2019-06-23, 12:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Dock dröjer det ett tag innan de dör bort. Med nuvarande reavinstskatt har många inte råd att flytta.
Jag iofs arbetskamrater som sålt villan efter det att barnen flyttat ut och köpt mindre lägenheter centralt istället.
2019-06-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Just 250 kvm plus torde vara en mycket ovanlig storlek, högst en promille av hela beståndet.
Normalt folk bor väl i villa och då blir det ju mer kvm
2019-06-23, 15:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Normalt folk bor väl i villa och då blir det ju mer kvm

Jo, men här talades det om innerstadsvåningar, eller läste jag för fort?
2019-06-23, 17:03
Medlem
I Stockholms kommun finns det enligt SCB fler lägenheter som är >200 kvm än det finns småhus av samma storlek. Stockholms kommun har dock ett förhållandevis litet småhusutbud sett till befolkningsmängd, och är nog också rätt så unikt i landet på så sätt att det finns fler lägenheter av den storleken än det finns småhus. I de flesta kommuner blir man ju i princip uttvingad till småhus om man vill ha en bostad i den storleken för utbudet är så magert.

0180 Stockholm
Småhus
> 200 kvm 1 255
Flerbostadshus
> 200 kvm 1 834
2019-06-23, 17:27
Medlem
Utbud och efterfrågan måste mötas. Jag hör till dem som har ett riktigt hus (second home) på ca 300 kvm ute på landet men där finns det inga studenter som vill flytta in så vi får ha hela ytan för oss själva, utom då en driftig dam hyr ut kåken då folk med rötter i bygden ska ha bröllop och liknande och behöver någonstans att bo. Skulle inte kunna leva på de inkomsterna som går jämt ut men vill gärna överlåta huset till festiviteterna när vi inte är där. Vill att bygden ska leva men inte bli alltför livlig och urbant intolerant så man får nästan inte lägga in en prilla. Rekommenderar att köpa ett riktigt hus som fritidshus på någon trevlig, vacker avfolkningsort, helst där man har lite släkt kvar. Mycket trevligt kring storhelger.

Medierna blandar äpplen och päron och lite ananas i sina fruktsallader till "analyser" vilket inte bidrar till ökad kunskap utan till ökad förvirring. Klart att man bor större på landet där man även måste husera gäster till skillnad från stad där man har hotell etc. Många bostadsrättsföreningar i stan har även rum att hyra åt medlemmars gäster under kortare tid så man måste inte ha extra kvm för att inhysa gäster.
2019-06-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jo, men här talades det om innerstadsvåningar, eller läste jag för fort?

Tolkade också det som innerstadsvåningar, så du är inte den enda.
2019-06-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Utbud och efterfrågan måste mötas. Jag hör till dem som har ett riktigt hus (second home) på ca 300 kvm ute på landet men där finns det inga studenter som vill flytta in så vi får ha hela ytan för oss själva, utom då en driftig dam hyr ut kåken då folk med rötter i bygden ska ha bröllop och liknande och behöver någonstans att bo. Skulle inte kunna leva på de inkomsterna som går jämt ut men vill gärna överlåta huset till festiviteterna när vi inte är där. Vill att bygden ska leva men inte bli alltför livlig och urbant intolerant så man får nästan inte lägga in en prilla. Rekommenderar att köpa ett riktigt hus som fritidshus på någon trevlig, vacker avfolkningsort, helst där man har lite släkt kvar. Mycket trevligt kring storhelger.

Medierna blandar äpplen och päron och lite ananas i sina fruktsallader till "analyser" vilket inte bidrar till ökad kunskap utan till ökad förvirring. Klart att man bor större på landet där man även måste husera gäster till skillnad från stad där man har hotell etc. Många bostadsrättsföreningar i stan har även rum att hyra åt medlemmars gäster under kortare tid så man måste inte ha extra kvm för att inhysa gäster.

Balansen när det gäller större familjebostäder är enligt mig urkass, det blir ju nästan så att man kan tvingas iväg om familjen växer, sedan finns det naturligtvis många som föredrar småhus också om dom bildar familj, men det finns få valmöjligheter och ett litet utbud om man inte vill bo så och ändå vill ha större, speciellt för de som inte vill köpa en bostad, då får man verkligen hoppas på att man har flyt(om man inte köper kontrakt etc). I vår bostadsrättsförening är en stor majoritet av bostäderna stora dock(5+rum) men omsättningen är ju nära noll, de två små lägenheterna föreningen äger är 2 hyresrätter.

Angående uthyrning så har mina föräldrar hyrt ut till (utländska)studenter sedans min yngsta syrra flyttade hemifrån för ett par år sedan, senast nu till en tjej från Singapore, det finns vad jag vet ingen garanti att få en studentbostad(underskott) vid antagning så det behovet existerar, dom har gott om boendeyta(ca 250 kvm) och läget är bra. Nu är dom inte pensionärer dock men även par/hushåll i övre medelåldern skulle ju kunna hyra ut om det finns ett behov. Med det sagt, i princip alla pensionärer jag känner eller har en släktrelation till bor stort, så är såklart inte alltid fallet, det beror sig ju t ex en individs socioekonomiska situation.

Hade vi haft en friare hyresmarknad hade högst troligen samma typ av gentrifieringsprocess skett i attraktiva/centrala hyresbestånd som i bostadsrättsbestånden, andelen äldre hade sakta men säkert minskat i det området genom in och utflyttningar, och med det hade medelåldern sjunkit och medelinkomsterna ökat.

