2019-06-08, 15:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
MC gäng tror jag inte alls på. Med en sådan kraftig bomb, mitt ute på gatan. Så luktar det mellanöstern lång väg.

I såna fall ett berikat sådant titta bara på namnen som bor på adressen det är fan bara berikande element. Fattar inte varför det är så viktigt för media att mörklägga berikares brott.
Citera
2019-06-08, 15:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det ser du väl att den var placerad mitt emot dörren. Kolla stenarna till rabatten till höger och jämför med en annan bild hur det ser ut från en annan vinkel.
Det är möjligt att din och min definition av vad som utgör "mitt emot dörren" skiljer sig något, men mer konkret är centrum på kratern (om det nu ÄR en krater) 3cm till höger om cykelskjulets ben i den här vyn:

https://www.google.com/maps/@58.4085252,15.6320242,3a,47.5y,356.1h,68.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5ZO0vNTARrqn2ZkxWwuYYw!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2019-06-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Mitt i stan. Lungt område med mycket svenskar.

Så lugnt verkar det inte vara.
Citera
2019-06-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Massmedia har retuscherat bilderna för att försvåra för allmänheten att se detonationsplatsen, är det för att det kan finnas ett intresse för landets säkerhet att dölja platsen/kratern så att andra makter inte ska kunna avslöja storleken på bomben må tro?

För de har gjort något med bilderna bara för att förvirra.

Kan hålla med om att kratern borde synas på den bild jag använde. Upplösningen är inte den bästa men det verkar vara photoshopat ut just där kratern är.
Citera
2019-06-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Har det framkommit vilken typ av område det är? Ghetto med bara svartmuskiga? I så fall var det en god gärning som utfördes!

Några av grannhusen hör definitivt till Linköpings dyrare adresser, men just de två hårdast drabbade husen är hyreslägenheter ägda av det kommunala bostadsbolaget stångåstaden.
Citera
2019-06-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Några av grannhusen hör definitivt till Linköpings dyrare adresser, men just de två hårdast drabbade husen är hyreslägenheter ägda av det kommunala bostadsbolaget stångåstaden.

Befolkade med svartmuskiga och wt-svennar med andra ord?
Citera
2019-06-08, 15:12
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Har funderat en massa över den här explosionen utan att komma fram till nåt vettigt, känns inte som ett terrordåd för då hade de antagligen försökt döda så många som möjligt, istället har ingen alls dött och folk verkar mest ha fått splitterskador. Jag har fastnat rätt mycket på MC-gängsteorin, i alla fall förr i världen byggde de riktigt ordentliga sprängladdningar.

Samtidigt känns attacken så totalt oriktad, när man vill skrämma nån sätter man en bomb utanför deras dörr, inte ute på gatan utanför huset.

Kör på ett wildcard; ryssen?

När man trodde att det inte kunde bli underligare. Varför skulle Ryssland smälla av en bomb på en random gata i Linköping?
Citera
2019-06-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det skall till en avsevärd sprängkraft för att åstadkomma skador i den här storleken (hade under mina 450 dagar i lumpen utbildning att spränga och skjuta med det mesta), jag skulle bli förvånad om random mc-klubb eller invandrargäng har den förmågan. För mig är sprängningen ett stort frågetecken. Det enda jag är säker på är dock att vår Kling och Klang till poliser inte kommer att lösa fallet.

Hur tänker du då..?
Vissa medlemmar i vissa mc-klubbar och invandrargäng har sprängt och skjutit mer på avsevärt kortare tid än vad du och jag har tillsammans på våra liknande utbildningar.
Jodå... dom kan ställa till det mer än vad vi i värsta scenario ens kan ana oss till.
Citera
2019-06-08, 15:13
Medlem
Läst delar av textmassan och kan bara kort konstatera att detta har väckt intresse minst sagt.
Något annat än livstid är otänkbart.

Nåja

Det talas om mc-klubbar och uppgörelser, är själv av den sorten som trir mig veta att just MC-klubbar har kunnat hussera relativt fritt under några år då polisen, myndigheter haft liiite annat å göra än att punktmarkera dessa figurer vilket kan ha lett till läge att ta marknadsandelar när det gäller försäljning av narkotika.
Någon vill markera att "exakt hit men inte längre"

"Någon"i det här fallet kommer väl fram vad det lider

Ett riktigt stolpskott som undervärderat spräng kraften uppenbart eller har bara hålrummet kvar i skallen.
Citera
2019-06-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Har det framkommit vilken typ av område det är? Ghetto med bara svartmuskiga? I så fall var det en god gärning som utfördes!

Det hade du sett redan i första trådarna, att det är ett område med mkt äldre personer samt barnfamiljer. centrala delar i städerna brukar inte vara direkt "överfulla av dina svartmuskiga"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Risken att någon annan skulle dö än den avsedda personen vid ett sådant förfarande är extremt hög. Givetvis har GM redan visat total hänsynslöshet gentemot oskyldiga civila men det är i tillägg till detta anmärkningsvärt ineffektivt sätt att döda någon specifik person.

Hade han varit där när det small hade han ju varit stendöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Massmedia har retuscherat bilderna för att försvåra för allmänheten att se detonationsplatsen, är det för att det kan finnas ett intresse för landets säkerhet att dölja platsen/kratern så att andra makter inte ska kunna avslöja storleken på bomben må tro?

För de har gjort något med bilderna bara för att förvirra.

Frågan är ju då varför massmedia gjort det?

Ifall det har med rikets säkerhet att göra har ju i så fall polisen som lagt upp en oretuscherad bild gjort en riktig blunder. Är väl möjligt, så klart. Men verkar ändå konstigt att polisen inte fått information att bilder ska retuscheras, om det har med rikets säkerhet att göra. Så jag tror inte på den teorin.

I så fall skulle det kunna vara så att media själva valt att retuschera drönarbilderna. Vad kan det bero på? Följer de kanske någon sorts sed/överenskommelse, att alltid retuschera sådant, utifall att det skulle kunna vara känsligt?
Senast redigerad av suppose 2019-06-08 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in