2019-06-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att Gud och hans profeter ska slippa upprepa allt som sagts tidigare. Nej, Gud kan kommunicera genom anden, men många lyssnar inte till vad Guds ande säger. Därför en bok så att ingen tror att de kommer undan för att de inte visste.
Om Guds ande pratade med mig, kan jag då låta bli att lyssna? Är jag så kraftfull jämfört med Gud?
Citera
2019-06-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Men boken tolkas på helt olika sätt.

Många ser på Jesus som ett offer som tog alla synder, inte att han visade en väg ut ur skiten.
Deras syn är att endast tro på Jesus gör att de når himmelriket.

Och synen på tre-enheten och helvetet är annorlunda.
På en del punkter låter jehovas vittnen vettigare men sen spårar de med annat.

Så det är inte så enkelt, allt är så olika fast de är samma bok.
Om du med "skiten" menar den här världen, har du rätt. Och fel.

Joh 15:19
Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er.

Joh 17:14-16
Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen.

De som tror och tillhör Kristus får beskydd.

1 Kor 10:13
Era prövningar har inte varit övermänskliga. Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den.
Citera
2019-06-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Guds ande pratade med mig, kan jag då låta bli att lyssna? Är jag så kraftfull jämfört med Gud?
Ja, du kan ignorera andras råd också, så varför inte de råd Gud ger? Gud har förmodligen inte talat med dig på många år.
Citera
2019-06-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ja, du kan ignorera andras råd också, så varför inte de råd Gud ger? Gud har förmodligen inte talat med dig på många år.
Om jag ignorerar andras råd så har jag fortfarande hört råden.
Om det är så att Gud talar, eller talat, till mig, är jag då så kraftfull att jag kan glömt bort en sådan sak?
Eller är Gud så svag?
Citera
2019-06-15, 12:08
Medlem
Citat:
Om jag ignorerar andras råd så har jag fortfarande hört råden.
Om det är så att Gud talar, eller talat, till mig, är jag då så kraftfull att jag kan glömt bort en sådan sak?
Eller är Gud så svag?
Om du glömt bort en sån sak är det väl du som är svag? Dina egna ord bekräftar din egen brist på förstånd och vishet, inte på Guds av dig inbillade svaghet.
Citera
2019-06-15, 12:24
Bannlyst
Citat:
Och varför inte låta Jesus skriva boken själv? (om det är den guden som avses)
Varför ge ut en bok skriven av människor som inte ens var vittnen?

Ja .. det är konstigt också att Jesus som hängde bland fattiga och svaga , dock verkar ovanligt många kunna läsa och skriva.

Citat:
Om du med "skiten" menar den här världen, har du rätt. Och fel.

Jag menar pengar och bullshit, saker som inte är godhet men som ändå styr människor mot dödsskuggans dal.
Jag ser inget fel på naturen eller själva planeten utan hur människor följer fel väg och drar med sig andra.

Vet inte riktigt om jag förstår dina citat.

"Joh 17:14-16
Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen."

Vad är världen ? är det djuren och träden?
Citera
2019-06-15, 12:25
Medlem
Citat:
Om du glömt bort en sån sak är det väl du som är svag? Dina egna ord bekräftar din egen brist på förstånd och vishet, inte på Guds av dig inbillade svaghet.
Nja, det borde kräva ganska mycket styrka för att inte ens höra Gud när han talar till mig, kan jag tänka mig. Eller så är det bara påhitt. Ungefär som de gudar du inte lyssnar på.
Citera
2019-06-15, 12:56
Medlem
En Gud som ”kräver” tro på dess existens, utan att ge sig tillkänna på ett tydligt vis, är en ond Gud. I alla fall om han straffar folk för detta. Det går ju inte att välja att tro.
Citera
2019-06-15, 13:15
Medlem
Ortopeds avatar
allt är tomhet, naturen styr
Citera
2019-06-15, 13:48
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ja .. det är konstigt också att Jesus som hängde bland fattiga och svaga , dock verkar ovanligt många kunna läsa och skriva.

Jag menar pengar och bullshit, saker som inte är godhet men som ändå styr människor mot dödsskuggans dal.
Jag ser inget fel på naturen eller själva planeten utan hur människor följer fel väg och drar med sig andra.

Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen."

Hela sammanhanget fås när man börjar läsa från vers elva. Världen i sammanhanget åsyftar mänskligheten i dess form utav korruption och ondska. De som tog emot Jesus ord var inte av världen. Med andra ord blev de goda.
Citera
2019-06-15, 14:58
Medlem
Citat:

Världen är just världen och människorna i den. Annars används ordet skapelsen som då innefattar djur och natur.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-06-15 kl. 15:03.
Citera
2019-06-15, 15:03
Medlem
Citat:
Nja, det borde kräva ganska mycket styrka för att inte ens höra Gud när han talar till mig, kan jag tänka mig. Eller så är det bara påhitt. Ungefär som de gudar du inte lyssnar på.
Som sagt så slutar Gud tala med de som inte lyssnar. Så det har att göra med din viljestyrka, eller snarare vägran att lyssna, för du är ambivalent och rädd för spöken...jag menar andar...och annat du inte känner till. Döda gudar kan inte tala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in