2019-06-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Den största anledningen till att man blir förbannad är att skyltningen är svårtolkad och att även om man loggar in men råkat skriva en siffra fel så är man ändå tvungen att betala. I tex Danmark tar de bort lappen då.
Sedan gör många av dina kollegor fel.
Mycket fel.
Känns jobbigt att behöva ringa tex Qpark och sjabbla med kundtjänsten för att få lappen riven när P-vakten slarvat.
Sedan har ni fokus på att ta snabba och enkla lappar.
Men inte bara ni på tomtmark slarvar.
Finns de på allmän mark som skriver fel och fel på fel och ända får fortsätta jobba verkar det som.

Huruvida vi makulera lappar om kunden har skrivit en siffra fel i sitt regnr är inte upp till mig. Det är utan undantag alltid överklagan som hanterar det. Der händer ibland att det blir fel, även vi är bara människor. Uppe på det så scannar ibland handdatorn in fel regnr, vi har rutiner för att upptäcka det men ibland slinker så klart fel igenom. Vad är det för fel mina kollegor gör?
Citera
2019-06-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
När det gäller dom här köpcenterområdena med p-skiva måste jag ventilera lite. I princip ingen vanlig människa parkerar ju för lång tid där. Man är inte på Maxi en hel dag. Så ingen vanlig människa parkerar för länge. Men ändå får många vanliga människor böter... därför att de glömmer p-skivan... Det ni gör är alltså inte att bötfälla felparkering, utan ni bötfäller folks glömska! Detta gör mig så otroligt upprörd! Man kan ha p-skivan i minnet när man rattar in på parkeringen, men så kommer det något litet moment som kräver fokus, typ backa in i en ficka, eller en ha diskussion med passageraren, som gör att p-skivan faller ur minnet! Sen kommer man där efteråt, och ser en gul lapp fladdra i vindrutetorkarna... ilskan växer... Därför att:
1. Man har inte parkerat för länge
2. Parkeringen är gratis. Eller rättare sagt, den subventioneras/betalas av ett lite högre pris på varorna i affären. Man har med andra ord betalat för parkeringen genom varorna i affären, ändå får man böter!
3. Förr fanns inte dessa p-skivor, utan det var gratis under öppettid, utan skiva, och ingen normal människa utnyttjade detta genom att stå jättelänge, fanns ingen anledning, fanns inget att parkera för där. De "onormala" som lämnade bilar över hela dagen var så ovanliga att det inte påverkade affären. De som lämnade över natten bröt mot reglerna ändå, även utan p-skiva.
4. Man har inte haft intentionen att parkera bilen utan p-skivan. Utan endast glömt den i ögonblicket då man stiger ur. Ni bötfäller folks glömska!

Känns som att det är mer som behöver sägas, men detta var allt jag hade nu.

Är inte det här girigt, och bara ett sätt att ge inkomster till P-bolag? P-skivan på Maxi har säkert lobbats fram av något P-bolag, trots att den egentligen inte behövs. Man tar pengar från den vanliga oskyldiga människan! Böterna p.g.a glömska lär vida överstiga riktig felparkering!

Saken är ju att vi kan inte veta om du har parkerat för länge eller inte när det saknas p-skiva. Vi kommer absolut med olika förslag till markägaren för hur dom kan göra, men i slutändan är det alltid dom som bestämmer. Vi har tex en butiksparkering med 1 timmes parkering, alltså inte 1 timme med p-skiva, för att bitike har valt det.

En Maxi parkering är ofta, som du säger, väldigt stor. Om man bara hade haft typ 4 timmar istället för 4 timmar p-skiva så hade det varit nästintill omöjligt för oss att bevaka området.
Citera
2019-06-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Majoriteten förstår det.

Det är när dina kollegor slarvar som gemene man blir irriterad.

Missar P-tillstånd, ser fel på datum på biljetten, räknar fel på P-skiva när det står P-2 timmar och sätter den efter en timme.
Inte kollar att biljettautomaten fungerar.
Sätter 14 lappar på samma bil på samma parkering.

