2019-06-23, 16:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr, en kvinna leder.
Men så bra. Eftersom en man leder nästan alla miljoner listor på jorden så håller du med om att män är bättre på alla andra miljoner saker. Utom den helt påhittade och aldrig diskuterade "vem har gjort mest mål: den sammanslagna listan över de två olika sporterna VM-fotboll och VM-dam-fotboll som spelas helt olika tidpunkter och där vinnarna aldrig mötts".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-23 kl. 16:46.
Citera
2019-06-23, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men så bra. Eftersom en man leder nästan alla miljoner listor på jorden så håller du med om att män är bättre på alla andra miljoner saker.
Jamen dåså.

Svaret på TS fråga är ”Ja det är de, till exempel göra flest mål i VM”.

Att det skulle ta sån tid.
Citera
2019-06-23, 16:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jamen dåså.

Det är nog den minsta seger som någonsin noterats på FB. Antyder lågt ställda krav på kvinnor om du känner dig nöjd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-23 kl. 16:53.
Citera
2019-06-23, 16:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jamen dåså.

Mot 15 åriga småpojkar blev det inga mål alls för damlandslaget. Detta är alltså tjejernas bästa exempel på duktiga kvinnor, att de blir utklassade av småpojkar.

Men mot thailändska tjejer kan de göra lite mål hehe
Citera
2019-06-23, 17:06
Avslutad
Citat:
Det är nog den minsta seger som någonsin noterats på FB. Antyder lågt ställda krav på kvinnor om du känner dig nöjd.
Det var en faktaupplysning till TS som svar på TS fråga.

Så fick även du lära dig nåt nytt!
Citera
2019-06-23, 17:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Men vad är det du vill säga?
Du är så sjukt krystad och helt poänglös i dit ältande.
Vad vill du, enligt trådens titel komma fram till med det här?

Dina arkitekter har topp tvåhundra intressantaste byggnaden i en puttefnaskstad globalt räknat, fast hela poängen med tråden är "är hon bäst".

Vi kan väl alla vara överens om att hon, om något, i alla fall inte är bäst?

Som jag tidigare påpekat är inte de 200 platserna (inte bara byggnader utan även parker m m) i Illinois rankade med nr 1 som bäst. Dessa platser konstruerades under en drygt tusen år lång period, 1000-2017, och ordnades i en tidsföljd (under Timeline).

Bland världens arkitekter under 2000 f Kr - 1920-talet var < 1 % kvinnor. Nu är andelen mellan 10 % (Japan) och 60 % (Sverige) globalt sett.

https://www.archdaily.com/458792/the-best-and-worst-countries-to-be-a-female-architect

Siffrorna är från 2013 så förmodligen ligger Sverige på första plats idag. De tre sämsta länderna för en kvinnlig arkitekt är Japan, USA och Storbritannien.

https://medium.com/@nwpsocallb/10-of-the-worlds-most-brilliant-architects-and-their-works-790e79a21b45

Bland mer samtida arkitekter (födda 1920 eller senare) ligger Zaha Hadid på tredje plats av totalt sex. Med tanke på världens betydligt avsevärt andel kvinnliga arkitekter är det en fenomenal placering.

För att använda mig av din förminskande retorik som du gjorde i ditt påstående att det var ett växthus en kvinna byggde medan män byggde Taj Mahal m m, säger jag följande om Ludwig Mies lilla trädkoja Farnsworth House som ser ut att kunna rasa ihop vid minsta vindpust:

Nähä?
En man byggde en trädkoja mitt i skogen och kvinnor byggde Vista Tower i Chicago, Guangzhou Opera House, Heydar Aliyev Center, Vietnam Veterans Memorial och SESC Pompeia och du lyfter fram trädkojan i Illinois i tråden om "det här är männen bättre på" .

*slow clap* igen.

Den finns i Illinois, och du påpekar stolt att den finns bland de 200 bästa platserna i listan (under årtalet 1951). Och då svarar jag:

Men snälla nån!
Illinois? I skogen?
Skämtar du eller?
Vad fan är det mot Guangzhou Opera House eller Heydar Aliyev Center eller något av de hundratals häftigare byggen som pågår just nu?

Hade en kvinna ritat den där lilla trädkojan i stället för Ludwig, så hade du säkerligen skrattat ihjäl dig.

Farnsworth House passar mycket bra som en hundkoja. Jag funderar på att snickra en mindre upplaga att ha som ett litet krypin åt min 9 år gamle Jack Russell terrier.

Jeanne Gangs Vista Tower kommer förresten att se ut så här nästa år: bild (länk).

Min poäng var att visa att kvinnliga arkitekter i genomsnitt är lika skickliga som manliga. I förhållande till sin betydligt lägre andel hävdar sig kvinnor lika bra i världstoppen som män.

Det är omöjligt att avgöra att den eller den arkitekten är världsbäst, för man kan inte mäta prestationer på det sättet som man gör inom sporter där det gäller att hoppa högst eller längst, springa eller simma snabbast på sträckan x meter osv. För det finns så många stilar inom arkitektur. Att jämföra exempelvis Markuskyrkan i Venedig (bysantinsk) med London-skyskrapan Leadenhall Building (high-tech) och säga att den ena är bättre än den andra är lika meningslös som att jämföra päron med morötter.
Citera
2019-06-23, 17:28
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Kanske kan vara därför män bättre än kvinnor i schack? De spelar mera schack.

