Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Ska verkligen bli intressant att se hur det går för Man Utd och deras överskattade tränare nästa säsong.. tror nog att de nostalgiälskade United fansen snart inser vilken kass tränare Solskjaer är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vanstertrollet
Det har dom flesta redan börjat göra om man läser runt på lite olika forum. Är väl bara Scrip som försvarar honom in i döden

Det som händer just nu i United är ett resultat av ett flertal usla beslut en nivå ovanför managern. Solskjaer har ärvt ganska dåliga förutsättningar för att göra klubben till en europeisk jätte igen. Om han sparkas i november-december - vilket jag tror - kommer det åtminstone i min bok inte vara enbart hans fel.
Listan på stora misstag Uniteds ledning gjort efter SAF lämnade kan göras lång. Här står några listade:
https://talksport.com/football/538844/manchester-united-sir-alex-ferguson/
Lätt att vara efterklok men Alexis-soppan är verkligen en cancer. Inte nog med att lagets bäst betalde spelare inte ens platsar i elvan, han har dessutom tre år kvar på kontraktet och det finns inte en klubb i världen som är villig att ta den lönen ens om de får honom gratis. Och då har ändå hans lön slashats med 25% efter att United missade CL (gäller hela truppen).
Sen är det så mycket annat.
Fellaini som värvades som nödlösning och kostade 4-5 miljoner pund mer än tänkt då United var för sega på att utnyttja hans release clause. Fel spelare för United med fel egenskaper, som ändå blev kvar i klubben läääänge.
Spelare som värvas lyfter inte - de stagnerar. Pogba, Bailly, Martial, Lukaku, Matic, Fred - alla såg ut att kunna fylla en roll hos United men ingen av dem har utvecklats i rätt riktning av olika skäl. Bailly såg ut som en world beater i början då han var snabb, stark, kompromisslös. Luke Shaw (har visserligen tagit steg i rätt riktning) skulle vara Englands lösning på vänsterbacken i 15 år när han värvades, didn't work out pga skador och fitness issues. Frågetecknet kring Lukaku (och Fellaini) var ifall de skulle klara av att spela i toppklubbar och svaret så här långt är: nej, de funkar bättre i sämre lag.
Smalling, Jones, Young och Valencia är spelare som borde som bäst vara truppspelare i United men alla är kvar fast ingen av dem håller någon högre klass. (Valencia var iofs riktigt bra som högerback ett tag). Att de fått göra comeback och ha viktiga roller under föregående säsong är framför allt ett underbetyg till Uniteds transferpolicy, då alla borde slussats ut för länge sen.
Tycker United tog rätt beslut som försökte ersätta SAF med en långsiktig lösning i Moyes. Didn't work out och det må väl vara hänt, men tränar-rekryteringarna efter det har varit nattsvarta. Mourinho var ett desperat beslut av en desperat klubb som ville ta en genväg tillbaka till titlarna, trots att man visste att Mourinho alltid lämnar kaoz bakom sig och förstör allt inifrån när det börjar gå dåligt + att Mourinhos fotbollsmördar-filosofi står i stark kontrast med Uniteds offensiva självbild.
Det besvärliga för United och Solskjaer nu är att han redan haft den svacka alla tränare tillåts ha nu. Nu måste det börja gå uppåt, en inledning på säsongen som avslutet i år och han kommer åka ganska snabbt tror jag. Och då står man där på ruta ett igen, ny manager som vill sätta sitt avtryck men som inte kan göra det förrän han fått 1-2 transferfönster på sig och ännu en förlorad säsong med en sjätteplats, frustrerade fans och uppgivna spelare.
EL-ryggsäcken kommer troligen väga tungt kommande år med. Spelarna från toppligorna pallar knappt motivera sig för att möta random östeuropeiskt lag borta, men för hemmaspelarna är det deras livs match och motivation gör livet jobbigt för klass som bekant.
Jag är inte alls avundsjuk på den situation man befinner sig i. Men jag tycker väldigt lite av det som är fel i United idag är Oles fel, han har en tung uppförsbacke att cykla dem igenom.