Citat:
"Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom." (Hebr 1:1-2 Bibel2000)
Här står det tydligt att det är Gud som har skapat, inte Jesus, men att Gud har skapat genom Jesus. Läs igen: "liksom han (Gud) också har skapat världen genom honom(Jesus)"
I Hebreerna 1:8-9 så citerar Paulus från GT där det talas om Israels kung:
"Din tron, gudomlige, består i tid och evighet,
din kungaspira är rättens spira.
Du älskar det rätta, du hatar orätt.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar." (Ps 45:7-8 Bibel2000)
Där står det "gudomlige" enligt Bibel2000, det är inte samma sak som Gud. Bibeln talar om Jesus som en gud, det är ingen hemlighet, men han talas som en gud på samma sätt som den Israeliska kungen och många andra i bibeln som kallas för gudar:
"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar" (1 Kor 8:5 Bibel2000)
Även om det finns andra gudar, så ska vi bara tillbe en gud, Fadern:
"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
Och märk väl att Jesus inte är den gud vi ska tillbe.
Citat:
Alla dessa skriftställen talar om när Jesus var med Gud i skapelsens början. Jesus var Guds första skapelse, den förstfödde i hela skapelsen:
"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
Sedan skapades allt annat genom Jesus:
"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan...
när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt när han lade jordens grundvalar,
då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna." (Ord 8:22, 29-31 Bibel2000)