2019-06-24, 15:05
  #17125
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.svd.se/boverkets-chef-samhallet-slits-isar--konflikter-vaxer/av/johan-hellekant
Betalartikel men.

"Bostadsbristen håller på att dra isär samhället och skapa större konflikter."
Om man som ensidig ideologi har ökande klyftor till varje pris ser man inga problem med
dagens situation.

De missar grundorsaken till detta som är massinvandringen, den skapar enorma klyftor och då inte enbart ekonomiska.
Citera
2019-06-24, 21:08
  #17126
Medlem
https://rikatillsammans.se/bostadsratter-tips/

Citat:
Bostaden är för de flesta av oss både den största affären vi gör i livet och den som har mest påverkan på vår privatekonomi. Det är ingen underdrift att säga att det är viktigt att man gör rätt och undviker de vanligaste misstagen. Dagens artikel är en intervju med Pontus Kopparberg som varit VD på både Bjurfors och Swedbanks Fastighetsförmedling. I den här första delen av två diskuterar vi framförallt bostadsrätter, bostadsmarknaden och dessa utveckling.

Tänkte att ni kanske tycker att denna är intressant. Pontus Kopparberg borde ju ha grund för vad han argumenterar för.
Citera
2019-06-26, 13:26
  #17127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De missar grundorsaken till detta som är massinvandringen, den skapar enorma klyftor och då inte enbart ekonomiska.

Hur många invandrare finns i din omedelbara närhet just nu ?
Citera
2019-06-30, 16:20
  #17128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har säkert träffat 10 personer från Helsingfors som flyttat till Sverige. ALLA betonar hur mycket BÄTTRE deras system med marknadshyror fungerat än Sveriges. De skulle ALDRIG byta Finlands system mot Sveriges. Detta är personer som började sitt liv med väldigt begränsade resurser och kontakter.
Skillnaden är att i Finland kan låginkomsttagarna få stöd (bostadsbidrag) för att kunna betala sina marknadshyror, också de som inte har minderåriga barn hemma. Här i Sverige måste man antingen ha barn hemma eller vara pensionär för att få bostadsbidrag. Förutsättningarna i Finland och Sverige är alltså inte lika.
Citera
2019-06-30, 19:08
  #17129
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Skillnaden är att i Finland kan låginkomsttagarna få stöd (bostadsbidrag) för att kunna betala sina marknadshyror, också de som inte har minderåriga barn hemma. Här i Sverige måste man antingen ha barn hemma eller vara pensionär för att få bostadsbidrag. Förutsättningarna i Finland och Sverige är alltså inte lika.

Ja och de enorma summo beskattningen av vinsterna från marknadshyrorna skulle innebära skulle med lätthet kunna finansiera det.
Citera
2019-06-30, 19:30
  #17130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja och de enorma summo beskattningen av vinsterna från marknadshyrorna skulle innebära skulle med lätthet kunna finansiera det.
Ja, precis. Men innan man beslutar om att införa marknadshyror, så måste man ändra på systemet för bostadsbidrag. Annars kommer ingen låginkomsttagare ha råd att bo någorlunda anständigt. Marknadshyror utan möjlighet (för låginkomsttagare = en massa vanliga arbetare ) att klara av att betala hyran skulle bli en katastrof för hela samhället.
Citera
2019-06-30, 19:43
  #17131
Medlem
Christopher.s avatar
Finns en enkel lösning, kasta ut skräpet som väller över gränserna.
Citera
2019-06-30, 20:03
  #17132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ja, precis. Men innan man beslutar om att införa marknadshyror, så måste man ändra på systemet för bostadsbidrag. Annars kommer ingen låginkomsttagare ha råd att bo någorlunda anständigt. Marknadshyror utan möjlighet (för låginkomsttagare = en massa vanliga arbetare ) att klara av att betala hyran skulle bli en katastrof för hela samhället.
Ska vi få marknadshyror på riktigt så måste ju istortsett all bostadsbidrag bort. Annars kommer vi aldrig få marknadshyror.
Citera
2019-06-30, 20:31
  #17133
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ja, precis. Men innan man beslutar om att införa marknadshyror, så måste man ändra på systemet för bostadsbidrag. Annars kommer ingen låginkomsttagare ha råd att bo någorlunda anständigt. Marknadshyror utan möjlighet (för låginkomsttagare = en massa vanliga arbetare ) att klara av att betala hyran skulle bli en katastrof för hela samhället.

De skulle inte ha råd att bo på Östermalm eller Avenyn nej. Fast hur många knegare tror du seriöst bor där idag? Hur många unga knegare får möjlighet när kötiden är 35år? Det finns ingen som seriöst påstår att hyrorna kommer öka med mer än 10-30% i de allra flesta områden.
Citera
2019-06-30, 20:33
  #17134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ska vi få marknadshyror på riktigt så måste ju istortsett all bostadsbidrag bort. Annars kommer vi aldrig få marknadshyror.
Visst, visst. Alla låginkomsttagare skulle vara tvungna att fly Stockholm. Inga vårdbiträden, kökspersonal, städare, parkarbetare osv. osv. Undrar hur nöjda alla höginkomsttagare i sina marknadshyreslägenheter skulle vara, när servicen uteblev. Skulle de vara beredda att fördubbla lönerna för vanliga arbetare, för att få dem att stanna kvar?
Citera
2019-06-30, 20:36
  #17135
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Visst, visst. Alla låginkomsttagare skulle vara tvungna att fly Stockholm. Inga vårdbiträden, kökspersonal, städare, parkarbetare osv. osv. Undrar hur nöjda alla höginkomsttagare i sina marknadshyreslägenheter skulle vara, när servicen uteblev. Skulle de vara beredda att fördubbla lönerna för vanliga arbetare, för att få dem att stanna kvar?

För en sjuksyrra måste bo på Kungsholmen för att jobba på St Göran? Att bo i Vällingby och spendera 10 min på t-banan är ju otänkbart?

Ökningen i tex Vällingby beräknas med marknadshyror bli 10-20% i VÄRSTA fall.
Tänk att jag lyckats pendla betydligt längre än så hela livet. Jag måste vara ett unikum..
Citera
2019-06-30, 20:37
  #17136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De skulle inte ha råd att bo på Östermalm eller Avenyn nej. Fast hur många knegare tror du seriöst bor där idag? Hur många unga knegare får möjlighet när kötiden är 35år? Det finns ingen som seriöst påstår att hyrorna kommer öka med mer än 10-30% i de allra flesta områden.
De skulle inte ha råd att bo på Östermalm, och inte heller i Farsta, Hässelby, Alby eller Nacka. De skulle bli tvungna att flytta lååångt bort. Och 10-30% hyreshöjning är faktiskt mycket pengar för många vanliga arbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in