2019-06-19, 11:17
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hur förklarar du att Kristus är världens skapare men samtidigt inte Gud?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka skriftställen tänker du på?
Citat:
Hebreerbrevet 1:2,

"Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom." (Hebr 1:1-2 Bibel2000)

Här står det tydligt att det är Gud som har skapat, inte Jesus, men att Gud har skapat genom Jesus. Läs igen: "liksom han (Gud) också har skapat världen genom honom(Jesus)"

Citat:
1:8,

I Hebreerna 1:8-9 så citerar Paulus från GT där det talas om Israels kung:

"Din tron, gudomlige, består i tid och evighet,
din kungaspira är rättens spira.
Du älskar det rätta, du hatar orätt.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.
" (Ps 45:7-8 Bibel2000)

Där står det "gudomlige" enligt Bibel2000, det är inte samma sak som Gud. Bibeln talar om Jesus som en gud, det är ingen hemlighet, men han talas som en gud på samma sätt som den Israeliska kungen och många andra i bibeln som kallas för gudar:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar" (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Även om det finns andra gudar, så ska vi bara tillbe en gud, Fadern:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Och märk väl att Jesus inte är den gud vi ska tillbe.

Citat:
1:10 och 3:3-4. Samt Rom 11:36 tillsammans med Kol 1:16 som beskriver samma sak. Joh 1:3 och 1:10.

Alla dessa skriftställen talar om när Jesus var med Gud i skapelsens början. Jesus var Guds första skapelse, den förstfödde i hela skapelsen:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Sedan skapades allt annat genom Jesus:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan...
när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt när han lade jordens grundvalar,
då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
" (Ord 8:22, 29-31 Bibel2000)
Citera
2019-06-19, 11:21
Medlem
Citat:
Citat:
Det är du som har fel, bara det att Jesus sägs vara Guds son visar att han inte är Gud, och det sägs det massor med gånger.

Citat:
Och vad betyder det att vara Guds son i bemärkelsen Kristus? Vem som helst kan bli född på nytt och bli ett Guds barn. Kristus är inte vem som helst, han är skaparen. Människosonen är Gud född som människa. Se: 1 Tim 3:16 och Joh 1:1-14

Det är Gud som är alltings skapare och det är Kristus som är alltings skapare. Det är Gud som är A och O, begynnelsen och änden och det är Kristus som är A och O, begynnelsen och änden. De är en och samma person. Se: Upp 22:13, 1:8 och 21:6, 1:17 och 2:8. Joh 8:25 och Kol 1:18 och 1 Joh 2:13-14

Du ignorerade det faktumet att bibeln säger att Jesus är Guds son, inte att Jesus är Gud själv.
Citera
2019-06-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Själv tycker jag det hela verkar uppgjort, d.v.s. att Jesus liv för förutbestämt.

Uppgjort mellan vilka? På vilket sätt?

Du skriver: "d.v.s. att Jesus liv för förutbestämt.", menar du: "d.v.s. att Jesus liv är för förutbestämt."?

Jesu liv var inte förutbestämt, men Gud kunde förutse det som skulle hända, att Jesus inte skulle göra uppror.
Citera
2019-06-19, 11:34
Medlem
Citat:
Det är antikrists ande som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen som människa.

Kristus betyder den smorde. Vid smörjelsen kommer den Helige Ande över personen. Men detta betyder inte att Jesus är Gud. Jesus är utvald av Gud eller fadern om du så vill. Fader vår som är i himmelen......
Citera
2019-06-19, 12:04
Medlem
Citat:
Uppgjort mellan vilka? På vilket sätt?

Du skriver: "d.v.s. att Jesus liv för förutbestämt.", menar du: "d.v.s. att Jesus liv är för förutbestämt."?

Jesu liv var inte förutbestämt, men Gud kunde förutse det som skulle hända, att Jesus inte skulle göra uppror.
Ja, av alla val Gud hade så valde han ett där han visste att personen inte skulle synda.
Citera
2019-06-19, 12:16
Medlem
Pusts avatar
Allt detta har Jehovas vittnens Nya Världens bibelöversättning (NV) som referens:

Himmelens verk är Guds skapelse (Ps 102:25), himmelens verk är Jesus skapelse (Heb 1:10); Gud skapade världen (Jes. 48:13), Jesus skapade världen (Heb 1:10); Gud är vår domare (Ps. 50:6, Pr. 12:14, 1 Kr. 16:33), Jesus är vår domare (2 Tim. 4:1, Upp. 20:12); Gud är Nya Jerusalems tempel (Upp. 21:22), Jesus (lammet) är Nya Jerusalems tempel (Upp. 21:22); Gud är A och O (Upp. 1:8), Jesus är A och O (Upp. 22:13); Gud är den förste och den siste (Jes. 44:6, 48:12), Jesus är den förste och den siste (Upp. 22:13); Gud är början och slutet (Upp. 21:6), Jesus är början och slutet (Upp. 22:13);

