2019-06-11, 11:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Har du märkt att du aldrig svarar i själva frågan, i detta fall "kvinnor prioriterar barn, män prioriterar jobb, därför går det bättre för männen på jobbet".

I övrigt gör du som vanligt en moment22:a, anklagar någon för att fabulera i ett inlägg fullt med fabulerande.
Är nog en faktoid.
Om inte mannen tar hand om barnen, vem blir då tvungen.?

Kan också uttryckas.
Män skiter i barnen och tvingar andra att ta hand om dem.
Citera
2019-06-11, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är nog en faktoid.
Om inte mannen tar hand om barnen, vem blir då tvungen.?

Kan också uttryckas.
Män skiter i barnen och tvingar andra att ta hand om dem.
Nu har du nog fördomar. Jag har själv fem barn, är man, och var hemma halvtid med de tre sista. Så mycket intressantare än att gå till ett jobb. Dvs det behövs inget tvång i det här alls, alla smarta med möjlighet är frivilligt hemma med sina barn. Visst faller statusen och lönen på jobbet, man hamnar utanför topplistan Bästa arbetare. Men det är sekundärt jämfört med Bästa pappan.

Bara fördomsfulla inlägg i den här tråden idag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 11:36.
Citera
2019-06-11, 11:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nu har du nog fördomar. Jag har själv fem barn, är man, och var hemma halvtid med de tre sista. Så mycket intressantare än att gå till ett jobb. Dvs det behövs inget tvång i det här alls, alla smarta med möjlighet är frivilligt hemma med sina barn. Visst faller statusen och lönen på jobbet, man hamnar utanför topplistan Bästa arbetare. Men det är sekundärt jämfört med Bästa pappan.

Bara fördomsfulla inlägg i den här tråden idag.
Hur mycket sjönk din status?
Citera
2019-06-11, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hur mycket sjönk din status?
Att bli chef på konsult-jobbet var bara att glömma. Och naturligtvis inte läge att diskutera en lönehöjning utöver standard. Men det var inte någon större drivkraft för mig, jag hade redan extremt hög lön och jagade inte chefsstatus så det var lätt att ta det beslutet. Chefer har ett mycket svårare läge än konsulter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 11:47.
Citera
2019-06-11, 11:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Att bli chef på konsult-jobbet var bara att glömma. Och naturligtvis inte läge att diskutera en lönehöjning utöver standard. Men det var inte någon större drivkraft för mig, jag hade redan extremt hög lön och jagade inte chefsstatus så det var lätt att ta det beslutet. Chefer har ett mycket svårare läge än konsulter.
Men du generalisera att män struntar i barnen.
Faktum är ju att pappor tar hand om barnen mer och mer. Det utvecklar samhället, som jag hoppas du håller med om.

Min dotter som är lärare kan bara inte svika 30 elever och vara hemma hos sjukt barn så det får maken göra.
Det har nog inte med karriär att göra.
Citera
2019-06-11, 12:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men du generalisera att män struntar i barnen.
Faktum är ju att pappor tar hand om barnen mer och mer. Det utvecklar samhället, som jag hoppas du håller med om.

Min dotter som är lärare kan bara inte svika 30 elever och vara hemma hos sjukt barn så det får maken göra.
Det har nog inte med karriär att göra.
Diskussionen gällde frågan om kvinnor som grupp tappar i lön, status, kompetens, status när de är hemma med barn. Och så är det. "Barn" är kanske en av de större anledningarna till att kvinnor inte finns med på några topplistor, man kan inte både ha kakan och äta den. När vi män börjar vara hemma mer så minskar den fördelen för oss män och fler kvinnor kommer att skriva topplåtar. Å andra sidan, vem bryr sig om en topplista har 10% kvinnor eller 50% utom feministen.

OffT Cred till din fru. Jag måste säga att dagens lärare inte verkar ha problem med att vara sjukskrivna. Skulle tro att 5-10% av mina barns lärare är sjuka, en del varannan vecka, i Lund som är ett ökänt hell-hole för lärare. På min tid 1970-talet hade lärare inte en enda sjukdag på hela läsåret.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 12:05.
Citera
2019-06-11, 15:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Då vinner ni snart, underbart. Allt som en gång var kommer trollas tillbaka. Överbelåningen av samhället försvinner, gatorna blir lugna och svenskarna börjar födda barn igen.

