2019-06-13, 19:19
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Det är klart att det är tufft med folk som skriker och beter sig dom idioter, men på samma sätt som en väktare, polis eller liknande så är det tyvärr en del av jobbet. Man lär sig att skaka av sig det, oftast är folk ledsa för pengarna och förbannade på sig själva för att dom chansade.

Många förstår inte heller att vi faktiskt är tjänstemän, så att tex. hota mig kommer anmälas som just "hot mot tjänsteman"

Och läggas ned i 99 fall av 100.
Citera
2019-06-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Spett bra om det är en betongsugga som skall flyttas en bit.

Nej inga suggor med ibbilen utifall att, det är det säkert, de flesta av våra stolpar har dock fundament, sen sitter en stor del på väggar. Tvivlar på att jag haft varit stark nog för att flytta på en jövla sugga ändå
Citera
2019-06-13, 19:23
Medlem
Citat:
Håller på att vara dags att släppa in fler här, sista fråga för tillfället? Hur länge jobbat med parkering?

Jag har gjort det här i ca 1,5 år nu. Av dom har jag varit gruppledande p-vakt i lite mer än 4 månader.
Citera
2019-06-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Och läggas ned i 99 fall av 100.

Ja, finns det inte vittnen så är det kört. Handlar lika mycket om att Visa att visst beteende är inte ok.
Citera
2019-06-13, 19:44
Medlem
Citat:
Saken är ju att vi kan inte veta om du har parkerat för länge eller inte när det saknas p-skiva. Vi kommer absolut med olika förslag till markägaren för hur dom kan göra, men i slutändan är det alltid dom som bestämmer. Vi har tex en butiksparkering med 1 timmes parkering, alltså inte 1 timme med p-skiva, för att bitike har valt det.

En Maxi parkering är ofta, som du säger, väldigt stor. Om man bara hade haft typ 4 timmar istället för 4 timmar p-skiva så hade det varit nästintill omöjligt för oss att bevaka området.

Om jag skulle vilja stå en hel arbetsdag på parkeringen utanför Maxi skulle jag inte hoppa över skivan i alla fall, det är ju ett som är säkert. Utan då hade jag kanske chansat och ställt skivan kring lunchtid när jag kommer på morgonen, om jag trott att det är mindre bevakning på förmiddag/morgon. Eller gått dit var 4e timme och vridit på skivan, och eventuellt flyttat bilen till en annan ruta. Med en sån där digital skiva finns det nog ytterligare möjligheter om man funderar lite.

Så man kan ju utgå ifrån att i princip varje bil som saknar skiva inte parkerat för länge. Och av de som har skiva som visar att de stått för länge, lär ju nästan alla glömt att ställa skivan. För, som sagt, vem står mer än 4 timmar utanför Maxi? Självklart är det en och annan, men det måste ju vara ytterst få.

När du bevakar en sån här parkering, hur stor andel saknar skiva?
Av de som har skiva som visar att de stått för länge, hur många har en orimlig ankomsttid, så att man kan misstänka att de glömt att ställa skivan?
Hur många får böter på natten/utanför stängningstid?
Citera
2019-06-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om jag skulle vilja stå en hel arbetsdag på parkeringen utanför Maxi skulle jag inte hoppa över skivan i alla fall, det är ju ett som är säkert. Utan då hade jag kanske chansat och ställt skivan kring lunchtid när jag kommer på morgonen, om jag trott att det är mindre bevakning på förmiddag/morgon. Eller gått dit var 4e timme och vridit på skivan, och eventuellt flyttat bilen till en annan ruta. Med en sån där digital skiva finns det nog ytterligare möjligheter om man funderar lite.

Så man kan ju utgå ifrån att i princip varje bil som saknar skiva inte parkerat för länge. Och av de som har skiva som visar att de stått för länge, lär ju nästan alla glömt att ställa skivan. För, som sagt, vem står mer än 4 timmar utanför Maxi? Självklart är det en och annan, men det måste ju vara ytterst få.

När du bevakar en sån här parkering, hur stor andel saknar skiva?
Av de som har skiva som visar att de stått för länge, hur många har en orimlig ankomsttid, så att man kan misstänka att de glömt att ställa skivan?
Hur många får böter på natten/utanför stängningstid?

Jag har inte någon så stor parkering med just p-skiva vid en butik så det blir svårt att svara på. Rent generellt är det ofta att folk fuskar med att just ställa den 1 timme efter att dom kom, eller gå och flytta den var x:e timme. Jag skulle gissa (utifrån staden jag bor i kontra där jag jobbar) att en del glömmer att ens lägga upp den, väldigt få glömmer att sätta den rätt (om dom inte har en sån som sitter på rutan, då glömmer många)
Citera
2019-06-13, 20:05
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Nu är vi tydligen på allmän mark. Av bilden framgår inte vad som är skyltat efter den väg där bilen står, än mindre eventuella zonförbud.
Utanför markerad plats innebär oftast att det är skyltar om var bilen skall stå som inte följts. Har det på lappen fyllts i att "vägmarkering kontrollerad"?
Som sagt, för lite information för att kunna ens gissa orsaken till lappningen, dessutom på gatumark vilket denna tråd inte behandlar.

