2019-06-21, 21:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Varför betalar de som jobbar en avgift till A-kassan då? En helt onödig utgift. Det räcker väl att betala en medlemsavgift till facket?

Medlemskapet i akassan ingår oftast om man är medlem i facket, man kan även vara helt fristående medlem i bara akassan och betala avgiften för denna direkt istället.

En del av arbetsgivaravgiften går också direkt till att finansiera akassorna så det är extremt korkat att jobba utan att vara med i akassan - då betalar arbetsgivaren för varje timma man jobbar men man har inte rätt till ersättning om man skulle bli arbetslös.
Citera
2019-06-21, 21:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jo, men det kan väl nästan räknas som ett (psykiskt om inte annat) handikapp tycker jag. Som långtidsarbetslös ses man inte som produktiv, lite i enighet med siffran 36%.

Nej man är inte handikappad för att man är arbetslös.
Och frågan var om folk anser att handikappade är produktiva. Det hör inte riktigt hit tycker jag.
Men det är ju förvisso även det en viktig fråga
Citera
2019-06-21, 21:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja är du ensamstående och ska ensam betala hyra mat räkningar och kläder frisör tandläkare och gudvetvad, så känns 10 000 kr jävligt generöst.
Dessutom har de som har akassa faktiskt betalat akasseavgift och arbetat.
Det gäller även de som har aktivitetsstöd, för har du inte haft akassa får du inte ens hälften av de pengarna på aktivitetsstöd, eftersom det bidraget grundar sig på akassans nivå.

Hur det känns är iof rätt ointressant då det är högst individuellt hur man uppfattar saker. Det som är relevant är nettoskillnad mellan att förlora 170 timmar i månaden och att "glassa". Är den skillnaden för liten så kommer de lägst avlönade sätta sig på sofflocket.
Citera
2019-06-21, 21:48
Medlem
Huvudmans avatar
I ett tidigare Sverige, då det var relativt homogent och fanns en folkgemenskap, så vore det bättre om alla hade arbete. Dels för gruppens bästa, men också för individens bästa - människor behöver en sysselsättning och rutin.

Numera är Sverige en cirkus, ett skitland. Så den svensk som blåser staten och skattebetalarna på pengar höjer jag till skyarna. Det finns liksom ingen mening med att försöka göra rätt för sig i Sverige, allt och alla rövknullar Sverige och svenskarna ändå.
Citera
2019-06-21, 21:50
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Nej man är inte handikappad för att man är arbetslös.
Och frågan var om folk anser att handikappade är produktiva. Det hör inte riktigt hit tycker jag.
Men det är ju förvisso även det en viktig fråga

Min poäng var att det faktum att majoriteten känner sig obekväma i att prata med handikappade är ett tecken på att mänskligheten kanske inte är särskilt god.
Citera
2019-06-21, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudman
I ett tidigare Sverige, då det var relativt homogent och fanns en folkgemenskap, så vore det bättre om alla hade arbete. Dels för gruppens bästa, men också för individens bästa - människor behöver en sysselsättning och rutin.

Numera är Sverige en cirkus, ett skitland. Så den svensk som blåser staten och skattebetalarna på pengar höjer jag till skyarna. Det finns liksom ingen mening med att försöka göra rätt för sig i Sverige, allt och alla rövknullar Sverige och svenskarna ändå.

Sanningens ord även om det lät lite fulet. Självklart så ser man ingen intresse i att bekosta sin egen undergång.

Fast någonstans där hoppas man ändå på förändring.
Citera
2019-06-21, 21:53
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur det känns är iof rätt ointressant då det är högst individuellt hur man uppfattar saker. Det som är relevant är nettoskillnad mellan att förlora 170 timmar i månaden och att "glassa". Är den skillnaden för liten så kommer de lägst avlönade sätta sig på sofflocket.

