2019-06-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det är väl bara bra om en privatperson går i med pengar, värre när kommuner öser in miljoner som dom gör till Skellefteå, ändå går dom back. Växjö får också kosing från skattebetalarna, kanske därför dom går plus.

Den listan är väl inte aktuell? Var hittade du den?

Växjö få driftbidrag från kommunen och även ett stort lån för bygget av arenan. Liksom många idrotter i Växjö. Kommunen satsar hårt på idrotten ja.
Tror vi gått igenom det 69000 gånger?

Just nu tittar vi på Luleå som får stora pengar vilket ger den en helt unik möjlighet. Sa inte att det var dåligt. De flesta klubbar får in pengar från privata finansierar men tveksamt om någon har en miljardär som inte kräver något tillbaka.

Jag ser inget fel i det om du läser vad jag skrev. Men vi måste kunna titta på alla klubbar ur ett ekonomiskt perspektiv. Vilket du onekligen inte klara i den här tråden. Inte ens Frölunda klara du att diskutera utan att hoppa på Växjö Just nu tittar vi på Luleås möjligheter att nå toppen. Förutsättningarna har nog aldrig varit bättre.

Luleå får liksom Växjö(så vissa kanske kan lugna sig lite) också ett bra stöd.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/jPwo4A/lulea-slar-tillbaka-de-subventionerar-inte-var-verksamhet

Så sköter de sina kort rätt nu kan de bygga ett mästarlag. Ekonomiska musklerna finns där, publiken är på. Nu gäller det bara att de styr upp laget/värvningarna också och där bulan på rätt väg. Att osten försvann var nyttigt.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-19 kl. 17:45.
Citera
2019-06-19, 17:48
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Växjö få driftbidrag från kommunen och även ett stort lån för bygget av arenan. Liksom många idrotter i Växjö. Kommunen satsar hårt på idrotten ja.
Tror vi gått igenom det 69000 gånger?

Just nu tittar vi på Luleå som får stora pengar vilket ger den en helt unik möjlighet. Sa inte att det var dåligt. De flesta klubbar får in pengar från privata finansierar men tveksamt om någon har en miljardär som inte kräver något tillbaka.

Jag ser inget fel i det om du läser vad jag skrev. Men vi måste kunna titta på alla klubbar ur ett ekonomiskt perspektiv. Vilket du onekligen inte klara i den här tråden. Inte ens Frölunda klara du att diskutera utan att hoppa på Växjö Just nu tittar vi på Luleås möjligheter att nå toppen. Förutsättningarna har nog aldrig varit bättre.

Luleå får liksom Växjö(så vissa kanske kan lugna sig lite) också ett bra stöd.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/jPwo4A/lulea-slar-tillbaka-de-subventionerar-inte-var-verksamhet

Så sköter de sina kort rätt nu kan de bygga ett mästarlag. Ekonomiska musklerna finns där, publiken är på. Nu gäller det bara att de styr upp laget/värvningarna också och där bulan på rätt väg. Att osten försvann var nyttigt.

I vanlig ordning begriper du inte ett skit. Jag "hoppar" inte på något lag. Jag tycker det är fel att skattepengar går till elitidrott. LOK-stöd är dock helt ok för min del.
Citera
2019-06-19, 17:59
Medlem
Citat:
I vanlig ordning begriper du inte ett skit. Jag "hoppar" inte på något lag. Jag tycker det är fel att skattepengar går till elitidrott. LOK-stöd är dock helt ok för min del.

Enig. Samtidigt är det ju kommunens politiker som är ansvariga inför sina välja liksom staten så det är svårt att göra något. Eller dömma någon. Storstäderna har ju kommunerna att tacka för de stora arenorna. Går tex inte bygga arenor i Göteborg eller Stockholm (eller någon annanstans för den del)utan att kommunerna investerar med mark eller annat, vilket är pengar i slutändan som skattebetalarna får stå för. Driften måste kommunen ta och det är knappast en lönsam affär. Vill du att kommunerna ska dra in driften på samtliga idrottsanläggningar som som används för elitidrott?
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-19 kl. 18:11.
Citera
2019-06-19, 20:45
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Det är väl bara bra om en privatperson går i med pengar, värre när kommuner öser in miljoner som dom gör till Skellefteå, ändå går dom back. Växjö får också kosing från skattebetalarna, kanske därför dom går plus.
Som jag redan skrivit hundra gånger. Kommunala bolag har samma rätt att konkurrera som privata. Dvs så har Skellefteå Kraft exakt lika mycket rätt att sponsra Skellefteå AIK som Jakob Porser, som har sin förmögenhet från Minecraft, har att sponsra Luleå.