Var med om ett ställe där tomtmarks P-vakten lappade på gatumark i flera veckor.

Sånt ska, jag upprepar SKA inte hända. Sen kan man alltid göra misstag och i en stad med många p-vakter kan många misstag göras.

Vill dock påpeka en sak. Att automaten är urfunktionr ingenting som man tar hänsyn till. Vid fel på automaten ska man antingen gå till en annan automat på området, använda app betalning eller ringa till felanmälan och få ett nummer att lägga i rutan.

I många större städer tex Stockholm så har inte vakterna några testkort (de måste alltså betala själv om de vill kolla automaten) eller nycklar för att öppna och starta om den osv. Istället finns det rena tekniker som sker runt och för allt det. I praktiken innebär det att det enda vakten har att gå på är om det ligger något nummer i rutan. Då ringer vakten till felanmälan för att bekräfta att det är ett giltigt nummer.
Citera
2019-06-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det förefallet som att du har missuppfattat vad en kund är. Kundförhållandet upphör inte direkt butiken lämnas, så står det "kund" så går det inte att göra så. Det korrekta är att skylta med "besökande", när området lämnas är parkören ej längre besökande och en ka kan utfärdas.

Jag ser att även du är p-vakt. Ja, skyltmässigt så använder man ordet besökande och är det till en affär, restaurang etc så ska även det förtydligas. Typ "enbart besökande till Max" då när personen ifråga inte längre är inne på Max så kan Ka sättas. Men i vanligt språk är det oftast lättare att benämna det kund, på samma sätt som jag när jag pratar med folk säger lapp istället för Ka, och markägare istället för UG
Citera
2019-06-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
En fråga, jag har sett ett flertal eu-mopeder stå parkerade vid/i cykelställ. Antingen har de regskylten kvar eller så är den bortmoterad.
Hur gör ni för att sätts bot på en eu-moped som saknar regskylt och som står "felparkerad" i ett ställ för cyklar?

Det är viktigt här att hålla koll på vilka som är eu-mopeder (klass 1) och vilka som är klass 2 mopeder. Klass 2 mopeder kan inte lappas, dom har ingen regskylt. Eu-mopeder kan lappas på samma sätt som alla andra fordon, har dom tagit bort skylten så kan man kolla upp der genom ett samtal till polisen + ramnummret. I många lägenhetsområden finns det däremot inte någon parkeringsmöjligheter till mopeder och markägaren är oftast ok med att dom står i/vid cykelstället.
Citera
2019-06-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Utryckningsfordon bör inte hanteras annorlunda än andra fordon såtillvida att de inte verkligen är (eller just har varit) på utryckning. Just polisbilar vid en restaurang är eklatanta exempel på sådant som skall lappas om de står fel eller underlåtit att betala. På allmän mark kan det vara annorlunda, men svarar utifrån det som tråden började med, felparkering på tomtmark.

Jag kan hålla med dig, sen kan man som sagt hävda att telefonen kan ringa och det är skarpt läge mitt i maten. Oavsett vad så efter tex händelsen med ambulansen som tidigare länkades så tror jag inte att något företag vågar pga risken för den extremt dåliga publiciteten.
Citera
2019-06-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om alla seriösa bolag ändå arbetar eller är medlem i samma organisation som jag tyckte jag läste(svepark?) varför kan inte de större bolagen använda en app istället för att man ska ha 3-4 stycken olika. Exempelvis så har Qpark en app och på vissa parkeringar så går det att använda appen men på andra så är det sms och kort/kontant trots att det är qpark som har hand om parkering och på vissa ställen så kan man använda qpark samt en annan app men på skyltarna så står det endast smsbetalning till något helt annat bolag. Det är jäkligt förvirrande

Jag förstår förvirringen, när det kommer till tomtmark så är det ofta tomtägaren som väljer om dom vill/ inte vill ha app. Så ett bolag kan ha sin egna app, men alla deras markägare vill inte ha den. Sen är det även så att en del av apparna har en del begränsningar. Jag vet att qparks app har problem med att fungera på platser där det tex är fritt 3 timmar på torsdagsförmiddagen, där är tex smspark ett bättre alternativ.