Det kan ha förekommit "vägmarkering kontrollerad" men minns inte i nuläget. Vad innebär det i så fall? Som det framgår i texten så är det fri parkering på hela vägen (är inte så lång, bara ett kvarter) och hade varit så i flera år, utan zoner eller vägmarkeringar, likaså flera år efter händelsen. Stod bilar intill trottoaren på led i alla tider, i olika avstånd till varandra och trottoaren. Aldrig funnits lappar i någon, vare sig böter eller betalbiljett. Enbart en helt vanlig [P] skylt utan några tillägg förekom på gatan. P-automater fanns inte i ens i närheten. Jag förstod att TS inte hade gatumark men tänkte se om det kunde bli någon klarhet i det hela ändå.
Citera
2019-06-13, 20:21
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Det är viktigt här att hålla koll på vilka som är eu-mopeder (klass 1) och vilka som är klass 2 mopeder. Klass 2 mopeder kan inte lappas, dom har ingen regskylt. Eu-mopeder kan lappas på samma sätt som alla andra fordon, har dom tagit bort skylten så kan man kolla upp der genom ett samtal till polisen + ramnummret. I många lägenhetsområden finns det däremot inte någon parkeringsmöjligheter till mopeder och markägaren är oftast ok med att dom står i/vid cykelstället.

Det där med ramnummer på EU-mopeder står oftast inte att hitta så lätt. Jag har exempelvis en EU- moped där ramnummer finns under en lucka som är låst med nyckel.
Jag kommer därför att behöva utveckla frågan så här:

Har en parkeringsvakt rätt att på annans egendom göra viss skada för att kunna få sådan information som gör det möjligt att få fram ramnummer eller annan information som gör att den kan få en bot?
Har polisen rätt att göra detta (alltså skada på egendom) för att genomföra botskrivning eller bortforsling, om ett fordon inte är annat än felparkerat och som inte står i vägen för något eller utgör skada?

Som jag förstår det tar sådana åtgärder resurser och tveksamt om det finns laga stöd för detta, varken hos P-bolag eller polisen, mer besvär än nytta alltså vad jag menar.
Men undrar om du har möjlighet att ge svar på detta
Citera
2019-06-13, 20:22
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Sannolikt så är det ett gemensamt bevaknings och parkeringsbolag, typ Securitas. Då kan dom jobba som väktare, blir det segt kan dom ta fram pdan och ta pp sig p-vakt västen och ge sig ut och lappa

Vilket man ytterst sällan gör då det är ett sidouppdrag och man har en massa annat kul att syssla med.

Knappt så man åker ut på inringa ärenden.
Citera
2019-06-13, 20:33
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Det där med ramnummer på EU-mopeder står oftast inte att hitta så lätt. Jag har exempelvis en EU- moped där ramnummer finns under en lucka som är låst med nyckel.

Har en parkeringsvakt rätt att på annans egendom göra viss skada för att kunna få sådan information som gör det möjligt att få fram ramnummer eller annan information som gör att den kan få en bot?
Har polisen rätt att göra detta (alltså skada på egendom) för att genomföra botskrivning eller bortforsling, om ett fordon inte är annat än felparkerat och som inte står i vägen för något eller utgör skada?

Som jag förstår det tar sådana åtgärder resurser och tveksamt om det finns laga stöd för detta, varken hos P-bolag eller polisen, mer besvär än nytta alltså vad jag menar.

Man lägger inte ner en massa tid och "resurser" på en sån grej. Varför, när det finns 20 andra felparkerade bilar inom 100 meter som ger mer/gör mer nytta än din sketna moped.

Men visst, någon ivrig ihärdig jävel finns det garanterat där ute. Normalbegåvade människor inom yrket ser inte någon vits med att krångla med en sådan sak.
Citera
2019-06-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson

Ett p-bolag (i alla fall inte mitt) hade ALDRIG medvetet gjort skada på ett fordon för att kunna lappa det. Om polisen har rätt att göra det i samband med bortforsling vet jag inte.
Citera
2019-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Vilket man ytterst sällan gör då det är ett sidouppdrag och man har en massa annat kul att syssla med.

Knappt så man åker ut på inringa ärenden.

Jag vet folk som gör när dom har sjukt sega nätter. Iom att det här handlade om gatumark (tror jag) så kan det också vara avtalat i upphandlingen att det ska mellan 23-06 bevakas 2 timmar eller något annat liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in