Citat:
Ursprungligen postat av
C20
Vad har du fått det ifrån?! - det var en V40 och upp till 187 gick den (198 enl bilens hastighetsmätare) och ofta låg man ju runt 180 då och ja det blir väl inte väldigt aktiv körning ifall det är rakt. Men det beror ju på sträcka.
Nu har dom bytt den mot en XC40 (som går upp till ca 210 km/h verklig fart). Då blir det roligare. Fortfarande inte maxat vad man klarar som förare, men ändå kul. Har du ens åkt en längre sträcka i 210+ km/h stabilt? (verklig fart). Känns som att du inte kör mer än laglig fart på 95% av din körning på motorväg - sen trycker du på lite på någon raka (som vilken "medelsvensson" som helst) och drar slutsatser om hur det är utifrån det.
Du kör ju dock mer aktivt på landsväg har jag förstått (där kan man ju hålla lägre fart och ändå få aktiv körning) - men motorväg är ju inte så tråkigt bara det går tillräckligt fort. Sen har du ju vissa riktigt kurviga roliga sträckor som Essingeleden kvällstid, genom Västerås t ex.
Trycka på på en raka på motorväg?
Näe, över 130 så blir den törstig. Jag använder motorväg för att äta mil o inte ett skit mer.
Oavsett hastighet så finns det bara två saker som får upp adrenalinet på dessa vägar o det är faran att åka dit/vara med i en olycka eller när man blir akut pissnödig.
Förstår inte ens vitsen att öka hastigheten på motorväg.
Men kom igen när du lär dig att köra bil än att bara följa en bred motorväg. Kom gärna o gnäll när du håller 130 på 80-väg o inser att BMWn framför dig som håller 70 o bromsar för kurvor ligger en meter från kanten förutom när han sänker hastigheten til 40 för att den får möte.
Då blir det lite mer aktivt då man även måste ha koll på sidan av vägen.
Men vet du. Killen i BMWn som är livrädd för diket har samma rätt som mig att köra på den vägen o jag har en förbannad skyldighet att inte påverka HANS körning negativt bara för att jag kör som ett rövhål. Man behöver inte vara ett rövhål bara för att man VILL köra som ett.
Så, om jag kört 210 i långa sträckor? Nej. När jag väl skaffade bilar som fixar den hastigheten så hade jag inte längre anledning att hävda mig längre.
Motorstark bil är bra när BMW-föraren insett att den kan gå åt sidan. På motorväg kan man köra om med en KIA Piccanto.
Det du sysslar med är bara samma fjanteri som barn sysslar med. Det är kul att reta folk typ de där privatpoliserna du kan läsa tankar på. Dvs, de normala personer som skiter i att du har ett behov av att alla andra ska förlora tid så du kan tjäna 2.8%. Att 100 andra förlorar 280% är inte spec viktigt.