Citat:
Vad jag vet föds det oavbrutet fler barn i Sverige sedan ca 1997...

Citat:
Lägg märke på att invandrarnas fetilitetsnivå idag inte går nedåt, olikt i 90-talet då den följde svenskarnas dip, och "experterna" vet inte varför nativiteten ens går nedåt.

Jag finner det ganska uppenbart att det har att göra med kulturella förändringar i hur svenska män och kvinnor relaterar till varandra. Den svenska "familjedrömmen" är död, och män och kvinnor känner att det finns ingen framtid att offra sig för.

Tror inte att det ens är en medveten process, utan en undermedveten sådan.

Citat:
Här är kurvan:

Jag får alltså räkna in dig i det kvinnliga gardet i den här tråden: kvinnor som inte vet något, inte kan ta fakta, som därför gladeligen ljuger på FB, och som blir argare och argare ju mer fel de har. Men de erkänner aldrig att de har fel. Kvinnorna i den här tråden är helt enkelt inte vuxna. De är kvar i sandlådan.

För det första är det som Mjäll säger, du pekar mot en kurva som gällde för 3 år sedan.

För det andra så talar jag, från första början (läs!), om SVENSKARNAS barnafödande. Vill du räkna i absoluta tal? Fine, vi går in på SCB (du som matematiker borde fan göra grovjobbet) och ser på din oavbrutna uppgång i barn födda av två inrikesföda föräldrar (vilka kan i sig vara andra generationens invandrare):

0 åringar med två inrikesföda föräldrar:
2002: 72 780
2003: 74 984
2004: 75 700
2005: 75 051
2006: 77 804
2007: 77 444
2008: 77 766
2009: 78 704
2010: 80 573
2011: 76 844
2012: 76 957
2013: 76 203
2014: 76 098
2015: 74 886
2016: 75 418
2017: 72 727
2018: 72 368

Enligt en bilaga i scbs befolkningsframskrivning 2018-2070 så är det bara 83% av mammor som är "inrikesföda" som ens har svenska föräldrar. Alltså, så kan vi ta ner totala barnaföddandet av svenskar till 0.83x72368=ca 60 000. Typ hälften av barnen som föds i Svea rike år 2018 är alltså svenskar.

Vet du att antalet svenska 70-åringar är 94 499, alltså nästan 60% fler än antalet svenska 0-åringar, trots att massa i 70-årsåldern har redan dött?

Vidare, finns en ännu mer intressant detalj (för dig som matematiker): de som idag är runt 25-35 år, alltså barnaföddande ålder, hör till en svensk BABYBOOM-generation! - vi har inte sedan 40-talet haft så många barn som vi hade i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Här är antalet svenskar i de olika åldersgrupperna år 2018:

15-24 år 719 007
25-34 år 868 438
35-44 år 761 164

Alltså borde denna generation (25-34 åringar) födda många fler barn än generationen som passerat sin fertila ålder (de är ju 15% fler till antalet!).

Och den generation som kommer efter? De är ju 20% färre till antal, vi kan ju antal att den svenska barnaföddandet alltså kommer falla drastiskt om ca 5 år, då vi har:

1. Mycket färre svenskar i fertilålder födda runt början av 90-talet.
2. En kultur/tillstånd som verkar kväva viljan till barnafödande bland just svenskar (inte invandrare).
3. En ordentlig lågkonjuktur som kommer.

Ta dessutom extra faktorer som allt mer omfattande rasblandning, etc. så får du en storm utan dess like. Sverige, som vi kännertill det, kommer bara dränkas av en demografisk tsunami.

Ifall det idag föds ca 50% svenskar, så kan jag tänka mig att vi mycket snabbt, inom 10 år, faller till att enbart tredjedel av barn som föds i detta land har svensk ursprung. Vi är ett försvinnande folkslag, ingen SD+KD+M koalition kan ändra på vårt öde att försvinna som folk, du ser väl (som matematiker...) att detta faktum kvarstår även när man undersöker mätosäkerhet?

Allt som man möjligen har kvar som "hopp" för att Sverige kan överleva är ju matematikernas absoluta mardröm: KAOSTEORI.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-11 kl. 15:16.
Citera
2019-06-11, 15:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För det första är det som Mjäll säger, du pekar mot en kurva som gällde för 3 år sedan.

