2019-06-13, 21:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Du som ändå är aktiv i politik utrikes. Vilka tycker du har hetsat mest för ett krig, Iran eller Usa/Israel?

Jag håller med om att både USA (eller snarare Trump) gemensamt med Israel för stunden för en politik som förr eller senare riskerar att resultera i en militär konfrontation med Iran.

Men att därigenom dra den slutsatsen att man därför försöker skapa ett Casus Belli genom att angripa allierades (Japanska) fartyg, vilket i sig är en krigshandling mot (Japan), är IMO att dra resonemanget för långt.

Jag tror att svaret ligger i Irans inrikespolitiska struktur, som jag tidigare skrev.
Citera
2019-06-13, 21:06
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
1. Jag är inte här för att försvara USA och Israel (ville bara påpeka det).
2. Iran utmanar USA och Israel hela tiden, bara det att de gör det på ett slugare sätt vilket inte kommer allmänheten till kännedom.

Hizbolla smög in i Israel och överfall och kidnappade soldater. Det var början på kriget.
Förlåt men du har rätt i att Hizbollah kidnappade och att Israel då svarade. Hade glömt av det helt. Vi får väl se vilka de skyldiga är, men jag tänker inte låta mig luras ännu en gång. Gick på bluffen om Saddams kemvapen och lögnerna om Ghaddafi. Aldrig mer att jag köper vad lögnare påstår.
Citera
2019-06-13, 21:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Pompeo beskyller Iran på presskonferensen utan att ge några bevis , uppenbart var de vill lägga skulden iaf

Jag håller med att Pompeo borde hålla käften stängd och humöret under kontroll tills dess att man är beredda att leda saken i bevis.

Men nu är det ju Trump´s administration vi talar om så man ska kanske inte vara förvånad.
Citera
Medlem
MisterAdamovs avatar
En uppenbar false flag.

Jag tror dock inte ww3 startar här utan att Trump har för avsikt att lösa Iranfrågan förhandlingsvägen trots att Bolton/Israel gärna hade sett att Iranhotet förvandlats till ett wasteland a la Libyen/Irak.

Dom politiska komplikationerna kommer att tonas ner allteftersom tiden går.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Pompeo beskyller Iran på presskonferensen utan att ge några bevis , uppenbart var de vill lägga skulden iaf

Så jävla skrattretande genomskinligt. Jag kan läsa dessa nykonservativa krigshetsare som en öppen bok vid det här laget. Det här kommer alltså två månader efter att Pompeo terrorstämplat Irans revolutionsgarde och Netanyahu skröt om att det var han som fick Trump-administrationen att göra det.

https://m.jpost.com/Israel-News/Benjamin-Netanyahu/Netanyahu-praises-Trump-for-putting-Irans-Revolutionary-Guards-on-terror-list-586125
Citera
2019-06-13, 21:11
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag håller med om att både USA (eller snarare Trump) gemensamt med Israel för stunden för en politik som förr eller senare riskerar att resultera i en militär konfrontation med Iran.

Men att därigenom dra den slutsatsen att man därför försöker skapa ett Casus Belli genom att angripa allierades (Japanska) fartyg, vilket i sig är en krigshandling mot (Japan), är IMO att dra resonemanget för långt.

Jag tror att svaret ligger i Irans inrikespolitiska struktur, som jag tidigare skrev.
Fast då hade man väl redan gjort det när man blev bombade 200+ ggr i Syrien och inte nu? Man visade sitt folk redan där att man inte har kapacitet nog att utmana Israel. Aja du får såklart tro vad dy vill, men inget tyder än så länge på att Iran är bindgalna självmordbenägna idioter. De är bara idioter de som styr. Tiden får utvisa vilka som vill ha det här kriget.
Senast redigerad av tauceti 2019-06-13 kl. 21:17.
Citera
2019-06-13, 21:13
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Har du någon källuppgift om detta eller är det dina egna åsikter?

På exakt vad?
Citera
2019-06-13, 21:16
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterAdamov
En uppenbar false flag.

Jag tror dock inte ww3 startar här utan att Trump har för avsikt att lösa Iranfrågan förhandlingsvägen trots att Bolton/Israel gärna hade sett att Iranhotet förvandlats till ett wasteland a la Libyen/Irak.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Så jävla skrattretande genomskinligt. Jag kan läsa dessa nykonservativa krigshetsare som en öppen bok vid det här laget. Det här kommer alltså två månader efter att Pompeo terrorstämplat Irans revolutionsgarde och Netanyahu skröt om att det var han som fick Trump-administrationen att göra det.

https://m.jpost.com/Israel-News/Benjamin-Netanyahu/Netanyahu-praises-Trump-for-putting-Irans-Revolutionary-Guards-on-terror-list-586125
Skönt att läsa vettiga inlägg ifrån folk som vet hur spelet spelas. Ja det är enligt mig med genomskinligt det som pågår nu. Sen så glömmer folk bort att man skulle spara Iran till sist. Vår ärlige general Wesley Clark avslöjade planerna redan 2001. Allt han sa stämde. Bara Iran kvar.

