2019-06-21, 21:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
De flesta får inte ut 30k i månaden. Finns folk som jobbar heltid och endast får ut några tusenlappar mer än bidragsmongot, sen tillkommer diverse utgifter bara för att man arbetar, typ pendling.

Man får också hålla i bakhuvudet konsekvenserna av att inte ha ett bidragssystem, då kommer bidragstagare försöka sno ditt och mitt jobb genom att erbjuda sig att arbeta 20% billigare...

Däremot kanske skillnaden mellan de lägst betalda jobben och bidrag är för liten, det kan jag hålla med om.
Citera
2019-06-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Jag menar, man får ut typ 12 rent på akassan och jag som heltidsjobbare får ut 30 rent och har ofantligt mycket bättre ekonomi och möjlighet spara pengar i dagsläget.
Jag avundas inte den lilla minoritet som går på bidrag och vet själv hur torftigt livet blir och det blir väldigt svårt att få jobb igen ifall man har ett hål i CV på flera år.
Varför blir folk så arga på det mindre antal som har svårt eller inte vill jobba? En del är slackers, en del klarar inte av jobba hela tiden utan varvar det med arbetslöshetsperioder ibland, många orkar helt enkelt inte med det rent psykosocialt eller blir mobbade och blir soc fall. Låt dom vara!
Alla har rätt att ha ett drägligt liv och kunna äta och ska inte svälta ihjäl. Vi har inte valt att födas till denna värld och man kan inte tvinga folk att arbeta. Vår ekonomi är nästan bäst i världen och vi har har råd med dessa bidragstagare.
Bidragsnarkomani du tycker de ok.
Citera
2019-06-21, 21:23
Medlem
Grollarens avatar
Det är väl samma sak som med allt annat.
Människor har en tendens att vilja sparka neråt.
Kanske man känner att man är lite bättre än andra då?
Människor som aldrig själva har råkat ut för något och anser att alla som är bidragstagare är lata parasiter, har väldigt dålig insikt i hur systemet fungerar, hur arbetsmarknaden ser ut, och att människor kan drabbas av saker och ting.
De ser skattepengar som deras egna, trots att de själva har fått både det ena och det andra finansierat. Tandvård, sjukvård, ränteavdrag, csn bidrag... u name it.
Men ändå är det deras pengar som bidragstagarna "tar".
Grymhet och avsaknad av empati är inget nytt i människosläktet.
Det kommer alltid att finnas sådana som gärna sparkar och spottar på svaga individer.
Vad som driver dem?
Ingen aning. Det ligger så långt ifrån min egen personlighet.
Tack för en strålande trådstart
Citera
2019-06-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Du glömmer bort att arbetslösa betalar också skatt. A-kassa beskattas på samma sätt som lön.

Och de som jobbar och betalar avgift för a-kassan, betalar för de som går på A-kassan.
Citera
2019-06-21, 21:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Och de som jobbar och betalar avgift för a-kassan, betalar för de som går på A-kassan.

Vilket är i ren självbevarelsedrift, alternativet kan annars bli att de själva snabbt hamnar i arbetslöshet eller tvingas gå ner kraftigt i lön för att kunna konkurrera på en totalt obalanserad arbetsmarknad.

Bidragssystem skall man se på med ögonen "hur skulle jag vilja ha dem om/när detta drabbar mig"...
Citera
2019-06-21, 21:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man får också hålla i bakhuvudet konsekvenserna av att inte ha ett bidragssystem, då kommer bidragstagare försöka sno ditt och mitt jobb genom att erbjuda sig att arbeta 20% billigare...

Däremot kanske skillnaden mellan de lägst betalda jobben och bidrag är för liten, det kan jag hålla med om.

Har du en lön på 20 000 kr netto eller mer, blir din akassa ca 13 000 kr i 90 dagar.
Därefter blir den ca 10 000 kr.
Du får inte 13 000 kr i 300 dagar.

