2019-06-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Inte alls, för jag förstår vad jag får höra från Gud.
Kul för dig. Pratar Gud svenska med dig? Pratar han högt, så att andra kan verifiera?
Citera
2019-06-15, 18:49
Medlem
Citat:
Inte första gången jag får den frågan. Bristande bönesvar. YHVH och Jesus svarar direkt.
För dig kanske. Det är nog mycket få troende kristna som skulle säga att de får svar så snabbt och tydligt på sina böner.

Men sen finns det givetvis hinduer som säger samma sak som dig, att de får svar direkt när de ber till sina gudar. Varför skulle dessa tveka på äktheten i sin religion?
Citera
2019-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kul för dig. Pratar Gud svenska med dig? Pratar han högt, så att andra kan verifiera?
Gud kommunicerar genom anden, alltså i din hjärna. Vi tänker Guds tankar.
Citera
2019-06-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ska man hålla sig till din bevisstandard, vad profeter vittnat om, då är man ”tvungen” att tro på en massa gudar och religioner.
Att Gud inte uppenbarar sig för de som inte tror är ju bara en försvarsmekanism. Allt för att slippa bevisbördan.
nej, för de kan inte verifiera sin existens, medan Gud utförde mirakel genom Jesus och apostlarna för att visa att de var sända av Gud.

Ja, en försvarsmekanism så att såna som dig, som inte tror, inte ska komma in i Guds rike.
Citera
2019-06-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
För dig kanske. Det är nog mycket få troende kristna som skulle säga att de får svar så snabbt och tydligt på sina böner.

Men sen finns det givetvis hinduer som säger samma sak som dig, att de får svar direkt när de ber till sina gudar. Varför skulle dessa tveka på äktheten i sin religion?
Jag har sysslat med detta sedan jag var barn, så jag skulle vara en gudsförnekare som du om jag inte skulle berätta som det är.

För att deras gudar är döda?
Citera
2019-06-15, 19:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är förstås skitsnack. Vita blodkroppar har sina uppgifter, precis som vilken maskin som helst, du däremot väljer vad du tror på eller inte vare sig du vill eller inte. Det är där din fria vilja och, i ditt fall, bristfälliga underbyggnad och underutvecklade tankeförmåga kommer in. Alla gör medvetne eller omedvetna val som påverkar utgången. Den som inte tror är redan dömd, och du har dömt dig själv genom att vägra tro på evangeliet, och då gör du Gud till en lögnare.

Precis, viljan kan inte styra valet, helt rätt. Jag väljer utan att vilja eftersom viljan är underordnad intellektet. Hur mycket jag än vill tro på tomten så går det inte.
Citera
2019-06-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Precis, viljan kan inte styra valet, helt rätt. Jag väljer utan att vilja eftersom viljan är underordnad intellektet. Hur mycket jag än vill tro på tomten så går det inte.
Inte din vilja, men Guds vilja kan få dig att tro. Men du tror inte ens på det mest grundläggande inom den kristna tron, Guds existens t ex, och det visar att du har valt att inte tro, för du har hört talas om Guds existens, men väljer att inte tro på det. Det är ett val, ett medvetet informerat val. Jag kan inte tro på tomten heller, för jag vet att det är en sagofigur. Men Gud har uppenbarat sig för många människor, så jag vet att han existerar.
Citera
2019-06-15, 19:16
Medlem
Citat:
Jag har sysslat med detta sedan jag var barn, så jag skulle vara en gudsförnekare som du om jag inte skulle berätta som det är.

För att deras gudar är döda?
Så hur tror du det kommer sig att så många djupt troende kristna aldrig får svar på sina böner? Varför svarar Gud dig men inte andra kristna?

Vadå döda? Hinduerna anser väl att deras gudar är lika levande som du anser att din är. Det är världens tredje största religion med en miljard anhängare.
Citera
2019-06-15, 19:37
Bannlyst
Citat:
Världen är just världen och människorna i den. Annars används ordet skapelsen som då innefattar djur och natur.

Vadå världen är världen? Det var inte ett bra svar på frågan vad som innebär världen.

Hittade nu någon som beskrev det såhär.
"The biblical concept of world falls into five categories: the physical world, the human world, the moral world, the temporal world, and the coming world."

Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Nej.

Undrade mest eftersom du inte tror på fundamentalisternas gud.
Skulle man tänka sig reinkarnation som bibeln också nämner så återföds alla till helvetet tills alla är i paradiset.
Citera
2019-06-15, 20:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte din vilja, men Guds vilja kan få dig att tro. Men du tror inte ens på det mest grundläggande inom den kristna tron, Guds existens t ex, och det visar att du har valt att inte tro, för du har hört talas om Guds existens, men väljer att inte tro på det. Det är ett val, ett medvetet informerat val. Jag kan inte tro på tomten heller, för jag vet att det är en sagofigur. Men Gud har uppenbarat sig för många människor, så jag vet att han existerar.

Menar du att din avsaknad av tro på tomten är ett aktivt val? Du skulle alltså kunnat välja att tro men du har medvetet valt att inte göra det?

Eller är det så att ditt "val" inte är något val utan ett resultat av intellektuell informationsbearbetning där ditt förnuft och din intelligens säger att tomtens existens har noll trovärdighet?
Citera
2019-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
nej, för de kan inte verifiera sin existens, medan Gud utförde mirakel genom Jesus och apostlarna för att visa att de var sända av Gud.

Ja, en försvarsmekanism så att såna som dig, som inte tror, inte ska komma in i Guds rike.
Jo jag vet. ”Det bara är så”.
Citera
2019-06-15, 20:47
Avslutad
Kan bara hålla med. Själv så har jag inget kontrakt på att jag måste tillbe någon sagofigur. Det är en sån udda hobby när man är vuxen. Det finns roligare saker man kan lägga sin dyrbara tid på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in