För er som inte har hört talas om general Wesley Clark, så avslöjade han 2001 att man hade planer på att inta Irak, Libyen, Syrien Somalia, Sudan, Libanon och Iran sist. Man har kanske inte riktigt lyckats än med planerna, mem man är på väg dit.
Senast redigerad av tauceti 2019-06-13 kl. 21:21.
Citera
2019-06-13, 21:20
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man kan inte klumpa ihop alla de politiska fraktionerna i landet eller i geopolitiken till ett "Iran" i politisk mening.

Det finns mer eller mindre autonoma organisationer inom ramen för Irans etablissemang som mycket väl kan ha genomfört attacken, troligen i syfte att stärka sin inrikespolitiska position. Det är också den typen av orsak/verkan och motivation som är svårast att utröna för en yttre betraktare.

Skulle jag tippa på något så är det sett till modus och motivation en etablerad maktspelare inom det Republikanska gardet som beordrat attacken, men jag kan naturligtvis ha fel.

Just det. Eller för den delen en logik som har sin grund i ett samhälle där maktfördelningsprincipen fungerar, vilket den alltså inte gör mer än på papperet i länder som Iran.

Man misstänker en torpedoattack. Så du menar att Irans ledning inte har kontroll på sina ubåtar? Jag har ingen insyn i Irans högsta ledning, men för mig låter det extremt osannolikt att man inte har det.

Att ett japanskt fartyg attackeras just när Japan försöker mäkla fred? När hela Irans militärledning säkert vet att de är helt chanslösa mot USA?

Tycker det här ser ut som Trumps biljett till en andra period som president.
Citera
2019-06-13, 21:22
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Skönt att läsa vettiga inlägg ifrån folk som vet hur spelet spelas. Ja det är enligt mig med genomskinligt det som pågår nu. Sen så glömmer folk bort att man skulle spara Iran till sist. Vår ärlige general Wesley Clark avslöjade planerna redan 2001. Allt han sa stämde. Bara Iran kvar.

Klipp på det du pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=Nv87ekPeIuk Oerhört tragiskt hur publiken bryter ut i skratt när han beskriver galenskapen i maktens korridorer.
Citera
2019-06-13, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MisterAdamov
En uppenbar false flag.

Jag tror det handlar mer om att destabilisera Iran från insidan och få till stånd ett regimskifte. Något sorts färgrevolutions-bullshit i "frihetens" och "demokratins" namn. Förvisso är ayatollorna korrupta, kleptokratiska islamist-facister, men vi vet ju hur det brukar sluta när USA/NATO försöker sprida så kallad "demokrati" i MENA. Jag tror Iran kan bli ett nytt Syrien. Fast fyrtioelva resor värre. Syrien är typ beta-versionen av det inferno Iran kan komma att utvecklas till ifall John Bolton och dylika psykfall i Trumps innersta cirkel får som de vill.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-13 kl. 21:24.
Citera
2019-06-13, 21:27
Medlem
flaggvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Genom att eventuellt låta NATO/USA/Israel bomba sönder Iran tillbaka till stenåldern? För någon hjälp utav ryssarna kommer mullorna inte få längre ifall det brakar loss på allvar. Då är de körda. Och det vet Ruohani och kompani. Att avleda från det som händer inom landet för att provocera fram ett krig med Trump/Netanyahu/Saudi är INTE en risk de är redo att ta. Så pass blåsta är de inte.

Nej, men det är inte riktigt så svart/vitt heller.

Iran vill absolut inte bli sönderbombat och USA vill absolut inte ha fullskaligt Irankrig.

Det är snarare frågan om vilka proxys som finns i regionen och hur ordkriget utvecklats.
Iran har ju tidigare hotat med att stänga sundet.
https://www.reuters.com/article/us-usa-iran-oil-exports-idUSKCN1RY0MK?

Attacken är ju inte den första i sitt slag. Du har fyra till skepp i år som fått skroven sprängda.
Ungefär så här såg Andrea Victory ut:
https://www.aljazeera.com/mritems/Images/2019/5/14/5da278157bd74f1e9ab06949744117f5_18.jpg

I det fallet tror jag det rörde sig om magnetmina/bomb eller så.

Sen finns det antal andra incidenter, som är mer eller mindre rapporterade med diverse haverier.
Senast redigerad av flaggvakt 2019-06-13 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in