Citat:
Ursprungligen postat av
SchecterLove
Skulle du kunna förklara varför båda är rätt? Att man skulle kunna sätta två verb i "V2-positionen" är helt främmande för mig och jag har aldrig hört eller läst att det är möjligt. Snarare att det visar att den som pratar är ny i språket och kommer från t.ex en engelskspråkig bakgrund.
Jag är dålig med lingvistiska termer så jag hoppas du förstår vad jag menar. Läser dock tyska någonstans mellan B1-B2 och kan inte minnas att jag stött på något liknande "Er ist fixiert auf uzw".
Jag är lite osäker på om jag förstår din invändning riktigt, men du verkar betrakta "ist fixiert" som perfekt, där "ist" då skulle vara det hjälpverb med vilket perfektformen konstrueras. Men "fixiert" är ju här en participform som används predikativt och på det stora hela som ett adjektiv, och då är förstås ordföljden mer fri.
Hade det varit frågan om ett exempel med verbet "fixieren" i perfekt med rätt hjälpverb, dvs. "haben", så hade ordföljden tvunget varit att verbet skulle stå sist. T.ex.
Er hat das Zeug fixiert.
Här kan man inte ha "hat fixiert" efter varandra som i fallet med "ist" och perfekt particip.