Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Vad tjänar Iran på det här? Redan idag så är väl sanktionerna ett problem.Förvisso ogillar jag miljonärs-mullorna starkt, men att de gått och blivit självmordsbenägna betvivlar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
tauceti
Ja så är det. Som du skrev här ovan: Iran har absolut ingenting att vinna på ett krig. Tvärtom. De är de stora förlorarna i ett krig mot Usa och kompani.
Man kan inte klumpa ihop alla de politiska fraktionerna i landet eller i geopolitiken till ett "Iran" i politisk mening.
Det finns mer eller mindre autonoma organisationer inom ramen för Irans etablissemang som mycket väl kan ha genomfört attacken, troligen i syfte att stärka sin inrikespolitiska position. Det är också den typen av orsak/verkan och motivation som är svårast att utröna för en yttre betraktare.
Skulle jag tippa på något så är det sett till modus och motivation en etablerad maktspelare inom det Republikanska gardet som beordrat attacken, men jag kan naturligtvis ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Varför tror du att de har någon sorts västerländsk logik?
Just det. Eller för den delen en logik som har sin grund i ett samhälle där maktfördelningsprincipen fungerar, vilket den alltså inte gör mer än på papperet i länder som Iran.