För det andra så talar jag, från första början (läs!), om SVENSKARNAS barnafödande.
Jag tog första bästa kurva som kom upp vid googling, 2016. I efterhand kan jag se att 2017 och 2018 har i princip samma födelsetal som 2016 som är rekordåret. 1997 är bottenåret. Som jag skrev.

OK, då var det du som var rasisten, som kladdades över på mig av mjäll. Då vet vi. Fel tråd tyvärr, så jag besvarar inget.
Citera
2019-06-11, 15:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag tog första bästa kurva som kom upp vid googling, 2016. I efterhand kan jag se att 2017 och 2018 har i princip samma födelsetal som 2016 som är rekordåret. 1997 är bottenåret. Som jag skrev.

OK, då var det du som var rasisten, som kladdades över på mig av mjäll. Då vet vi. Fel tråd tyvärr, så jag besvarar inget.

Synd, som rostig matematisk föredetting, skulle jag helst gärna strida mot dig i en lite längre boxningsmatch än denna - där jag knockar dig redan i första rounden. Ville se ifall jag fortfarande hade det inom mig att hänga med en riktig karriärsmatematiker i ringen, men det känns fan mycket mer tomt att knocka en fake-matematiker och troll i första rounden än att bli knockad av en riktig matematiker i 12e rounden.

Gamla diktatet gäller:

If you debate with idiots on the internet YOU ARE THE IDIOT.
Citera
2019-06-11, 15:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Synd, som rostig matematisk föredetting, skulle jag helst gärna strida mot dig i en lite längre boxningsmatch än denna - där jag knockar dig redan i första rounden. Ville se ifall jag fortfarande hade det inom mig att hänga med en riktig karriärsmatematiker i ringen, men det känns fan mycket mer tomt att knocka en fake-matematiker och troll i första rounden än att bli knockad av en riktig matematiker i 12e rounden.

Gamla diktatet gäller:

If you debate with idiots on the internet YOU ARE THE IDIOT.
En arg ensam rasist. Vem kunde gissat.

Flytta ditt inlägg till rätt tråd så kan jag svara vettigt. Du har både rätt och fel. En ledtråd är att min mamma kommer från Finland, så vi finns delvis med i din statistik. Men det finns ingen någonsin som vet eller bryr sig om vi är svenskar sedan X generationer. Vi är svenskar, punkt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-11 kl. 16:24.
Citera
2019-06-11, 16:02
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
För korta sträckor i kombination med varmare vatten. Ska helst vara över 30 km som det är runt Manhattan Island och Catalina Channel.

Tobie Smiths rekord (6:32:41) från 1999 är fortfarande oslaget.

https://db.marathonswimmers.org/events/manhattan-island-marathon-swim/

Klicka på vart och ett av årtalen 1982-2016 och räkna vinnarna. Hur ser könsfördelningen ut?

https://springerplus.springeropen.com/articles/10.1186/s40064-015-1086-4

Så Ultramaraton-simning i öppet, KALLT vatten ska vara kvar på min lista.

Men det går inte att dra den slutsatsen genom enstaka prestationer av enstaka individer. Det finns ju ingen statistik som stödjer din åsikt. Loppet har för få deltagare. Däremot kan man ju helt klart säga att av dom som simmat tävlingen verkar kvinnor prestera bättre i just den tävlingen.

För att ditt resonemang ska bli rimligt måste du hitta flera likadana tävlingar med helst samma deltagare.
Citera
2019-06-11, 16:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Men det går inte att dra den slutsatsen genom enstaka prestationer av enstaka individer. Det finns ju ingen statistik som stödjer din åsikt. Loppet har för få deltagare. Däremot kan man ju helt klart säga att av dom som simmat tävlingen verkar kvinnor prestera bättre i just den tävlingen.

För att ditt resonemang ska bli rimligt måste du hitta flera likadana tävlingar med helst samma deltagare.
Du har aldrig tidigare läst något av lupac, eller hur?..

Har du tid kan du googla i sank de enda två kvinnliga toppgrenarna som denna tråd åstadkommit, kallvattensim och hundspannförare. I så fall återstår ingenting som kvinnor är mätbart bättre i efter 4359 inlägg i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in