Citat:
Ursprungligen postat av
kroksnoken
Jag menar, man får ut typ 12 rent på akassan och jag som heltidsjobbare får ut 30 rent och har ofantligt mycket bättre ekonomi och möjlighet spara pengar i dagsläget.
Jag avundas inte den lilla minoritet som går på bidrag och vet själv hur torftigt livet blir och det blir väldigt svårt att få jobb igen ifall man har ett hål i CV på flera år.
Varför blir folk så arga på det mindre antal som har svårt eller inte vill jobba? En del är slackers, en del klarar inte av jobba hela tiden utan varvar det med arbetslöshetsperioder ibland, många orkar helt enkelt inte med det rent psykosocialt eller blir mobbade och blir soc fall. Låt dom vara!
Alla har rätt att ha ett drägligt liv och kunna äta och ska inte svälta ihjäl. Vi har inte valt att födas till denna värld och man kan inte tvinga folk att arbeta. Vår ekonomi är nästan bäst i världen och vi har har råd med dessa bidragstagare.
För att skyddsnätet finns till för att de som haft otur (fått sparken pga att företaget gått dåligt osv) ska kunna bibehålla hus och bil under tiden de söker nytt jobb, inte för att lata jävla ska kunna få mat på bordet även när de ej presterar.
Folk ser inte ner på de som för tillfället går på bidrag, utan de ser ner på just den delen som utnyttjar systemet. Hade de istället gjort rätt för sig hade man ju haft råd att höja ersättningen, men ju fler som springer och blir försörjda, desto lägre blir det individuella bidraget, vilket också innebär att skatten måste höjas.
Och i slutändan är det ju faktiskt så att de som pröjsar skatt, betalar ju för de som går på bidrag. Det är deras pengar som bidragstagarna lever på.