Jag har förklarat skillnaden för dig.
Istället för att skriva en massa skit, kan du väl räkna på hur en normal ekonomi ser ut med 10 000 kr i månaden.
Inklusive hyra, tandvård, kläder, skor, mat, frisör, internet, el, telefon, hygienartiklar, tvättmedel, m.m.
Citera
2019-06-21, 21:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Istället för att skriva en massa skit, kan du väl räkna på hur en normal ekonomi ser ut med 10 000 kr i månaden.
Inklusive hyra, tandvård, kläder, skor, mat, frisör, internet, el, telefon, hygienartiklar, tvättmedel, m.m.

Det är inte akassans uppgift att lösa, akassan är en ren försäkring. Räcker det inte till så får det bli behovsprövat via socalförsäkringssystemet istället.
Citera
2019-06-21, 22:28
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:

Man får väl anpassa utgifterna efter inkomsten? Att leva på A-kassa en månad eller två "raserar" ingen ekonomi. Har man problem att hitta nytt jobb efter 1-3 månader så kanske man måste inse att man bör utbilda sig, i värsta fall flytta?
Generellt anser jag att den som inte är med under jakten, ej heller ska vara med och dela bytet..
Citera
2019-06-21, 22:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Medlemskapet i akassan ingår oftast om man är medlem i facket, man kan även vara helt fristående medlem i bara akassan och betala avgiften för denna direkt istället.

En del av arbetsgivaravgiften går också direkt till att finansiera akassorna så det är extremt korkat att jobba utan att vara med i akassan - då betalar arbetsgivaren för varje timma man jobbar men man har inte rätt till ersättning om man skulle bli arbetslös.
Precis, det är ett fritt val att vara med i A-kassan. Att betala en avgift dit när man har jobb är att för man inte ska behöva oroa sig för att stå utan inkomst om man en dag blir arbetslös, en trygghet. Det är också att vara solidarisk. Även om du själv har jobb idag, så hjälper du andra som just nu behöver pengar. Och andra gör samma sak för dig om du någon gång behöver A-kassa.
Citera
2019-06-21, 22:55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Man får väl anpassa utgifterna efter inkomsten? Att leva på A-kassa en månad eller två "raserar" ingen ekonomi. Har man problem att hitta nytt jobb efter 1-3 månader så kanske man måste inse att man bör utbilda sig, i värsta fall flytta?
Generellt anser jag att den som inte är med under jakten, ej heller ska vara med och dela bytet..
Det är lätt att säga men räkningarna försvinner inte för att du blir arbetslös. Alla fasta kostnader finns kvar. En till två månader klarar de flesta att av men när det blir en längre period som uppåt ett halvår/ år då är det inte lika lätt längre. '

Det låter så enkelt när man säger utbilda dig eller flytta om du inte får jobb. Det är inte så lätt att bara ta sitt pick och packa och flytta. Det handlar inte om att packa en bag och bara dra. Flytta för gott då eller? Alla kanske inte vill lämna sin bostad och att hyra ut i andra hand, är inte heller en bagatell. All tar tid att ordna som att hitta en person som du vill hyra ut till. Hur kul är det att flytta 50 mil bort och ha noll koll på vad som händer i din lägenhet.

Att flytta ska vara den absolut sista utvägen och eftersom det är ont om jobb i hela Sverige som alla slåss om så ska det räcka att söka jobb där man bor. Hur skulle det se ut om alla skulle flytta runt i Sverige hela tiden. Varför flyttar så många från landsorten och små samhällen till dom större städerna …… jo, för att dom avvecklas och jobben försvinner ett efter ett.
Citera
2019-06-21, 23:36
Medlem
Citat:
Däremot kanske skillnaden mellan de lägst betalda jobben och bidrag är för liten, det kan jag hålla med om.
Möjligt, men frågan är vad man ska göra åt det i så fall. Är ju inte helt oproblematiskt att tvinga företagen att betala mer i lön, och det blir också bajs om man sänker bidragen så att det inte längre går att leva på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in