2019-06-07, 18:13
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kan någon förklara för mig hur detta inte kan klassas som ett terrorbrott? Det är ett urskiljningslöst sprängdåd med tiotals skadade civila. Vad sysslar SÄPO med? I ett riktigt land är det livstids fängelse på sånt här.

Vem ska fängslas?
Citera
2019-06-07, 18:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Är det inte avslutning på "Eid"

Jag tar tillbaka bedömningen om "minst 1kg TNT" men jag kan inte säga hur mycket det var, bara så mycket mer.
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Bandidos, verkar vara hetaste spåret just nu.
Jag kände en Bandidoskille en gång. Adhd är bara förnamnet....
Citera
Medlem
TheTurnbullACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trelleborg70
Kan med 1(00)% säkerhet intyga att bandidos inte är inblandade i detta på något sätt!
Jaha? Källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Egentligen finns bara soniska eller hyper-soniska tryckvågor. De förra är det vi brukar kalla ljud, som ett fågelkvitter.

Hyper-soniska tryckvågor är sällsynta och förekommer nog som jag skrivit ovan, bara i samband med kärnvapen eller meteoriter/kometer.

Inga mellanting, tex supersoniska?
Citera
2019-06-07, 18:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Fast vittnen har ju sagt att kratern är under det f.d. cykelskjulet.

Ahhh.. Då måste det varit ävla smäll för att plocka bort metallstolpen bredvid.
Citera
Medlem
det ligger en moske 7 min gång från bombplatsen.......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kan någon förklara för mig hur detta inte kan klassas som ett terrorbrott? Det är ett urskiljningslöst sprängdåd med tiotals skadade civila. Vad sysslar SÄPO med? I ett riktigt land är det livstids fängelse på sånt här.
Nej, i ett riktigt land hade GM varit eliminerade, för all framtid, utan framtida kostnader för fängelsemat. Sådana riktiga länder finns inte längre.
Citera
2019-06-07, 18:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ett kilo TNT är en JÄVLA smäll. Betänk att en handgranat har 150 gram(!), och det blir en sjuk tryckvåg och knall av en sådan.
Tänk 20 bangers samtidigt.

Är själv ingen expert på explosiva matrial, men 10kg borde ge en stor påverkan på ett hus.

Ja, eller bredvid.

Ok.
I värnplikten sköt vi med granater som innehöll ungefär 21 kg TNT. Dock stod vi så långt borta när vi själva skulle få se, det var svårt att bedöma kraften. Säkerhetsavståndet var kilometervis, till största delen på grund av splittren som kunde börja flyga med 4000 m/s. Flyga långt.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-06-07 kl. 18:34.
Citera
2019-06-07, 18:18
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Är det inte avslutning på "Eid"

Jag tar tillbaka bedömningen om "minst 1kg TNT" men jag kan inte säga hur mycket det var, bara så mycket mer.
Det krävs mkt mer än 1 kg TNT för att orsaka den där smällen
Citera
Medlem
Har alla fastnat för Bandidos eller annan organiserad brottslighet?

Med tanke på att info hittils kommer mestadels från polis och MSM finns väl risken att dom mörkar den egentliga sanningen som så många gånger förr?

Jag skulle inte bli överraskad om det egentligen handlar om ett klassiskt terrordåd, bara att man är medvetna om att en sån här explosion skulle kunna trigga igång det många har gått och väntat på.

Tycker dessutom det är väldigt märkligt att ingen miste livet eller åtminstonde blev allvarligare skadad efter att ha sett olika bilder från brottsplatsen och byggnaderna i närheten.

Hur stor bomb kan det krävas för att åstadkomma sådan förödelae som vi ser på bilderna?
Kan någon boende i huset ha hållt på att bygga en bomb som sedan gått snett och utlösts av misstag?

Luktar det inte lite mörkläggning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ett kilo TNT är en JÄVLA smäll. Betänk att en handgranat har 150 gram(!), och det blir en sjuk tryckvåg och knall av en sådan.
Tänk 20 bangers samtidigt.

Är själv ingen expert på explosiva matrial, men 10kg borde ge en stor påverkan på ett hus.

Ja, eller bredvid.

Ok.

Tänker att en handgranat som briserar på en öppen yta, 10-20m från en husvägg, kanske inte ens slår sönder rutorna om inte splitter träffar dem?

Så att räkna över 1kg låter inte orimligt, den här explosionen har skadat fastigheter utanför vad som borde vara riskområde för en handgranat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in