Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Utbud och efterfrågan måste mötas. Jag hör till dem som har ett riktigt hus (second home) på ca 300 kvm ute på landet men där finns det inga studenter som vill flytta in så vi får ha hela ytan för oss själva, utom då en driftig dam hyr ut kåken då folk med rötter i bygden ska ha bröllop och liknande och behöver någonstans att bo. Skulle inte kunna leva på de inkomsterna som går jämt ut men vill gärna överlåta huset till festiviteterna när vi inte är där. Vill att bygden ska leva men inte bli alltför livlig och urbant intolerant så man får nästan inte lägga in en prilla. Rekommenderar att köpa ett riktigt hus som fritidshus på någon trevlig, vacker avfolkningsort, helst där man har lite släkt kvar. Mycket trevligt kring storhelger.
Medierna blandar äpplen och päron och lite ananas i sina fruktsallader till "analyser" vilket inte bidrar till ökad kunskap utan till ökad förvirring. Klart att man bor större på landet där man även måste husera gäster till skillnad från stad där man har hotell etc. Många bostadsrättsföreningar i stan har även rum att hyra åt medlemmars gäster under kortare tid så man måste inte ha extra kvm för att inhysa gäster.
Balansen när det gäller större familjebostäder är enligt mig urkass, det blir ju nästan så att man kan tvingas iväg om familjen växer, sedan finns det naturligtvis många som föredrar småhus också om dom bildar familj, men det finns få valmöjligheter och ett litet utbud om man inte vill bo så och ändå vill ha större, speciellt för de som inte vill köpa en bostad, då får man verkligen hoppas på att man har flyt(om man inte köper kontrakt etc). I vår bostadsrättsförening är en stor majoritet av bostäderna stora dock(5+rum) men omsättningen är ju nära noll, de två små lägenheterna föreningen äger är 2 hyresrätter.
Angående uthyrning så har mina föräldrar hyrt ut till (utländska)studenter sedans min yngsta syrra flyttade hemifrån för ett par år sedan, senast nu till en tjej från Singapore, det finns vad jag vet ingen garanti att få en studentbostad(underskott) vid antagning så det behovet existerar, dom har gott om boendeyta(ca 250 kvm) och läget är bra. Nu är dom inte pensionärer dock men även par/hushåll i övre medelåldern skulle ju kunna hyra ut om det finns ett behov. Med det sagt, i princip alla pensionärer jag känner eller har en släktrelation till bor stort, så är såklart inte alltid fallet, det beror sig ju t ex en individs socioekonomiska situation.
Hade vi haft en friare hyresmarknad hade högst troligen samma typ av gentrifieringsprocess skett i attraktiva/centrala hyresbestånd som i bostadsrättsbestånden, andelen äldre hade sakta men säkert minskat i det området genom in och utflyttningar, och med det hade medelåldern sjunkit och medelinkomsterna ökat.
Jag har en obebyggd tomt uppåt kusten i området som min släkt äger, det ligger väldigt fint, krypavstånd till havet, vi brukar kvarta hos morsan och farsan när vi är där men planen är såklart att så småningom bygga hus på tomten, har inte känt något behov av att göra så än så länge dock. Den ekonomiska aktiviteten där är ju väldigt säsongsbaserad, under sommarsäsongen mångdubblas befolkningen och verksamheterna, på vintern är det ganska så ödsligt, men på sitt sätt fint då också. Jordbruksmarkerna som släkten äger arrenderas ut till grannbonden, småskaligt jordbruk är väl inte så lukrativt men kan man få lite större volymer(t ex genom arrendering) är det nog lättare att få ekonomin att funka.