Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
...
25 l plastdunkar med en liten skvätt bensin i har jag sprängt många och det blir ju inte heller särskilt kraftig explosion. Gas kan absolut ge såhär kraftig smäll men förutsättningarna för att det skulle ske utomhus i detta fall ter sig väldigt osannolika. Jag lutar åt en sprängladdning.
Jag tittade på en "vittnesvideo" från en tvårumslägenhet i ett av de drabbade husen som inte var det allra närmase huset: Alla fönster - vända i två väderstreck - hade tryckts in. Därtill hade en stängd innerdörr till ett fönsterlöst badrum tryckt in både dörr och delar av dörrkarmen in i badrummet.
Rätt mycket energi i tryckvågen alltså.
Jag gissar på din osannolika gasolflaska i ett väldigt oturligt/osannolikt scenario:
- Mycket låg luftväxlig pga väder/vind runt cykelskjulet
- Ett lagom kraftigt läckage på en gasolgrilltub typ 16 kg som uppåtriktat "fyllde" kupoltaget i skjulet
- Som medan det sjunker i sjulet sjunker till typ 9% "inne" och sjunkande till 2% och under medan det sprids genom spjälor och öppningssida
- När 2%-fronten träffar ett tillräckligt hett föremål (eg. cig.-fimp, elfel) så deltar all gasol samtidigt explsionen
Nästan omöjligt scenario för en avsiklig "bomb", men en möjlig osannolik olycka.