2019-06-23, 15:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Har inte barn men som pedagog vet jag en del om barn och har många barn runt omkring mig.

Och dom flesta nyfödda bryr sig inte om färgen på sin leksak.
Nyfödda har inga leksaker alls. Om du menar aktivitetsleksaker för 5-månaders så är de alltid oerhört färgglada. Varför är de inte grå tror du?
Citera
2019-06-23, 15:08
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nyfödda har inga leksaker alls. Om du menar aktivitetsleksaker för 5-månaders så är de alltid oerhört färgglada. Varför är de inte grå tror du?

För att det är roligare med färger och för att nyfödda ser färger bättre.

Det är dock inte så att pojkbebisar föredrar blå leksaker och flickor rosa.
Allt sånt beror på normer.

Men det är ju rätt meningslöst att diskutera sånt här med någon som säger att 99% av våra könsskillnader beror på biologi medan dom flesta seriösa forskare i biologi säger att man tror att det är ca 50% biologi och 50% sociala konstruktioner.
Citera
2019-06-23, 15:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För att det är roligare med färger och för att nyfödda ser färger bättre.

Det är dock inte så att pojkbebisar föredrar blå leksaker och flickor rosa.
Allt sånt beror på normer.
Din exakta formulering var "Och dom flesta nyfödda bryr sig inte om färgen på sin leksak". Nu bryr de sig om färgen på sin leksak. Svårt att debattera med en person som byter åsikter varje minut.

Eftersom du är pedagog och allt är sociala konventioner så ber jag dig lycka till med att få en små-tjej att övergå från rosa klänning till blå. En både omöjlig och meningslös uppgift.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-23 kl. 15:18.
Citera
2019-06-23, 15:33
Avslutad
Citat:
Finns VM för 15 16 17 18 19 20 21-åringar i många sporter. Där görs mer mål än i dam-VM, så de är alltså bättre än damerna.

Själv tycker jag det är andra sporter, och det finns inte en människa på jorden som jämför insatsen i fotbolls-VM med t.ex U17-VM. Eller insatsen i dam-VM med vanliga VM.
Se trådämnet.

Här är tråden där vi jämför kvinnor och män och kommer fram till att kvinnor är bättre på att göra flest mål i VM.
Citera
2019-06-23, 15:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Se trådämnet.

Här är tråden där vi jämför kvinnor och män och kommer fram till att kvinnor är bättre på att göra flest mål i VM.
Nu har du skrivit det 20 gånger utan att länka till fakta. Vänligen ge mer detaljer. Vilka kvinnor har gjort fler mål än män i samma fotbolls-VM? Namn, årtal, och antal mål räcker.
Citera
2019-06-23, 16:08
Avslutad
Citat:
Nu har du skrivit det 20 gånger utan att länka till fakta. Vänligen ge mer detaljer. Vilka kvinnor har gjort fler mål än män i samma fotbolls-VM? Namn, årtal, och antal mål räcker.
Historiens bästa målskyttar i VM
1. Marta, Brasilien, 17(2003-2019)
2. Miroslav Klose, Tyskland, 16 (2002-2014)
3. Ronaldo, Brasilien, 15 (1998-2006)
4. Abby Wambach, USA, 14 (2003-2015)
4. Birgit Prinz, Tyskland, 14 (1995-2011)
4. Gerd Müller, Västtyskland, 14 (1970-1974)

https://www.svd.se/marta-vm-historiens-framsta-malskytt
Citera
2019-06-23, 16:09
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Din exakta formulering var "Och dom flesta nyfödda bryr sig inte om färgen på sin leksak". Nu bryr de sig om färgen på sin leksak. Svårt att debattera med en person som byter åsikter varje minut.

Eftersom du är pedagog och allt är sociala konventioner så ber jag dig lycka till med att få en små-tjej att övergå från rosa klänning till blå. En både omöjlig och meningslös uppgift.

Dom bryr sig inte om den är rosa eller blå.

Jobbar inte med små barn så...

Och nej, jag skrev rätt tydligt att forskare hävdar att det antagligen handlar om 50/50.

Just färggrejen kanske inte är så viktig men den är på ett sätt en del i något mycket större som är viktigt.
Att pojkar och flickor värderas olika.

Forskning säger också att skillnaden inom könen är större än den mellan könen, vilket talar tydligt mot att extrembiologister som hävdar att allt (eller 99% som du själv har sagt) är biologi förmodligen har fel.
Citera
2019-06-23, 16:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dom bryr sig inte om den är rosa eller blå.