Enbart Gud kan förlåta synder (Jes. 43:25, Luk. 5:21), Jesus förlåter synder (Luk. 5:20); Gud är vårt hopp (Ps. 71:5), Jesus är vårt hopp (1 Tim. 1:1); Gud är ur tiden (5 Mos. 33:27), Jesus är ur tiden (Joh. 17:5, Heb 1:10-11); Gud skall komma med alla heliga (Sak. 14:5), Jesus skall komma med alla heliga (1 Thess. 3:13); Gud är frälsningens horn (2 Sam. 22:3), Jesus är frälsningens horn (Luk. 1:68-9); Paulus är Guds slav (Tit. 1:1), Paulus är Jesus slav (Rom. 1:1) fastän ingen slav kan ha två herrar (Matt. 6:24);

Enbart Gud är vår frälsning (Jes. 43:11), Jesus är vår frälsare (Tit. 2:13, 2 Pet. 1:1); Gud är universums skapare (Jes. 44:24, Jer. 27:5), Jesus är universums skapare (Joh. 1:3); Alla skall böja sig inför Gud och erkänna (Jes. 45:22-23), alla skall böja sig inför Jesus och erkänna (Fil. 2:10-11, Upp 5:13); Gud är evig (Ps. 102:27), Jesus är evig (Heb. 1:12); Gud är oföränderlig (Mal. 3:6), Jesus är oföränderlig (Heb. 13:8); Gud är från ovan (Ps. 97:9), Jesus är från ovan (Joh. 3:31);

Gud värderades för 30 silvermynt (Sak. 11:12-13), Jesus värde var 30 silvermynt (Matt. 26:14-16); Gud är vår herde (Ps. 23:1), Jesus är vår herde (Joh. 10:11, 1 Pet. 5:4, Heb. 13:20); Gud är en väldig Gud (Jes. 10:21), Jesus är en väldig Gud (Jes. 9:6); Gud är herrarnas Herre (5 Mos. 10:17, Ps. 136:3), Jesus är herrarnas Herre (Upp. 17:14); Gud är den enda klippan (Jes. 44:8, Ps. 18:2, 94:22), Jesus är vår klippa (1 Kor. 10:4); Gud är vår enda ägare (Jes. 54:5), Jesus är vår ägare (Judas 4);

Guds ord skall bestå för evigt (Jes. 40:8), Jesus ord skall bestå för evigt (Matt. 24:35); Gud är ljuset (Jes. 60:19), Jesus är ljuset (Joh. 8:12, Upp. 21:23); Gud väckte Jesus från de döda (Gal. 1:1), Jesus väckte sig själv från de döda (Joh. 2:19-21); Gud kallas Gud (Jes. 44:8), Jesus kallas Gud (Joh. 20:28); Gud är Israels kung (Jes. 44:6), Jesus är Israels kung (Matt. 27:42, Joh. 1:49).
Senast redigerad av Pust 2019-06-19 kl. 12:20.
Citera
2019-06-19, 13:12
Medlem
Citat:
"Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom." (Hebr 1:1-2 Bibel2000)

Här står det tydligt att det är Gud som har skapat, inte Jesus, men att Gud har skapat genom Jesus. Läs igen: "liksom han (Gud) också har skapat världen genom honom(Jesus)"
Han säger ju om honom att det är han som skapat allt. Är det inte Gud som skapat allt?

"I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk."

Du nämnde inte heller Rom 11 som handlar om Gud:

Lovsång till den Outgrundlige
33 O vilket djup av rikedom
och vishet och kunskap hos Gud!
Hur outgrundliga är inte
hans domar,
hur ofattbara hans vägar!
34 Vem har förstått Herrens sinne?
Eller vem har varit
hans rådgivare?
35 Eller vem har gett honom något först
så att han måste betala igen?
36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.

Hans är äran i evighet. Amen."

Samma mening sägs om Kristus i Kol 1:16:

"för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom."

Så ditt påstående att eftersom det står "genom" honom så är det egentligen inte han som är skaparen håller inte.