När det kommer till att alla de stora företagen ska gå ihop tror jag att det blir väldigt svårt rent ekonomiskt, då ska man ha koll på vem som ska ha vilka pengar. sen så när bolaget har fått sin del så måste dom veta precis vilka pengar som kommer från vilket område för då ska markägaren få sin del.
Senast redigerad av Bumbelbee 2019-06-13 kl. 17:42.
Citera
2019-06-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag ser att även du är p-vakt. Ja, skyltmässigt så använder man ordet besökande och är det till en affär, restaurang etc så ska även det förtydligas. Typ "enbart besökande till Max" då när personen ifråga inte längre är inne på Max så kan Ka sättas. Men i vanligt språk är det oftast lättare att benämna det kund, på samma sätt som jag när jag pratar med folk säger lapp istället för Ka, och markägare istället för UG
Det bör undvikas att blanda ihop begreppen. Inte så sällan står just "kundparkering" på skylten, kund kan du ju ha varit sedan länge...
"Lapp" har blivit rätt allmänt, "ka" enbart på tomtmark, men det var ju det som saken gällde.
Citera
2019-06-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag kan hålla med dig, sen kan man som sagt hävda att telefonen kan ringa och det är skarpt läge mitt i maten. Oavsett vad så efter tex händelsen med ambulansen som tidigare länkades så tror jag inte att något företag vågar pga risken för den extremt dåliga publiciteten.
Det väsentliga är att man snabbt och enkelt agerar om det visar sig att aktuellt fordon verkligen var på utryckning, men mycket sällan det blir sådan felbedömning. Finns ju annat att se på om en bil kommit till platsen på utryckning.
Citera
2019-06-13, 17:49
Medlem
Knotknets avatar
Det skulle aldrig falla mig in att vara otrevlig mot en parkeringsvakt om jag fick böter. Om jag skulle anse att boten är felaktig finns möjlighet att överklaga boten. P-vakten försöker bara lösa sin arbetsuppgift efter bästa förmåga. Jag är glad att ni finns.
Citera
2019-06-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad tycker du om Easypark?

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag aldrig har prövat easypark. Den finns inte i så stor utsträckning där jag bor. Jag vet däremot att det kostar, alltså där finns en månadskostnad och det kan jag tycka är bullshit. Jag förstår inte varför jag ska betala något per månad när allt jag ska göra är att parkera, vilket redan kostar?!?
Citera
2019-06-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Varför då?
Det finns väl hur mycket parasiter som hellst som bara kostar oss pengar!
Hatar du poliser också?

Frågor: Vad är lönen, kör ni schema (blandat dag/natt). Vad kan du avancera till?

Lönen är avtalsenlig, bevaknings- och säkerhetsavtalet, transportarbetareförbundet.
Månadslön för en heltidsanställd innan skatt är:

Mån 1-6 : 21720
Man 7-15: 23004
Mån 16 - : 26943
Och sen lite OB på det

På större kontor kör man säkert blandat men huvudsakligen en av dom. Här kör jag mestadels dagtid, men jag är gruppledande parkeringsvakt. Innan det körde jag mest kväll.

Man börjar som p-vakt. Sen kan man bli gruppledande p-vakt (det är det jag är) eller gruppledare. Beror lite på hur stort kontor och hur många anställda som finns. Efter det är det nog områdesansvarig. Alltså du är ansvarig för flera kontor, det är även då man har personalansvar, lönesamtal, medarbetarsamtal, skriver kontrakt osv. Sen har den personen en person över sig som är ansvarig för flera sånna och då kanske har ansvar för hela södra Sverige. Sen är det vd.

Jag skulle säga att realistiskt så har man chans att få upp till gruppledare, sen ska du nog ha mycket tur om man vill gå längre. De högre cheferna kommer oftast utifrån.

Detta är enbart hur hierarkin ser ut i mitt bolag, kan mycket väl vara annorlunda i andra bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in