2019-06-13, 20:39
Medlem
Melange5738s avatar
Tror ni verkligen att Israel och USA skulle angripa en japansk oljetanker med flit? Och att japanarna inte skulle kunna klura ut det själva?
Citera
2019-06-13, 20:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Ja så är det. Som du skrev här ovan: Iran har absolut ingenting att vinna på ett krig. Tvärtom. De är de stora förlorarna i ett krig mot Usa och kompani.
Varför tror du att de har någon sorts västerländsk logik?
Citera
2019-06-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ja så är det. Som du skrev här ovan: Iran har absolut ingenting att vinna på ett krig. Tvärtom. De är de stora förlorarna i ett krig mot Usa och kompani.

Men det vet de inte om. Iran är rätt övertygade om att de vinner mot USA. De är fanatiker vettu, Allahu akkbar
Citera
2019-06-13, 20:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Vad tjänar Iran på det här? Redan idag så är väl sanktionerna ett problem.Förvisso ogillar jag miljonärs-mullorna starkt, men att de gått och blivit självmordsbenägna betvivlar jag.

Citat:

Man kan inte klumpa ihop alla de politiska fraktionerna i landet eller i geopolitiken till ett "Iran" i politisk mening.

Det finns mer eller mindre autonoma organisationer inom ramen för Irans etablissemang som mycket väl kan ha genomfört attacken, troligen i syfte att stärka sin inrikespolitiska position. Det är också den typen av orsak/verkan och motivation som är svårast att utröna för en yttre betraktare.

Skulle jag tippa på något så är det sett till modus och motivation en etablerad maktspelare inom det Republikanska gardet som beordrat attacken, men jag kan naturligtvis ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Just det. Eller för den delen en logik som har sin grund i ett samhälle där maktfördelningsprincipen fungerar, vilket den alltså inte gör mer än på papperet i länder som Iran.
Citera
2019-06-13, 20:54
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nog var det Hizbollah allt som drog i gång kriget 2006.

Som jag skrev, ingen vill ha krig, men alla vill ha makten. Se det hela som ett "chicken race" där alla flyttar fram sina positioner samtidigt som rebeller har sin egen vilja och kan påverka genom olika typer av attacker.

I Jemen var det redan KSA-lojala som hade makten, varför skulle de börja krig i Jemen?

Nej du, iranierna är lurigare än du tror och inte så passivt defensiva som du tror.
Du är den första som skriver/säger att Hizbollah startade kriget 2006. Jag har då aldrig läst det innan. Du får då gärna länka till det?

För att houtierna slängde ut Saudi marionetten. Därefter gick Saudi in. Varför tror du att Saudi är inne i Jemen och krigar?

Jag tror inte att iranierna är änglar som bara vill gott. Jag tror bara inte att de är korkade nog att utmana Israel och Usa. Hade de velat det så hade de svarat på Israels alla bombningar i Syrien. Sen har det varit tydligt länge vilka det är som hetsat mot Iran.
Citera
2019-06-13, 20:58
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Så Irans logik är att man vill ha ett krig mot Usa som man vet att man förlorar? Man är självmordsbenägna enligt dig? Det är nog fel på din logik. Vilket du är känd för sedan tidigare.
Citera
2019-06-13, 20:59
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Man kan inte klumpa ihop alla de politiska fraktionerna i landet eller i geopolitiken till ett "Iran" i politisk mening.

Det finns mer eller mindre autonoma organisationer inom ramen för Irans etablissemang som mycket väl kan ha genomfört attacken, troligen i syfte att stärka sin inrikespolitiska position. Det är också den typen av orsak/verkan och motivation som är svårast att utröna för en yttre betraktare.

Skulle jag tippa på något så är det sett till modus och motivation en etablerad maktspelare inom det Republikanska gardet som beordrat attacken, men jag kan naturligtvis ha fel.

Just det. Eller för den delen en logik som har sin grund i ett samhälle där maktfördelningsprincipen fungerar, vilket den alltså inte gör mer än på papperet i länder som Iran.
Du som ändå är aktiv i politik utrikes. Vilka tycker du har hetsat mest för ett krig, Iran eller Usa/Israel?

Och varför har man då inte gjort nåt tidigare då Israel har bombat de i Syrien om man nu vill göra inrikespolitiska poäng som du påstår?
Senast redigerad av tauceti 2019-06-13 kl. 21:02.
Citera
2019-06-13, 21:02
Medlem
Pompeo beskyller Iran på presskonferensen utan att ge några bevis , uppenbart var de vill lägga skulden iaf
Citera
2019-06-13, 21:03
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Du är den första som skriver/säger att Hizbollah startade kriget 2006. Jag har då aldrig läst det innan. Du får då gärna länka till det?

För att houtierna slängde ut Saudi marionetten. Därefter gick Saudi in. Varför tror du att Saudi är inne i Jemen och krigar?

Jag tror inte att iranierna är änglar som bara vill gott. Jag tror bara inte att de är korkade nog att utmana Israel och Usa. Hade de velat det så hade de svarat på Israels alla bombningar i Syrien. Sen har det varit tydligt länge vilka det är som hetsat mot Iran.

1. Jag är inte här för att försvara USA och Israel (ville bara påpeka det).
2. Iran utmanar USA och Israel hela tiden, bara det att de gör det på ett slugare sätt vilket inte kommer allmänheten till kännedom.

Hizbolla smög in i Israel och överfall och kidnappade soldater. Det var början på kriget.
Citera
2019-06-13, 21:04
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Pompeo beskyller Iran på presskonferensen utan att ge några bevis , uppenbart var de vill lägga skulden iaf
Såklart. Att folk verkligen köper skitsnacket ännu en gång.
Citera
2019-06-13, 21:04
Avslutad
Citat:

Word. Idiotiskt att ta miljonärs-ayatollornas parti bara för att barnmördande terroristskurk-staten Azrael och dess lapdog USA också är skit. Iran är en av världens mest repressiva Sharia-dystopier enbart nominellt mindre dystopisk än sin Sunni-rival Sopranosarabien.

Det är helt enkelt ett geopolitiskt rävspel mellan en massa narcissistiska galningar. Låt de slita varandra i stycken säger jag bara. Sionister och Islamister. Sunni och Shia. Samma skrot och korn i slutändan.
Citera
2019-06-13, 21:05
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nog var det Hizbollah allt som drog i gång kriget 2006.

Som jag skrev, ingen vill ha krig, men alla vill ha makten. Se det hela som ett "chicken race" där alla flyttar fram sina positioner samtidigt som rebeller har sin egen vilja och kan påverka genom olika typer av attacker.

I Jemen var det redan KSA-lojala som hade makten, varför skulle de börja krig i Jemen?

Nej du, iranierna är lurigare än du tror och inte så passivt defensiva som du tror.
Har du någon källuppgift om detta eller är det dina egna åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in