2019-05-26, 20:54
  #17113
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.svd.se/krav-pa-storre-bostader-forvarrar-bokrisen

Mindre bostäder åt större behövande. Eller hur vill du ha det ?
Mindre efterfrågande skall det väl förresten heta.

Oseriöst tramssvar som vanligt från dig.
Citera
2019-05-26, 20:56
  #17114
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vård är väl också en vara. Som konsumeras och kostar olika mycket. Kan man inte få en
dyr operation får man köpa en mindre kostsam. Som den där liknelsen med Ferrarin och
Folkvagnen, ofta använd i denna tråden. Möjligen inte av dig men ändå.

Men med vården så reser man väl utomlands, genomför operationen och låter FK betala
i efterhand. Så man behöver bara ligga ute ett tag med pengarna.

En vara som fungerar helt annorlunda som sagt. Du får inte bättre vård på ett bättre sjukhus om du köar längre, du kan inte köpa vård svart eller via kontakter. Usel jämförelse som sagt.

Trams som vanligt från dig.
Citera
2019-05-27, 15:22
  #17115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En vara som fungerar helt annorlunda som sagt. Du får inte bättre vård på ett bättre sjukhus om du köar längre, du kan inte köpa vård svart eller via kontakter. Usel jämförelse som sagt.

En sak som går igen väldigt mycket i tråden är fåntrattarnas (du är vare sig störst eller först)
bestämda hävdande att det inte är någon som helst skillnad på några som helst varor. Och
då troligen inte heller på tjänster. Så varför förespråkar du inte marknadsvärd vård ? Det gå
faktiskt att köpa sig före via diverse försäkringar. Samt att resa utomlands och skicka räkninge
till FK.
Citera
2019-05-27, 16:02
  #17116
Medlem
"men bakom dagens vårdkaos i Stockholm ligger högerns ideologiska blindhet."
Ur en dagsfärsk bokrecension i DN av Åsa Moberg, om Nya Karolinska. Boken
skriven av Lisa Röstlund och Anna Gustafsson.

Byt ut vård mot bostad i första meningen så får vi ännu en sanning. Och läs även
om hur moderaterna tänker lösa det s k låneproblemet i Stockholm.

https://www.dn.se/sthlm/toppolitiker-i-gral-om-utforsaljningar/

"Vilka av stadens fastigheter vill ni sälja?
– Vi får återkomma till det, men det kan vara allmännyttan och det kan vara andra fastigheter."

Ideologiskt halsstarrig s k bostadspolitik. Om man ändå vore lite ärliga och öppet
talade om att man har en 0vision för allmännyttan och ingenting mera.
Citera
2019-05-27, 16:45
  #17117
Medlem
https://www.merinfo.se/person/Johanneshov/Carl-Gunnar-Joakim-Larsson-1972/bqoj1-2xls5

Törs knappt tänka på vad 187 (!) m2 så nära tullarna, i nybyggt hus kan kosta att hyra
per månad. Men det moderata fastighetsborgarrådet som i så hög grad gett känslokylan
ett ansikte verkar faktiskt ha lämnat Södermalmstorg vid Slussen. Större familj ?

Bostadsbrist är inte ett problem för alla, alltid eller hur man nu skall säga.
Utförsäljningarna av allmännyttan kommer f ö denna period att skötas av
den yngre kollegan Dennis Wedin, också (m).
Citera
2019-05-27, 17:43
  #17118
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
En sak som går igen väldigt mycket i tråden är fåntrattarnas (du är vare sig störst eller först)
bestämda hävdande att det inte är någon som helst skillnad på några som helst varor. Och
då troligen inte heller på tjänster. Så varför förespråkar du inte marknadsvärd vård ? Det gå
faktiskt att köpa sig före via diverse försäkringar. Samt att resa utomlands och skicka räkninge
till FK.

Det de som inte är efterblivna förstår är att boatadsmarknaden UTAN politiska särregler skulle fungera likadant som andra varor.