Jag har en obebyggd tomt uppåt kusten i området som min släkt äger, det ligger väldigt fint, krypavstånd till havet, vi brukar kvarta hos morsan och farsan när vi är där men planen är såklart att så småningom bygga hus på tomten, har inte känt något behov av att göra så än så länge dock. Den ekonomiska aktiviteten där är ju väldigt säsongsbaserad, under sommarsäsongen mångdubblas befolkningen och verksamheterna, på vintern är det ganska så ödsligt, men på sitt sätt fint då också. Jordbruksmarkerna som släkten äger arrenderas ut till grannbonden, småskaligt jordbruk är väl inte så lukrativt men kan man få lite större volymer(t ex genom arrendering) är det nog lättare att få ekonomin att funka.
2019-06-23, 21:42
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om idioten Wilderäng påstår något då tror jag nästan det omvända. Det Wilderäng gör är att skapa en falsk korrelation.
Jag tror att priserna kommer att sjunka, men det Wilderäng gör är rent nonsens. Han kunde lika gärna skriva att han spått i aborrfenor.

Du är nåt på spåren.

Här kommer solen!
2019-06-23, 21:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I Stockholms kommun finns det enligt SCB fler lägenheter som är >200 kvm än det finns småhus av samma storlek. Stockholms kommun har dock ett förhållandevis litet småhusutbud sett till befolkningsmängd, och är nog också rätt så unikt i landet på så sätt att det finns fler lägenheter av den storleken än det finns småhus. I de flesta kommuner blir man ju i princip uttvingad till småhus om man vill ha en bostad i den storleken för utbudet är så magert.

0180 Stockholm
Småhus
> 200 kvm 1 255
Flerbostadshus
> 200 kvm 1 834
Sthlms kommun blir en rätt konstig avgränsning eftersom Danderyd, Lidingö, Nacka, Ekerö, Järfälla, Huddinge ligger vägg i vägg. Tyresö, Haninge, Vallentuna, Täby, Åkersberga inom pendlingsavstånd med goda kommunikationer. Där finns det mängder med villor.
2019-06-23, 22:38
Medlem
En observation från nyproduktionsmarknaden: HSB har massa osålda lägenheter i Solna (Området heter Ingenting) förklaringen är troligtvis hutlösa priser. De som har dock har blivit sålda till privatpersoner slutar i stora förluster när de säljs vidare. Ett exempel:
Försäljning på marknaden: 3.2M
https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3rum-vastra-skogen-solna-kommun-arvid-tydens-alle-28,-3tr-1024966

HSBs listpris (och troligtvis försäljningspris för tre år sen) 4.3M
https://www.hsb.se/handlers/FileService.ashx?fileUrl=diktaren_161009-hsb-brf-diktaren---saljbroschyr.pdf&type=file (se sida 90)

Dvs 1.1M i förlust plus omkostnader för en lägenhet på 56kvm.
2019-06-23, 23:20
Medlem
https://www.svd.se/lyxiga-lagenheter-blir-parkeringar--sa-slar-byggkrisen

På flera platser i centrala Stockholm och i förorterna tvingas bostadsutvecklare att dra i nödbromsen. Bland annat blir platsen där AIK:s supporterläktare ”Norra stå” en gång stod inte längre exklusiva lägenheter – utan parkeringsplats

Projekt är även pausade i realtivt centrala lägen som hagastaden.

Jag undrar hur det kommer gå med Norra Djurgårdsstaden, Stockholm stads största (?) nyproduktions område. Det är mycket kvar att bygga, och nu ligger det en del färdiga lägenheter ute för över 100k/kvm. Detta är inte ens innanför tullarna!
Senast redigerad av trickget 2019-06-23 kl. 23:27.
2019-06-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sthlms kommun blir en rätt konstig avgränsning eftersom Danderyd, Lidingö, Nacka, Ekerö, Järfälla, Huddinge ligger vägg i vägg. Tyresö, Haninge, Vallentuna, Täby, Åkersberga inom pendlingsavstånd med goda kommunikationer. Där finns det mängder med villor.

Jo jag vet, jag har hyfsad koll på Stockholmsregionen, är där hyfsat regelbundet, pluggade där och har en hel del släktingar också. Om man jämför med GBG så är kommunen också mycket mindre till ytan, och det finns(och byggs) mindre småhus. Kommunreformerna hade inte lika stor påverkan på Stockholm, GBG kommun består i större utsträckning av ett konglomerat av kommuner som har slagits samman, så landytan är mer än dubbelt så stor som Stockholms. Jag tycker en del kommuner kunde delas upp i mindre enheter, det är egentligen inget nytt, det skedde en del kommundelningar vid den senaste kommunreformen, man hade kunnat knoppa av alla förorterna till GBG, de centrala stadsdelarna hade kunnat bli nya GBG likt nedan, då hade kommunen haft i runda slängar 250 000 invånare.

CENTRUM+MAJORNA-LINNÉ+LUNDBY+ÖRGRYTE-HÄRLANDA

Vidare hade man då kunnat göra nedanstående stadsdelsnämnder till egna kommuner

ASKIM-FRÖLUNDA-HÖGSBO

ca 62 000 invånare

ANGERED

ca 54 000 invånare

ÖSTRA GÖTEBORG

ca 50 000 invånare

VÄSTRA GÖTEBORG

ca 54 000 invånare

VÄSTRA HISINGEN

ca 57 000 invånare

NORRA HISINGEN

ca 52 000 invånare

Angered hade antagligen blivit ungefär som Botkyrka kommun, stora stats och utjämningsbidrag(per skalle), å andra sidan hade man kanske kunnat satsa på att planlägga mark för (ännu)mer småhus bebyggelse, är ju rena rama djungeln där uppe, vildmark .
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-06-23 kl. 23:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in