2019-06-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Allt som är Gotland samlat på ett ställe. Får, en skyttegrav, "hav", grus och "originell" inredning av någon människa(skulle vilja vara "konstnär") bosatt i Aspudden som är total fail. Alltså "fantastiskt". En grusgrop, får (som sagt) och inredning som en blandning mellan skolmatsal, verkstad och mentalsjukhus.

Inte bara skolmatsal, verkstad och mentalsjukhus. Sängarna känner jag igen från lumpen, de kunde staplas på höjden upp till tre våningar. Inte större än 90 x 195. Nu är dessa schletna sängar en shabby shic dubbelsäng och en hemgjord soffa.

Jag tycker man borde fått till ett trevligare boende med det läget och den utsikten. Av kommentarerna hittills framgår det tydligt, att det finns spekulanter till varje bygge.
Citera
2019-06-11, 23:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det är en uppskattning. Slott/herrgårdar brukar betinga ett betydligt lägre slutpris än vad folk tror. Få människor har något behov av en herrgård eller slott att bo i.
Gårdar kan visserligen ibland säljas för omkring 100 miljoner, men då brukar det röra sig om betydligt större landarealer. I detta fallet är det för många kvadratmeter boyta i förhållande till landarealen. Det hade sannolikt varit lättare att sälja om det varit ett normalstort hus på aktuell areal, eller om arealen varit större.
Om det hade stått ett normalstort boningshus på tomten(och prissättningen varit marknadsmässig) hade egendomen antagligen sålts på stört till någon som redan äger mycket mark i närområdet. Denna person hade då förutom intäkter från gården kunnat räkna in hyresintäkter från någon barnfamilj. För de flesta tänkbara spekulanter är herrgården mer till besvär. Jag förstår allvarligt talat inte vem man har tänkt sig som köpare.

Här är exempelvis en annan gård i Enköpingstrakten som ligger ute till försäljning. Den är på 379 hektar med ett utropspris på 52 miljoner. Det skulle jag säga är mer marknadsmässigt.
https://www.hemnet.se/bostad/gard-enkopings-kommun-stora-barby-gard-16100855

Så är det naturligtvis- Den s.k "slottsregeln" gällande beskattning är helt avgörande, dvs möjligheten att kunna ta renoveringar av huset på jordbruksföretaget, vilket är väldigt förmånligt men också nödvändigt. Att på 60-hektar driva runt ett slott på OSKATTADE PENGAR kräver en stor plånbok bestående av SKATTADE PENGAR.

Just det här brukar bli nyrikas ruin.
Senast redigerad av Haubits77B 2019-06-11 kl. 23:08. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
För ytterligare bilder och information, vänligen kontakta ansvarig mäklare.

Någon stadd vid kassa kontaktar mäklaren, vi andra kollar bilderna på hemnet. Men jag undrar om inte mäklaren får gå andra vägar också i ett sådant fall som detta.
Grunnar också på om fotbollsklubbsägaren tar med sig möblerna eller om de ska ingå. Han låter väl möblera upp med andra möbler på nästa ställe kan tro. Svenskt tenn gjorde en fin affär när de fick möblera upp alltihop.
Citera
2019-06-12, 20:33
Medlem
Inte helt tråkig kåk i Västervik.. Hur många har fjärrstyrd garageport till båten t.ex.?
Imponerande spartanskt med tanke på att ägaren heter Azar i efternamn.

https://www.svenskfast.se/hus/kalmar/vastervik/vastervik/vastervik/piperskarr/sommarhemsvagen-7/185953
Citera
2019-06-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
Inte helt tråkig kåk i Västervik.. Hur många har fjärrstyrd garageport till båten t.ex.?

https://www.svenskfast.se/hus/kalmar/vastervik/vastervik/vastervik/piperskarr/sommarhemsvagen-7/185953

Jag har i några andra trådar beskrivit Västervik som, kanske, hela landets mest intressanta kommun. Detta hus förstärker det intrycket. Hur var det nu med strandskydd? Det gäller i alla kommuner utom Västervik, utgår jag ifrån.
Vidare, prissättningen. Hej Västerviksmäklare! Detta hus ligger på ostkusten i Kalmar län! Vattnet ni ser på bilden förefaller inte vara Värtan, Öresund eller Onsalafjorden.

Missförstå mig rätt. Jag hoppas givetvis att Västervik i och med detta förstärker sin redan starka ställning som Sveriges Antibes.
Citera
2019-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Jag har i några andra trådar beskrivit Västervik som, kanske, hela landets mest intressanta kommun. Detta hus förstärker det intrycket. Hur var det nu med strandskydd? Det gäller i alla kommuner utom Västervik, utgår jag ifrån.
Vidare, prissättningen. Hej Västerviksmäklare! Detta hus ligger på ostkusten i Kalmar län! Vattnet ni ser på bilden förefaller inte vara Värtan, Öresund eller Onsalafjorden.

