2019-06-07, 13:54
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Håller med, men man har också vittnat om att inga fastigheter har gas.
Om det varit en gasledning under husen eller vägen så hade man haft en krater också.

Det jag är intresserad av nu är var den där lilla branden man släckte fanns.

Enligt experter här har explosionen skett utanför huset. Så nej ingen gasexplosion snarare berikande explosion.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Hmmmm långsökt . Men kan det vara koppling med det som händer i Jönköping ?
Alltså ......... ???? kan det vara planerade "terrorattacker" ???

Men varför just på den platsen i Linköping? Varför inte folktäta platser på mer symboliska ställen?
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Enligt AB endast lindriga personskador, hur f-n ska dom ha det?
Citera
Medlem
az-Zarqawis avatar
Kan ingen fritidsforskare kolla vilka som bor på adressen det smällt vid och köra dem i ratsits register för att se om någon av dem är kriminellt belastad?
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Att ingen verkar ha blivit allvarligt skadad eller dödad får anses vara ett under. Det räcker inte med änglavakt, man får inkludera varje religion från tidernas begynnelse, inklusive den intergalaktiska jätterymdsnigeln i tacklistan.

Sen gissar jag på att detta inte var en bomb, utan snarare någons förråd för framtida bruk som gick upp i rök. Har ju varit värmebölja om man lagrat saker på ett ställe där solen står på så kanske det blivit temperaturer som fått något kemiskt/mekaniskt/elektroniskt att gå fel.
Citera
2019-06-07, 13:55
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litehemlig
Håller helt med dig.
Mina 5 cent lutar åt 50kg, give or take.
Oslo 2011 gissade jag på +500kg direkt vid smällen och fick nästan rätt. Men den gången var jag bara 350m från regjeringskvartalet.

Undrar om det räcker med tvåsiffriga antal kilon konventionella sprängmedel för att åstadkomma sådan förödelse, givet att laddningen briserat helt öppet?

Händelsen är om inte annat intressant. Är nog första smällen på tio år jag läser om, där jag inte omedelbart spårat in på gänguppgörelser eller islamister. Är det sprängmedel med i bilden, så är det alldeles för mycket som inte stämmer in på mönstret, exempelvis att laddningen måste varit på tok för stor.

I övrigt tycker jag inte meteoritteorierna jag sett i tråden är helt förflugna. Skulle absolut inte utesluta det innan någon bättre förklaring finns på plats i alla fall. Risken är förstås minimal, men det är inget som säger att en meteorit inte kan brinna ut precis ovanför marken, och ibland händer rent otroliga prylar. Tankarna går exempelvis till det där fullständigt bisarra vådaskottet på Ing1 i början av 90-talet, där en förlupen kula träffade en förbipasserande bilist i huvudet. Vågar inte ens börja tänka på hur många plan slumpen måste samverka för att det ska ske...
Senast redigerad av Falukropp 2019-06-07 kl. 13:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Bor den personen i närheten av studion?

Finns det nån här som har bilder på hur tat-studion ligger i relation till huset/körskolan?
Vilka skador har den?

Han bor i samma hus som studion som ligger vägg i vägg med körskolan
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Kan vara någon som har hållt på med något i en av lägenheterna och sedan märkt att det inte fungerar. Slängt ut det genom fönstret i panik. Sedan smäller det av.
Citera
2019-06-07, 13:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ja, jag tittade på denna bilden:

https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSX...name=4096x4096

Nu kan jag ingenting om pyroteknik, bombteknik och sprängteori, men sett till hur husets fönster etc. är deformerade inåt verkar det uppenbart att explosionen/detonationen skett utanför huset.
Detta måste vara huvudorsaken till att inga dödsfall och allvarliga skador uppkom.

Men jag tolkar ditt inlägg som att det inte är troligt att säg, en konventionell skåpbil med ett gassvetsrack (acetylen+inertgas) parkerat ca 2 m från porten, skulle kunna orsakat detta, om gas läckt ut i bilen och detonation skett av någon anledning?

Så i form av konventionella olyckor, vilka scenarier återstår?
Konstruerad sprängladdning?
Meteoritnedslag?

En 25 L plastdunk med någon liter bensin kvar i botten, men fylld med bensinångor?
Någon som laddar batterier i sluten miljö (knallgas/vätgas)?
Känns inte som att man kan uppnå denna sprängkraft av oaktsamhet/ren slarvighet.

Konstgödselbomb?
Framförallt skulle man ju sett resterna av bilen/bussen i så fall och några sådana finns inte på platsen, vi kan därför vara helt säkra på att det inte var någon bil/buss som sprängdes.

25 l plastdunkar med en liten skvätt bensin i har jag sprängt många och det blir ju inte heller särskilt kraftig explosion. Gas kan absolut ge såhär kraftig smäll men förutsättningarna för att det skulle ske utomhus i detta fall ter sig väldigt osannolika. Jag lutar åt en sprängladdning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Obs Jag kan inget om bomber Obs

Kan det vara en bomb med liten sprängverkan men med kraftig tryckvåg? Är det möjligt?
Visst är det möjligt med olika explosiv verkan och storlek av tryckvåg vilket kan skilja men detonationen kan även ha det inträffat på lite ovanför marken t.ex på taket av cykelförrådet eller liknande.
Tryckvåg skapas av kraften efter detonationen så det måste vara kraft nog för att skapa tryckvågen.
Olika sorters detonationer har olika sorters tryckvåg där en del har en mer flyktig tryckvåg medans andra har en mer koncentrerat detonation, det skiljer även omständigheter kring själva detonationen som påverkar resultatet t.ex plats, höjd, kringliggande faktorer osv.
Citera
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Kan explosionen i Linköping ha något samband med gaslarmet i Jönköping som precis skedde? 15 personer förda till sjukhus, folk har svimmat, etc... Terrorkopplingar? Eller är det långsökt kanske?

Enligt Expressen.
https://www.expressen.se/gt/kopcentrum-utrymt-larm-om-gaslukt/

Sannolikt inte. McDonalds som fått gasläcka. Låter som olycka.
Citera
2019-06-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Vilken studio är det som det handlar om?

AAJT TATTOO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in