2019-06-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud kan förutse saker på grund av hans enorma kunskap och erfarenhet. På liknande sätt som vi kan förutse att efter den här sommaren så kommer vintern. Men att vintern verkligen kommer är inte förutbestämt.

Gud är väldigt bra på att förutsäga, men det betyder inte att Jesus är styrd i sin vilja. Jesus kunde ha valt att gå emot Gud, men han gjorde det inte. Alla profetior gick i uppfyllelse så som Gud hade förutsagt, men möjligheten fanns att allt hade gått åt skogen, att Jesus hade förkastat Gud och förenat sig med Satan och hans anhängare. Då hade vi inte existerat idag, skapelsen hade inte existerat. Gud hade förintat hela skapelsen hellre än att oskyldiga hade lidit under det kaos som hade uppkommit om Satan och hans anhängare hade fått rätt, och därmed kunde göra som dom ville oavsett vad Gud hade sagt.

Du har inte heller fri vilja att sluta vara hungrig för att kunna gå ner i vikt, men det är inte det som jag menar med fri vilja. Jag menar möjligheten att göra gott eller ont, eller välja att inte äta trots att man är hungrig.
Bra. Det är alltså inte ont att inte tro, då det inte är något jag kan välja.

Och jag tror fortfarande Jesus hade vissa fördelar genom att vara Guds son.
Det skulle vara intressant att veta hur ofta Jesus var sjuk, t.ex. Men det kanske inte bibeln nämner, samt att det kanske är lite OT?
Citera
2019-06-19, 16:34
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Dom flesta av dessa till synes motsägelser kan förklaras med att Gud har överlämnat makten till Jesus en viss tid:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

"Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter.
När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom.Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1Kor 15:24-28 Bibel2000)

Jesus Kristus är densamme i går och i dag och för evigt.
Heb. 13:8 (NV)
Citera
2019-06-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bra. Det är alltså inte ont att inte tro, då det inte är något jag kan välja.

Det stämmer. Att inte tro är inte detsamma som ondska. Även demoner tror enligt bibeln:

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. " (Jakob 2:19 Bibel2000)

Och dom som inte tror kan ändå göra goda saker, fastän dom inte har lagen:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
"(Rom 2:14-16 Bibel2000)

Citat:
Och jag tror fortfarande Jesus hade vissa fördelar genom att vara Guds son.

Vilka fördelar?

Citat:
Det skulle vara intressant att veta hur ofta Jesus var sjuk, t.ex. Men det kanske inte bibeln nämner, samt att det kanske är lite OT?

Som sagt, Jesus skapades fullkomlig med en fullkomlig kropp. Så Jesus borde rimligtvis inte fått genetiska sjukdomar. Om han fick förkylningar och miljöpåverkade sjukdomar är svårt att säga, jag vet inte om en fullkomlig kropp kan motstå sådant bättre. Det spelar i alla fall ingen roll, eftersom Adam fick samma förutsättningar, t.o.m. bättre förutsättningar med tanke på att han t.ex. inte behövde genomgå tortyr och annat som Jesus genomled.
Citera
2019-06-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jesus Kristus är densamme i går och i dag och för evigt.
Heb. 13:8 (NV)

Vad menar du, att Jesus inte fick makten över hela skapelsen?
Citera
2019-06-19, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej Gud kunde inte till 100% veta vad en skapelse med fri vilja valde att göra.

Men är inte din 'gud' omniscient?
Citera
2019-06-19, 20:15
Medlem
Citat:
Det stämmer. Att inte tro är inte detsamma som ondska. Även demoner tror enligt bibeln:

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. " (Jakob 2:19 Bibel2000)

Och dom som inte tror kan ändå göra goda saker, fastän dom inte har lagen:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
"(Rom 2:14-16 Bibel2000)

Vilka fördelar?

Som sagt, Jesus skapades fullkomlig med en fullkomlig kropp. Så Jesus borde rimligtvis inte fått genetiska sjukdomar. Om han fick förkylningar och miljöpåverkade sjukdomar är svårt att säga, jag vet inte om en fullkomlig kropp kan motstå sådant bättre. Det spelar i alla fall ingen roll, eftersom Adam fick samma förutsättningar, t.o.m. bättre förutsättningar med tanke på att han t.ex. inte behövde genomgå tortyr och annat som Jesus genomled.
Vad hände om Adam eller Jesus råkade kapa av sig fingret eller liknande? ( du behöver inte svara, det är bara något jag grubblat på )
Citera
2019-06-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Det beror på vad man menar med "allvetande":

"Gud är allvetande på så vis att ingenting kan döljas för honom." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102005167

Han var inte vetande om att Adam och Eva skulle synda:

"Uppenbarligen visste inte Jehova i förväg att de första människorna skulle synda." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011006
Citera
2019-06-19, 20:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det beror på vad man menar med "allvetande":

"Gud är allvetande på så vis att ingenting kan döljas för honom." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102005167

Han var inte vetande om att Adam och Eva skulle synda:

"Uppenbarligen visste inte Jehova i förväg att de första människorna skulle synda." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011006

Så din 'gud' är alltså inte omniscient?´´
Citera
2019-06-19, 20:32
Medlem
Citat:
Vad hände om Adam eller Jesus råkade kapa av sig fingret eller liknande? ( du behöver inte svara, det är bara något jag grubblat på )

Jag har också funderat på det. Jag har inte fått något svar från bibeln eftersom det står inget om det.

Oavsett så kommer det inte att existera ett elände i den nya ordningen, ingen kommer att behöva vara olycklig i den nya ordningen.

Men om man vill spekulera så finns det flera alternativ, t.ex. växer det ut lemmar igen från många olika djur. Det finns inget som säger emot att människan skulle kunna omvandla ett kapat finger med hjälp av stamceller så som vissa djur gör, kanske innebär en fullkomlig kropp just det. Ett annat alternativ är att Gud helar fingret, ett tredje alternativ är att människor inte kommer att skadas, men det tror jag inte riktigt på.
Citera
2019-06-19, 20:52
Medlem
Citat:

Som jag sade, det beror på vad du menar med ordet. Själva ordet existerar inte i bibeln.

Om du med ordet menar att Gud skulle ha vetat att Adam och Eva syndade, så är Gud inte "omniscient".
Citera
2019-06-19, 22:49
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
. . . . . .Som sagt, Jesus skapades fullkomlig med en fullkomlig kropp. Så Jesus borde rimligtvis inte fått genetiska sjukdomar. Om han fick förkylningar och miljöpåverkade sjukdomar är svårt att säga, jag vet inte om en fullkomlig kropp kan motstå sådant bättre. Det spelar i alla fall ingen roll, eftersom Adam fick samma förutsättningar, t.o.m. bättre förutsättningar med tanke på att han t.ex. inte behövde genomgå tortyr och annat som Jesus genomled.
Tänk på att Jesus kunde bota svårt sjuka och uppväcka döda bara med några ord. "Ta din säng och gå" är ett bra exempel. Om nu Jesus själv blev sjuk var det naturligtvis en baggis för honom att kurera sig själv på ett ögonblick oavsett sjukdom.
Citera
2019-06-20, 04:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Som jag sade, det beror på vad du menar med ordet. Själva ordet existerar inte i bibeln.

Enligt vlken version av bibeln? Din och dina gelikers?

Citat:
Om du med ordet menar att Gud skulle ha vetat att Adam och Eva syndade, så är Gud inte "omniscient".

Korrekt. Denna 'gud' du refererar till förstår tydligen inte annat än makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in