Om det fanns VM i harpa skulle en man vinna för det mesta, i analogi med schack sport ekonomi laga mat osv. Jag vet inte varför man inte har VM i något instrument, så jag får lämna den diskussionen eftersom VM är mitt favorit-fakta-exempel. Den enda kända harpisten någonsin är dock man, det är ingen slump. Alla kända komiker från film är förresten män, Marx, Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd osv. Ytterligare ett fält totalt tomt på kvinnor. Börjar bli många nu, när den här tråden tvingade mig att analysera snoppar överallt.

Apropå stakar, Glad midsommar!

Äntligen föll polletten ner för dig. Män tränar mer och spelar fler matcher än kvinnor. De har oftast fruar, mammor eller flickvänner som tar hand om barnen och hemmet, så att de inte behöver sluta med schack.

Kvinnor ägnar mer tid åt att väva, sticka eller virka textilkonstverk än män. Det är därför de har mer erfarenhet och således blir bättre på det än män. Samma sak med harpa.

Orsaker till den stora könsskillnaden i schack:

Om det hade varit 95 män och 5 kvinnor även inom harpspel eller textilkonstnärskap, så hade män vunnit för det mesta. Men om könsfördelningen däremot är jämn, 50:50, då är sannolikheten för en seger lika för båda könen.

Jag nämnde i ett tidigare inlägg om en känd harpist, nämligen Harpo Marx (från bröderna Marx). Som en världskänd och populär komiker borde han ha fått många unga pojkar att börja spela harpa och efterlikna sin idol.

Har du verkligen aldrig hört talas om de roliga donnorna Gale Henry, Mabel Normand, Anita Garvin, Marion Byron? Men Gloria Swanson måste du väl känna till. Hon hade den kvinnliga huvudrollen i The Danger Girl (1916).

https://travsd.wordpress.com/2015/09/30/these-are-the-female-silent-comedians/

De kvinnliga filmstjärnorna under stumfilmstiden skulle i första hand vara vackra och glamorösa - en fröjd för det manliga ögat. Det är därför nästan inga slapstick-komiker var kvinnor. De kom långt senare, t ex Lucille Ball:

https://medium.com/the-establishment/a-brief-history-of-women-in-slapstick-comedy-eced4cc59456
Citera
2019-06-23, 18:11
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Notera att det inte finns någonting i de fakta du listar här som motsäger att nästan bara män kan eller kommer att bli världsmästare i schack. Så jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar. Det spelar ju ingen roll om det är "kvinnor föds med mindre schack-kapacitet" eller "kvinnor lär sig att de har mindre schack-kapacitet". Resultatet är ändå att män vinner över kvinnor, vilket diskuteras i tråden.

"50% av skillnaden är biologisk" räcker mer än väl att förklara varför denna tråden är nästan tom på innehåll. Hela orsaken till att män vinner nästan allt kan motiveras av "50% är biologisk skillnad".

Det jag har diskuterat just nu är att du hävdat att 99% beror på biologi.

Och som sagt, skillnaderna inom könen är större än skillnaderna mellan könen.
Citera
2019-06-23, 18:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det jag har diskuterat just nu är att du hävdat att 99% beror på biologi.

Och som sagt, skillnaderna inom könen är större än skillnaderna mellan könen.

Det vore förstås extremt konstigt annars, att skillnaden mellan världens bästa man och världens bästa kvinna skulle vara större än världens bästa och sämsta man.

Det senare skulle innebära att världens sämsta man, dvs. en mentalstörd man med fysiska handikapp, skulle vara bättre än världens bästa kvinna. Så illa är det förstås inte för kvinnorna. Sveriges bästa kvinnor i fotboll blev visserligen utklassade av ett lokalt 15-årigt grabbgäng men om de skulle möta 13-åringar skulle de förmodligen ha chans att vinna.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-23 kl. 18:29.
Citera
2019-06-23, 18:30
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag har en rosa avatar. Tydligen inga problem för dig att bortse från verkligheten när du tjejgissar vad jag trycker om rosa. Vill tipsa att om jag brydde mig rosa skulle min avatar sett annorlunda ut, och om du gjort en kvalitets-tjej-gissning (en oxymoron) så hade du inberäknat avataren i dina basfakta.

Varför skriver du då att du tycker att färgen rosa är löjlig?
Citera
2019-06-23, 18:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Berätta hur du tänker när du ifrågasätter hur jag spenderar min tid här, när du själv använder midsommarafton till att skriva tomma inlägg här.

Själv satt jag på en supertrevlig midsommarfest med både barn och äldre.

Okej, då vet jag vad du gjorde på midsommarafton, så intressant!
Jag frågade ju just vad som var problemet med att skriva ett inlägg på midsommarafton?
Jag har inga behov av att hävda " jag har ett liv" på Flashback. Varför skulle någon bry sig om det här?

Det går alldeles utmärkt att skriva inlägg även om man nu skulle befinna sig på fest. Det är bara att plocka upp luren och pausa hjärnan från umgänge i fem minuter så hinner man skriva ett inlägg. Iallafall människor som har en normalt fungerande hjärna och kan hålla medelhastighet när de gör saker och ting.
Citera
2019-06-23, 18:43
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det vore förstås extremt konstigt annars, att skillnaden mellan världens bästa man och världens bästa kvinna skulle vara större än världens bästa och sämsta man.

Det senare skulle innebära att världens sämsta man, dvs. en mentalstörd man med fysiska handikapp, skulle vara bättre än världens bästa kvinna. Så illa är det förstås inte för kvinnorna. Sveriges bästa kvinnor i fotboll blev visserligen utklassade av ett lokalt 15-årigt grabbgäng men om de skulle möta 13-åringar skulle de förmodligen ha chans att vinna.

Det forskarna menar med detta är att likheterna mellan könen är större än skillnaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in