Jobbigt att det är så många tröga personer här på forumet.
Citera
2019-06-19, 20:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Som jag redan skrivit hundra gånger. Kommunala bolag har samma rätt att konkurrera som privata. Dvs så har Skellefteå Kraft exakt lika mycket rätt att sponsra Skellefteå AIK som Jakob Porser, som har sin förmögenhet från Minecraft, har att sponsra Luleå.

Jobbigt att det är så många tröga personer här på forumet.

Du förstår verkligen inte.

Porsers pengar är privata som han dessutom skattat på. Det är ingen annan som får det sämre pga hans sponsring.

Kommunens pengar är skatteintäkter och ska hushållas med. Det finns högst troligt bättre ställen att stoppa in dom, typ skola och omsorg
Citera
2019-06-19, 21:05
Medlem
Citat:

Porsers pengar är privata som han dessutom skattat på. Det är ingen annan som får det sämre pga hans sponsring.

Kommunens pengar är skatteintäkter och ska hushållas med. Det finns högst troligt bättre ställen att stoppa in dom, typ skola och omsorg

Föreningarna bidrar med kommunal inkomstskatt.
Citera
2019-06-19, 21:12
Medlem
Citat:

Kan det finns. Är svårt att veta. Men troligtvis kan det. Men det gäller alla städer inklusive Göteborg. Antar att du är helt emot en ny arena i Göteborg. Tror det blir svårt för Frölunda att bygga en ny hemmahall utan bidrag på runt 3-4 miljarder som den beräknas kosta och troligen betalas av kommun iform av mark och bygglov på extremt attraktiv och central mark. Skullebde bara byggt för breddidrott hade de troligen kunnat kapa 2,5 miljarder på det.
Problemet är att alla har olika förutsättningar och att det aldrig kommer bli rättvist. Håller med att staten och kommunerna ska begränsa sin inblåsning i elitidrott. Men det gäller i samtliga städer. Inte bara i Växjö, Luleå och Skellefteå.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-19 kl. 21:49.
Citera
2019-06-19, 21:49
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:

Principiellt har du rätt. I praktiken är det dock så att en rik kommun både har råd att kommunala bolag sponsrar idrott och att upprätthålla god kvalitet i skola och omsorg.
Citera
2019-06-19, 22:22
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Ska dock vara sagt att man gjort investeringar i en ny träningshall, två barer, en restaurang samt mediakub. Pengarna från NHL-övergångar räknas dessutom på nästa säsongs bokslut. I takt med att de sportsliga prestationerna varit...mindre tillfredsställande så har dock mycket pengar försvunnit det hållet med genom främst publikintäkter.

Även om man investerat verkar det svårt att räkna hem det ? Blir så när man budgeterar med minst semifinal.
Citera
2019-06-19, 22:55
Medlem
perry2s avatar
Malmö Räddhawks har en Calle Ankaekonomi........

White trash som går på gratismatch i the Dome har inte råd att köpa en halsduke eller en korv.
Deredovisar ca 5-6000 åskader men har inga intäkter då många fått gratisbiljetter eller att stolarna är tomma.
Vad var det Linus Klasen sa.....
Citera
2019-06-19, 23:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Vad sa han, och på tal om vad?
Citera
2019-06-20, 00:10
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Malmö Räddhawks har en Calle Ankaekonomi........

White trash som går på gratismatch i the Dome har inte råd att köpa en halsduke eller en korv.
Deredovisar ca 5-6000 åskader men har inga intäkter då många fått gratisbiljetter eller att stolarna är tomma.

Spelar väl ingen roll om folk har råd att köpa en halsduk eller korv eftersom det inte har gynnat klubben ändå utan det har Arenan lagt beslag på.

Hela koncernen drog till med över 7 millar plus i år det kan jag tycka är bra eget kapital är uppe i 10+ miljoner och inga skulder som släpar efter men det är klart när lillebror som vanligt är sämre på isen måste det klagas på något vilket är lillebrors komplexet som lyser igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in