Citat:
I Hebreerna 1:8-9 så citerar Paulus från GT där det talas om Israels kung:

"Din tron, gudomlige, består i tid och evighet,
din kungaspira är rättens spira.
Du älskar det rätta, du hatar orätt.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.
" (Ps 45:7-8 Bibel2000)

Där står det "gudomlige" enligt Bibel2000, det är inte samma sak som Gud. Bibeln talar om Jesus som en gud, det är ingen hemlighet, men han talas som en gud på samma sätt som den Israeliska kungen och många andra i bibeln som kallas för gudar:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar" (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Även om det finns andra gudar, så ska vi bara tillbe en gud, Fadern:
Men i folkbibeln så står det "Gud" och det måste ju stämma eftersom han är skaparen.

Du tillber Gud om du tillber Jesus eftersom det är samma person. Du ärar Gud om du ärar Jesus. Gud ger inte sin ära till någon annan.

Citat:
"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Och märk väl att Jesus inte är den gud vi ska tillbe.
Det är samma person. Men det är bara genom människosonen man kan komma till fadern eftersom tron på sonen tar bort synden som skiljer.

Citat:
Alla dessa skriftställen talar om när Jesus var med Gud i skapelsens början. Jesus var Guds första skapelse, den förstfödde i hela skapelsen:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Sedan skapades allt annat genom Jesus:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan...
när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt när han lade jordens grundvalar,
då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
" (Ord 8:22, 29-31 Bibel2000)
Allegorin om visheten bevisar inte att Kristus är skapad. Kristus är Guds enfödde son. Gud själv som människa och det var som människa Gud la världens grund. Men du tror inte på detta.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-06-19 kl. 13:17.
Citera
2019-06-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ja, av alla val Gud hade så valde han ett där han visste att personen inte skulle synda.

Nej Gud kunde inte till 100% veta vad en skapelse med fri vilja valde att göra.

På liknande sätt antar jag att du litar på vissa personer i ditt liv. Du är säker på att ingen av dina närmaste är t.ex. seriemördare, men du kan aldrig garantera det, du kan inte lita på någon människa till 100%

Detta eftersom människor har en fri vilja och möjlighet att göra det onda.
Citera
2019-06-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Kristus betyder den smorde. Vid smörjelsen kommer den Helige Ande över personen. Men detta betyder inte att Jesus är Gud. Jesus är utvald av Gud eller fadern om du så vill. Fader vår som är i himmelen......
Detta handlar om Kristus:
Upp 1:12 "Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld 13 och mitt bland ljusstakarna en som liknade en människoson, klädd i en hellång dräkt och med ett bälte av guld runt bröstet. 14 Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. 15 Hans fötter liknade skinande brons som glöder i smältugnen, och hans röst var som dånet av väldiga vatten. 16 I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun kom ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var som solen när den skiner i all sin kraft.
17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet. Och jag har nycklarna till döden och helvetet."
Vem är den förste och den siste?
Upp 22:13 "Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden."
Vem är A och O?
upp 1:8 "Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige."
Finns det två som är Gud? Eller är Människosonen Gud?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-06-19 kl. 14:19.
Citera
2019-06-19, 14:41
Medlem
Citat:
Nej Gud kunde inte till 100% veta vad en skapelse med fri vilja valde att göra.

På liknande sätt antar jag att du litar på vissa personer i ditt liv. Du är säker på att ingen av dina närmaste är t.ex. seriemördare, men du kan aldrig garantera det, du kan inte lita på någon människa till 100%

Detta eftersom människor har en fri vilja och möjlighet att göra det onda.
Jag bara antog att det var skillnad på mig och Gud. Vissa tror ju på en Gud som vet vad som händer i framtiden. Men du hör kanske inte till dessa?

Men fri vilja har jag inte, då det finns vissa saker jag inte kan välja. T.ex. kan jag inte välja vad jag ska tro på, jag måste bli övertygad (ibland bara till en viss grad).
Citera
2019-06-19, 15:30
Medlem
Citat:
Jag bara antog att det var skillnad på mig och Gud. Vissa tror ju på en Gud som vet vad som händer i framtiden. Men du hör kanske inte till dessa?

Gud kan förutse saker på grund av hans enorma kunskap och erfarenhet. På liknande sätt som vi kan förutse att efter den här sommaren så kommer vintern. Men att vintern verkligen kommer är inte förutbestämt.

Gud är väldigt bra på att förutsäga, men det betyder inte att Jesus är styrd i sin vilja. Jesus kunde ha valt att gå emot Gud, men han gjorde det inte. Alla profetior gick i uppfyllelse så som Gud hade förutsagt, men möjligheten fanns att allt hade gått åt skogen, att Jesus hade förkastat Gud och förenat sig med Satan och hans anhängare. Då hade vi inte existerat idag, skapelsen hade inte existerat. Gud hade förintat hela skapelsen hellre än att oskyldiga hade lidit under det kaos som hade uppkommit om Satan och hans anhängare hade fått rätt, och därmed kunde göra som dom ville oavsett vad Gud hade sagt.