Missförstå mig rätt. Jag hoppas givetvis att Västervik i och med detta förstärker sin redan starka ställning som Sveriges Antibes.

Nej men hur kan man fått lov att bygga på detta viset! Nog hade det väl gått att våldföra sig mindre, och med ett finare slutresultat. Eller var målet bara att visa upp att det finns pengar.
Vad kan vara anledningen till bygglovet- ibland är det nån företagare som hotar flytta från stan om denne inte får sin vilja igenom, men...
Citera
2019-06-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Nej men hur kan man fått lov att bygga på detta viset! Nog hade det väl gått att våldföra sig mindre, och med ett finare slutresultat. Eller var målet bara att visa upp att det finns pengar.
Vad kan vara anledningen till bygglovet- ibland är det nån företagare som hotar flytta från stan om denne inte får sin vilja igenom, men...

Förutsatt att det finns en byggnadsnämnd i Västervik blir det väl gratis tandvård(inklusive estetiska ingrepp) för nämnden inklusive familjer.

Jag tycker nödvändigtvis inte att slutresultatet är estetiskt motbjudande. Man brukar bara inte se sådana byggnader alls i Skandinavien. Någonting jag trodde hade med lagstiftning att göra...
Citera
2019-06-12, 23:29
Medlem
Citat:
Förutsatt att det finns en byggnadsnämnd i Västervik blir det väl gratis tandvård(inklusive estetiska ingrepp) för nämnden inklusive familjer.

Jag tycker nödvändigtvis inte att slutresultatet är estetiskt motbjudande. Man brukar bara inte se sådana byggnader alls i Skandinavien. Någonting jag trodde hade med lagstiftning att göra...

Ja det kan vara hur som helst med det bygglovet, men jag tycker inte det var inpassat i miljön det minsta. Och det är ju inte bara de som bor i ett hus som ska se det i många är framöver. Och stilen var inte skandinavisk. Det har nog med folksjälen att göra, eller vårt klimat, tillgängligt byggmaterial.
Detta hus går väl att få lite trevligare interiört, med andra möbler men hur får man bort tittskåpskänslan? Tror f ö möblerna var utbytta, till lite mera nordisk smak, kanske inte soffan, men i det stora hela. Skåpet i källarplan skvallrar också om utländsk härkomst. Löjlig styling i klädkammaren förresten. Vad ska dessa påsar och kartonger signalera!? Louis Vuitton, äh dra mig...
Citera
2019-06-13, 08:31
Medlem
Citat:

Ja, det finns en byghnadsnämnd Västervik. Bor inte själv där men är uppväxt och har familj och släkt.

Just vid det här avsnittet av gamlebyviken har man byggt väldigt nära vattnet. Det är inte någon frilufts eller badmässigt intressant del. Har faktiskt aldrig varit på platsen själv utan bara sett det från rakt över viken.

Ser inget problem i att ge dispens för detta. Byggnadsnämnden har mer problem med en figur som fick bygglov för att bygga kafé och båtuthyrning vid några klippor centralt (lögarbergen) men något kafé eller annan verksamhet har inte öppnats och personen verkar bo där istället. Men tydligen svårt att bevisa.
Citera
2019-06-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2

Wow!!! Finns mycket negativt att nämna men det var ett hus med wow-känsla. Måste bara säga att jag stör mig enormt på att det är vitt överallt.
Citera
2019-06-15, 09:11
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Sjukt coolt hus i Orsa! https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-orsa-berget-orsa-kommun-sodra-bergvagen-18-16161039

Ger många intressanta uppslag inför husbyggnation
Citera
2019-06-15, 10:22
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Sjukt coolt hus i Orsa! https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-orsa-berget-orsa-kommun-sodra-bergvagen-18-16161039

Ger många intressanta uppslag inför husbyggnation

Personligen gillar jag inte alls huset.

Man verkar inte kunnat bestämma sig för om man vill ha ett modernt hus med stora glaspartier, moderna dörrar och fönster samt slät inredning (förutom spegeldörrarna, som är obegripliga i sammanhanget) eller ett traditionellt korsvirkeshus i liggande timmer med tillhörande foder och vindskivor.

Vindskivorna är dessutom rätt klumpiga, särskilt gentemot det stora glaspartiet.

Vill man ha en timmerstuga så kör på det. Men att inreda med marmor ock klinkergolv? Hela huset känns schizofrent för mig men byggarna kanske helt enkelt gillade motsatsförhållanden och tyckte det uppstod ett spännande möte mellan gammalt och nytt?

Är det måhända någon som renoverat/byggt om huset på senare år eftersom det ser ut som det gör? Det står inget om det i beskrivningen men det känns inte som ett hus som i sin helhet ritats och byggts 1987.

Det kanske flyttat in några i ett mörkt hus med lite dåligt ljusinsläpp som försökt göra det bästa av situationen? Vissa saker är riktigt fina, som loftet. Och utsikten.
Senast redigerad av countrychick 2019-06-15 kl. 10:23. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in