Jag tvivlar på att många heltidsarbeten ger 10 000 kr netto i månaden.
Jag skulle till och med vilja påstå att det inte finns så dåligt betalda arbeten.
Citera
2019-06-21, 21:36
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är väl samma sak som med allt annat.
Människor har en tendens att vilja sparka neråt.
Kanske man känner att man är lite bättre än andra då?
Människor som aldrig själva har råkat ut för något och anser att alla som är bidragstagare är lata parasiter, har väldigt dålig insikt i hur systemet fungerar, hur arbetsmarknaden ser ut, och att människor kan drabbas av saker och ting.
De ser skattepengar som deras egna, trots att de själva har fått både det ena och det andra finansierat. Tandvård, sjukvård, ränteavdrag, csn bidrag... u name it.
Men ändå är det deras pengar som bidragstagarna "tar".
Grymhet och avsaknad av empati är inget nytt i människosläktet.
Det kommer alltid att finnas sådana som gärna sparkar och spottar på svaga individer.
Vad som driver dem?
Ingen aning. Det ligger så långt ifrån min egen personlighet.
Tack för en strålande trådstart
Two thirds (67%) of the British
public feel uncomfortable talking
to disabled people.

• Over a third (36%) of people tend
to think of disabled people as not
as productive as everyone else.

https://web.archive.org/web/20150404...e.pdf?ext=.pdf
Jag låter nog siffrorna tala för sig.
Citera
2019-06-21, 21:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Varför betalar de som jobbar en avgift till A-kassan då? En helt onödig utgift. Det räcker väl att betala en medlemsavgift till facket?
Citera
2019-06-21, 21:39
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Two thirds (67%) of the British
public feel uncomfortable talking
to disabled people.

• Over a third (36%) of people tend
to think of disabled people as not
as productive as everyone else.

https://web.archive.org/web/20150404...e.pdf?ext=.pdf
Jag låter nog siffrorna tala för sig.

Syftas det inte på handikappade i den undersökningen?
Med svaga menar jag inte handikappade. Jag menar människor i svag position. Dvs i bidragsberoende.
Jag kanske borde varit tydligare i mitt inlägg.
Citera
2019-06-21, 21:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har du en lön på 20 000 kr netto eller mer, blir din akassa ca 13 000 kr i 90 dagar.
Därefter blir den ca 10 000 kr.
Du får inte 13 000 kr i 300 dagar.

Jag tvivlar på att många heltidsarbeten ger 10 000 kr netto i månaden.
Jag skulle till och med vilja påstå att det inte finns så dåligt betalda arbeten.

Du får räkna med parametrar som kostnader för att ta sig till/från arbetet och ev förhöjda matkostnader, kanske höjt klädkonto. Lägg på tvungen att kliva upp 22-23 dgr i månaden och vara bunden över en tredjedel av dessa dygn så blir skillnaden ofta inte värd besväret.

Detta är argument för att låta bidragsnivåerna sjunka lite, de är faktiskt extremt frikostiga i vårt land.
Citera
2019-06-21, 21:42
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Syftas det inte på handikappade i den undersökningen?
Med svaga menar jag inte handikappade. Jag menar människor i svag position. Dvs i bidragsberoende.
Jag kanske borde varit tydligare i mitt inlägg.

Jo, men det kan väl nästan räknas som ett (psykiskt om inte annat) handikapp tycker jag. Som långtidsarbetslös ses man inte som produktiv, lite i enighet med siffran 36%.
Citera
2019-06-21, 21:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du får räkna med parametrar som kostnader för att ta sig till/från arbetet och ev förhöjda matkostnader, kanske höjt klädkonto. Lägg på tvungen att kliva upp 22-23 dgr i månaden och vara bunden över en tredjedel av dessa dygn så blir skillnaden ofta inte värd besväret.

Detta är argument för att låta bidragsnivåerna sjunka lite, de är faktiskt extremt frikostiga i vårt land.

Ja är du ensamstående och ska ensam betala hyra mat räkningar och kläder frisör tandläkare och gudvetvad, så känns 10 000 kr jävligt generöst.
Dessutom har de som har akassa faktiskt betalat akasseavgift och arbetat.
Det gäller även de som har aktivitetsstöd, för har du inte haft akassa får du inte ens hälften av de pengarna på aktivitetsstöd, eftersom det bidraget grundar sig på akassans nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in