Citat:
Men fri vilja har jag inte, då det finns vissa saker jag inte kan välja. T.ex. kan jag inte välja vad jag ska tro på, jag måste bli övertygad (ibland bara till en viss grad).

Du har inte heller fri vilja att sluta vara hungrig för att kunna gå ner i vikt, men det är inte det som jag menar med fri vilja. Jag menar möjligheten att göra gott eller ont, eller välja att inte äta trots att man är hungrig.
Citera
2019-06-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Allt detta har Jehovas vittnens Nya Världens bibelöversättning (NV) som referens:

Himmelens verk är Guds skapelse (Ps 102:25), himmelens verk är Jesus skapelse (Heb 1:10); Gud skapade världen (Jes. 48:13), Jesus skapade världen (Heb 1:10); Gud är vår domare (Ps. 50:6, Pr. 12:14, 1 Kr. 16:33), Jesus är vår domare (2 Tim. 4:1, Upp. 20:12); Gud är Nya Jerusalems tempel (Upp. 21:22), Jesus (lammet) är Nya Jerusalems tempel (Upp. 21:22); Gud är A och O (Upp. 1:8), Jesus är A och O (Upp. 22:13); Gud är den förste och den siste (Jes. 44:6, 48:12), Jesus är den förste och den siste (Upp. 22:13); Gud är början och slutet (Upp. 21:6), Jesus är början och slutet (Upp. 22:13);

Enbart Gud kan förlåta synder (Jes. 43:25, Luk. 5:21), Jesus förlåter synder (Luk. 5:20); Gud är vårt hopp (Ps. 71:5), Jesus är vårt hopp (1 Tim. 1:1); Gud är ur tiden (5 Mos. 33:27), Jesus är ur tiden (Joh. 17:5, Heb 1:10-11); Gud skall komma med alla heliga (Sak. 14:5), Jesus skall komma med alla heliga (1 Thess. 3:13); Gud är frälsningens horn (2 Sam. 22:3), Jesus är frälsningens horn (Luk. 1:68-9); Paulus är Guds slav (Tit. 1:1), Paulus är Jesus slav (Rom. 1:1) fastän ingen slav kan ha två herrar (Matt. 6:24);

Enbart Gud är vår frälsning (Jes. 43:11), Jesus är vår frälsare (Tit. 2:13, 2 Pet. 1:1); Gud är universums skapare (Jes. 44:24, Jer. 27:5), Jesus är universums skapare (Joh. 1:3); Alla skall böja sig inför Gud och erkänna (Jes. 45:22-23), alla skall böja sig inför Jesus och erkänna (Fil. 2:10-11, Upp 5:13); Gud är evig (Ps. 102:27), Jesus är evig (Heb. 1:12); Gud är oföränderlig (Mal. 3:6), Jesus är oföränderlig (Heb. 13:8); Gud är från ovan (Ps. 97:9), Jesus är från ovan (Joh. 3:31);

Gud värderades för 30 silvermynt (Sak. 11:12-13), Jesus värde var 30 silvermynt (Matt. 26:14-16); Gud är vår herde (Ps. 23:1), Jesus är vår herde (Joh. 10:11, 1 Pet. 5:4, Heb. 13:20); Gud är en väldig Gud (Jes. 10:21), Jesus är en väldig Gud (Jes. 9:6); Gud är herrarnas Herre (5 Mos. 10:17, Ps. 136:3), Jesus är herrarnas Herre (Upp. 17:14); Gud är den enda klippan (Jes. 44:8, Ps. 18:2, 94:22), Jesus är vår klippa (1 Kor. 10:4); Gud är vår enda ägare (Jes. 54:5), Jesus är vår ägare (Judas 4);

Guds ord skall bestå för evigt (Jes. 40:8), Jesus ord skall bestå för evigt (Matt. 24:35); Gud är ljuset (Jes. 60:19), Jesus är ljuset (Joh. 8:12, Upp. 21:23); Gud väckte Jesus från de döda (Gal. 1:1), Jesus väckte sig själv från de döda (Joh. 2:19-21); Gud kallas Gud (Jes. 44:8), Jesus kallas Gud (Joh. 20:28); Gud är Israels kung (Jes. 44:6), Jesus är Israels kung (Matt. 27:42, Joh. 1:49).

Dom flesta av dessa till synes motsägelser kan förklaras med att Gud har överlämnat makten till Jesus en viss tid:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

"Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter.
När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom.Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1Kor 15:24-28 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in