Har säkert träffat 10 personer från Helsingfors som flyttat till Sverige. ALLA betonar hur mycket BÄTTRE deras system med marknadshyror fungerat än Sveriges. De skulle ALDRIG byta Finlands system mot Sveriges. Detta är personer som började sitt liv med väldigt begränsade resurser och kontakter.

Vad jag tycker om vård är inte topic i denna tråd. Att du ens tar upp det är bara ett tydligt tecken på att du är helt oförmögen att möta mig i sak. Bara med trams. Vad får du ut av att sitta på ett anononymt forum och bara tramsa? Kan inte tänka mig något mer meningslöst.

Om jag var en tramspelle som du skulle jag kunna fråga varför du inte förepråkar en vårdkö där den som stått längst får permanent abonnera en hel våning på landets bästa sjukhus till en spottstyver så att andra behöver vänta 35 år på en operation? Men så tramsig är jag såklart inte.
Citera
2019-06-03, 20:04
  #17119
Medlem
kurt-sunes avatar
men se där... var minskar hemlösheten mest? jo i finland... som har "hemska" marknadshyor...

https://amp.theguardian.com/cities/2019/jun/03/its-a-miracle-helsinkis-radical-solution-to-homelessness?__twitter_impression=true
Citera
2019-06-19, 14:00
  #17120
Medlem
https://www.dn.se/sthlm/jattebygge-pa-sodermalm-star-still-entreprenor-drar-sig-ur/

"Två nya stora bostadshus vid Rosenlundsparken på Södermalm skulle stå klara i år. Nu blir projektet värt närmare 500 miljoner kronor försenat på obestämd tid."

Stockholmshem är beställare. Kan alltid glädja moderaterna med några nya allmännyttiga
lägenheter som inte byggs. Och bristen byggs å andra sidan på.
Citera
2019-06-19, 14:10
  #17121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.dn.se/sthlm/jattebygge-pa-sodermalm-star-still-entreprenor-drar-sig-ur/

"Två nya stora bostadshus vid Rosenlundsparken på Södermalm skulle stå klara i år. Nu blir projektet värt närmare 500 miljoner kronor försenat på obestämd tid."

Stockholmshem är beställare. Kan alltid glädja moderaterna med några nya allmännyttiga
lägenheter som inte byggs. Och bristen byggs å andra sidan på.

Man kan inte bygga om man inte tror man får tillbaks investeringen. Det kan inte du som privatperson men inte heller ett företag.
Citera
2019-06-24, 12:05
  #17122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Man kan inte bygga om man inte tror man får tillbaks investeringen. Det kan inte du som privatperson men inte heller ett företag.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/omstritt-bygge-i-hogdalen-star-still/repsfl!z5MbHOEG35aKk8CLUjMQhQ/

Ingen verkar ha råd att köpa bostadsrätterna i söderförort heller. Du kanske kan komma upp
med lite pengar och dela ut så att det blir lönsamt.
Citera
2019-06-24, 14:57
  #17123
Medlem
"Situationen för nya hyresrätter är inte lika alarmerande, enligt Joakim Larsson beror det på att det är billigt att hyra mark att bygga hyresrätter på.

– Det är inte svårt att få ut nyproducerade hyresrätter på marknaden. Men våra egna kommunala bolag har de senaste åren haft en tendens att sno åt sig den bästa marken. Vi har därför signalerat att privata byggherrar nu ska få samma villkor, säger Joakim Larsson."

https://www.svd.se/bostadsbyggena-i-stockholm-kan-halveras-2019

Moderaterna har identifierat problemet : Allmännyttan som bygger för mycket !
Citera
2019-06-24, 15:00
  #17124
Medlem
https://www.svd.se/boverkets-chef-samhallet-slits-isar--konflikter-vaxer/av/johan-hellekant
Betalartikel men.

"Bostadsbristen håller på att dra isär samhället och skapa större konflikter."
Om man som ensidig ideologi har ökande klyftor till varje pris ser man inga problem med
dagens situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in