• 1
  • 2
2019-06-21, 20:45
Medlem
Jag menar, man får ut typ 12 rent på akassan och jag som heltidsjobbare får ut 30 rent och har ofantligt mycket bättre ekonomi och möjlighet spara pengar i dagsläget.
Jag avundas inte den lilla minoritet som går på bidrag och vet själv hur torftigt livet blir och det blir väldigt svårt att få jobb igen ifall man har ett hål i CV på flera år.
Varför blir folk så arga på det mindre antal som har svårt eller inte vill jobba? En del är slackers, en del klarar inte av jobba hela tiden utan varvar det med arbetslöshetsperioder ibland, många orkar helt enkelt inte med det rent psykosocialt eller blir mobbade och blir soc fall. Låt dom vara!
Alla har rätt att ha ett drägligt liv och kunna äta och ska inte svälta ihjäl. Vi har inte valt att födas till denna värld och man kan inte tvinga folk att arbeta. Vår ekonomi är nästan bäst i världen och vi har har råd med dessa bidragstagare.
Citera
2019-06-21, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Jag menar, man får ut typ 12 rent på akassan och jag som heltidsjobbare får ut 30 rent och har ofantligt mycket bättre ekonomi och möjlighet spara pengar i dagsläget.
Jag avundas inte den lilla minoritet som går på bidrag och vet själv hur torftigt livet blir och det blir väldigt svårt att få jobb igen ifall man har ett hål i CV på flera år.
Varför blir folk så arga på det mindre antal som har svårt att jobba? En del är slackers men många orkar helt enkelt inte med det rent psykosocialt eller blir mobbade. Låt dom vara!
Alla har rätt att ha ett drägligt liv och kunna äta och ska inte svälta ihjäl. Vi har inte valt att födas till denna värld och man kan inte tvinga folk att arbeta. Vår ekonomi är nästan bäst i världen och vi har haft råd med dessa bidragstagare.

Jag är benägen att hålla med dig. Förutom att vi får dras med ett antal smartblattar som utnyttjar systemet till max. Man ifrågasätter det rätt ordentligt emellanåt.
Citera
2019-06-21, 20:49
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Varför blir folk så arga på det mindre antal som har svårt eller inte vill jobba? En del är slackers, en del klarar inte av jobba hela tiden utan varvar det med arbetslöshetsperioder ibland, många orkar helt enkelt inte med det rent psykosocialt eller blir mobbade och blir soc fall. Låt dom vara!
Alla har rätt att ha ett drägligt liv och kunna äta och ska inte svälta ihjäl. Vi har inte valt att födas till denna värld och man kan inte tvinga folk att arbeta. Vår ekonomi är nästan bäst i världen och vi har har råd med dessa bidragstagare.

Du utgår ifrån att din uppfattning är den rätta, så till den milda grad att du anser dig bäst veta hur andras pengar skall spenderas.

Du inser det orimliga i om jag skulle börja bestämma över dina pengar hoppas jag?

Citat:

Det här borde du ha en smäll på käften för.
Så för att man råkar födas skall man ha rätt att leva på andras pengar?

Med vilken rätt anser du dig ha lika stor rätt till dom pengar jag arbetar till mig som mina egna barn?
Senast redigerad av scoremax 2019-06-21 kl. 20:55.
Citera
2019-06-21, 20:53
Medlem
Tar man av samhället så ska man ge tillbaka till samhället. Är man helt frisk så finns det inga ursäkter. Klart som tusan att dessa blodiglar inte ska få gå utan kritik, de måste känna nåt tryck att bidra tillbaka till oss andra.
Citera
2019-06-21, 20:53
Medlem
I framtiden kommer vi alla vara bidragstagare, i princip ingen utför något faktiskt arbete utan bara lever och upplever. Hur snabbt vi kommer dit beror helt på människorna, teknologiskt redan möjligt men den mänskliga sidan ligger rejält på efterkälken. Tid tills uppfyllandet närmare oändligheten, människorna står emellan oss och utopin.
Citera
2019-06-21, 20:55
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Citat:

Förbannat väl formulerat - och jag skulle rent av vilja utnämna ditt inlägg som ett av de allra viktigaste och bästa inlägg jag läst på forumet på flera år. Jag har jobbat med utsatta människor, och kan bara säga att majoriteten av "bidragstagare" inte valt att vara "utanför". Det här samhället behöver mer empati för utsatta och marginaliserade. Bra trådinitiativ!
Citera
2019-06-21, 20:55
Medlem
superfreak94s avatar
Att gå på bidrag för man inte vill jobba 'är lathet per definition, att vara lat är något som i alla samhällen världen över ses ner på, med all rätta. Att tillfäligt gå på bidrag för man inte hittar jobb eller för man är sjuk är ju en annan sak. Att många som går på bidrag är kapabla till att jobba är allmänt känt, har dom VIDRIGASTE tjocka white trash kärringarna i mitt område som bara gör ingenting hela dagarna, röker cigg, går ut med sina pitbulls, röstar på vänsterpartiet, och går på bidrag såklart. mår illa när jag ser dom. dom är mellan 30-50 men ser ut som 70-80 i hyn och kroppen, med all den tiden dom har över tänker man ju att dem kanske skulle kunna fokusera på sin hälsa. men har vi tur dör dom äckliga värdelösa kärrigarna snart.
Citera
2019-06-21, 21:00
Medlem
Citat:

För att skyddsnätet finns till för att de som haft otur (fått sparken pga att företaget gått dåligt osv) ska kunna bibehålla hus och bil under tiden de söker nytt jobb, inte för att lata jävla ska kunna få mat på bordet även när de ej presterar.

Folk ser inte ner på de som för tillfället går på bidrag, utan de ser ner på just den delen som utnyttjar systemet. Hade de istället gjort rätt för sig hade man ju haft råd att höja ersättningen, men ju fler som springer och blir försörjda, desto lägre blir det individuella bidraget, vilket också innebär att skatten måste höjas.

Och i slutändan är det ju faktiskt så att de som pröjsar skatt, betalar ju för de som går på bidrag. Det är deras pengar som bidragstagarna lever på.
Citera
2019-06-21, 21:02
Medlem
Jag ser inte ner på dom om det är temporärt eller pga begränsningar.

De som utnyttjar de dock anser jag är rövhattar.

Vi lever i ett stålbad mer eller mindre där jag kan anse att folk som kommer från flyktingvågen borde hitta jobb. Många av dessa återfinns dock inom Samhall (nä vi fick inte bara hit ingenjörer).

Jämför det lite med kriget i forna jugoslavien. Då fick Sverige genomgå ett stålbad också, nu är det dags för del 2.

Sen tappar AF också för många flyktingar kan INTE svenska. Sen när dom slussas vidare från AF så får man sitta med tolkar även om koncernspråket är Svenska.

Så de som inte vill/försöker bidra till samhället ser jag ner på.
Citera
2019-06-21, 21:11
Medlem
Citat:
Jag som nyliberal har lite synpunkter på de,nu skiter jag i de p ga flytt.
Citera
2019-06-21, 21:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
De flesta får inte ut 30k i månaden. Finns folk som jobbar heltid och endast får ut några tusenlappar mer än bidragsmongot, sen tillkommer diverse utgifter bara för att man arbetar, typ pendling.
Citera
2019-06-21, 21:12
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Och i slutändan är det ju faktiskt så att de som pröjsar skatt, betalar ju för de som går på bidrag. Det är deras pengar som bidragstagarna lever på.
Du glömmer bort att arbetslösa betalar också skatt. A-kassa beskattas på samma sätt som lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in