Citat:
Ursprungligen postat av
Litehemlig
Håller helt med dig.
Mina 5 cent lutar åt 50kg, give or take.
Oslo 2011 gissade jag på +500kg direkt vid smällen och fick nästan rätt. Men den gången var jag bara 350m från regjeringskvartalet.
Undrar om det räcker med tvåsiffriga antal kilon konventionella sprängmedel för att åstadkomma sådan förödelse, givet att laddningen briserat helt öppet?
Händelsen är om inte annat intressant. Är nog första smällen på tio år jag läser om, där jag inte omedelbart spårat in på gänguppgörelser eller islamister. Är det sprängmedel med i bilden, så är det alldeles för mycket som inte stämmer in på mönstret, exempelvis att laddningen måste varit på tok för stor.
I övrigt tycker jag inte meteoritteorierna jag sett i tråden är helt förflugna. Skulle absolut inte utesluta det innan någon bättre förklaring finns på plats i alla fall. Risken är förstås minimal, men det är inget som säger att en meteorit inte kan brinna ut precis ovanför marken, och ibland händer rent otroliga prylar. Tankarna går exempelvis till det där fullständigt bisarra vådaskottet på Ing1 i början av 90-talet, där en förlupen kula träffade en förbipasserande bilist i huvudet. Vågar inte ens börja tänka på hur många plan slumpen måste samverka för att det ska ske...