Jobbar inte med små barn så...

Och nej, jag skrev rätt tydligt att forskare hävdar att det antagligen handlar om 50/50.

Just färggrejen kanske inte är så viktig men den är på ett sätt en del i något mycket större som är viktigt.
Att pojkar och flickor värderas olika.

Forskning säger också att skillnaden inom könen är större än den mellan könen, vilket talar tydligt mot att extrembiologister som hävdar att allt (eller 99% som du själv har sagt) är biologi förmodligen har fel.
Om detta vore sant så är det ganska nedsättande för kvinnor. Egentligen kan de alltså bli schack-världsmästare. Att de inte blir det är för att de är så lätt-ner-tryckta.

Du har aldrig undrat varför män inte blir nertryckta?

Att små pojkar gillar blått analyseras aldrig. Det är ständigt detta rosa som måste analyseras. Inte ens små tjejer får vara som de vill.

Det är nästan bättre för kvinnorna med min syn på dem: det kommer aldrig att bli schack-mästare pga biologin, och de gillar rosa pga biologin. Men det är inte viktigt att vara bäst. Och rosa är ingen dålig därg på tjej-leksaker. I vanligt vardagsliv så är män och kvinnor olika bra på olika saker och båda behöver varann.
Citera
2019-06-23, 16:35
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Om detta vore sant så är det ganska nedsättande för kvinnor. Egentligen kan de alltså bli schack-världsmästare. Att de inte blir det är för att de är så lätt-ner-tryckta.

Du har aldrig undrat varför män inte blir nertryckta?

Att små pojkar gillar blått analyseras aldrig. Det är ständigt detta rosa som måste analyseras. Inte ens små tjejer får vara som de vill.

Det är nästan bättre för kvinnorna med min syn på dem: det kommer aldrig att bli schack-mästare pga biologin, och de gillar rosa pga biologin. Men det är inte viktigt att vara bäst. Och rosa är ingen dålig därg på tjej-leksaker. I vanligt vardagsliv så är män och kvinnor olika bra på olika saker och båda behöver varann.

Som sagt. All seriös forskning på ämnet säger att könsskillnader beror 50% på biologi och 50% på sociala konstruktioner.
Sociala konstruktioner behöver absolut inte handla om förtryck dock. Och vissa normer är bra, och andra är sämre.

Könsskillnaderna är även större inom könen än mellan könen.

Detta är alltså vad forskningen kommit fram till.

Och just det sista tycker jag nästan är det viktigaste att komma ihåg när man diskuterar ett ämne som detta.
Citera
2019-06-23, 16:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Historiens bästa målskyttar i VM
1. Marta, Brasilien, 17(2003-2019)
2. Miroslav Klose, Tyskland, 16 (2002-2014)
3. Ronaldo, Brasilien, 15 (1998-2006)
4. Abby Wambach, USA, 14 (2003-2015)
4. Birgit Prinz, Tyskland, 14 (1995-2011)
4. Gerd Müller, Västtyskland, 14 (1970-1974)

https://www.svd.se/marta-vm-historiens-framsta-malskytt
Jag tyckte du sa att kvinnor var bättre? Den listan ser ganska jämställd ut tycker jag.
Citera
2019-06-23, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Som sagt. All seriös forskning på ämnet säger att könsskillnader beror 50% på biologi och 50% på sociala konstruktioner.
Sociala konstruktioner behöver absolut inte handla om förtryck dock. Och vissa normer är bra, och andra är sämre.

Könsskillnaderna är även större inom könen än mellan könen.

Detta är alltså vad forskningen kommit fram till.

Och just det sista tycker jag nästan är det viktigaste att komma ihåg när man diskuterar ett ämne som detta.
Notera att det inte finns någonting i de fakta du listar här som motsäger att nästan bara män kan eller kommer att bli världsmästare i schack. Så jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar. Det spelar ju ingen roll om det är "kvinnor föds med mindre schack-kapacitet" eller "kvinnor lär sig att de har mindre schack-kapacitet". Resultatet är ändå att män vinner över kvinnor, vilket diskuteras i tråden.

"50% av skillnaden är biologisk" räcker mer än väl att förklara varför denna tråden är nästan tom på innehåll. Hela orsaken till att män vinner nästan allt kan motiveras av "50% är biologisk skillnad".
Citera
2019-06-23, 16:40
Avslutad
Citat:
Jag tyckte du sa att kvinnor var bättre? Den listan ser ganska jämställd ut tycker jag.
Tyvärr, en kvinna leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in