2019-06-07, 15:49
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Rätt kraftig för att smälla ett öppet cykelförråd. Dvs sprängämnen fungerar bättre om det hade varit ett helt slutet rum. En handgranat hade inte gjort någon märkvärd skada i cykelförrrådet om den låg mitt i förrådet

Kanske men HE är väl rätt kraftiga i vilket fall om det var HE som användes dvs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Oh ja, and more.

Och TATP är hemkokbart, va? Vad tror ni om att blivande studenter i yrkesgymnasiet en bit bort vill ”go out with a bang”, och tar vad de tror är en liten hyfsat ofarlig mängd sprängmedel till ett cykelförråd i närheten och bränner av det - med eller utan flit. Och får sig sitt livs överraskning.

Typ av sprängämne är utbytbart, men tesen är att någon tagit i betydligt mer än tänkt i vad som i sådan rimligen blir ett pojkstreck för årtionden framåt. ^^
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Indeed. Det vore tidernas största misstag eftersom de då bevisat en gång för alla att det är mer av ett Militärt hot emot Sveriges Folk snarare än ett kriminellt, varpå ansvaret för att plocka ned samtliga avdelningar i Sverige torde läggas på militären snarare än polisen.

I don't think they'd be that stupid. Jag kommer att ha svårt att tro på MC-gängteorin förrän vi får se tydliga bevis på det.

Jag håller med här. Känns snarare som att någon hornalist har suttit och läst här i tråden där folk spekulerar vilt i allt mellan HA/Bandidos, drönarattacker, meteoritnedslag och King Kong - och konstaterat att kriminella MC-gäng skulle vara det som säljer flest klick...

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kanske men HE är väl rätt kraftiga i vilket fall om det var HE som användes dvs.

Syftar du på "HE" som i "high exposive"?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBixxx
Och TATP är hemkokbart, va? Vad tror ni om att blivande studenter i yrkesgymnasiet en bit bort vill ”go out with a bang”, och tar vad de tror är en liten hyfsat ofarlig mängd sprängmedel till ett cykelförråd i närheten och bränner av det - med eller utan flit. Och får sig sitt livs överraskning.

Typ av sprängämne är utbytbart, men tesen är att någon tagit i betydligt mer än tänkt i vad som i sådan rimligen blir ett pojkstreck för årtionden framåt. ^^

Det är fortfarande inget av "en liten hyfsad ofarlig mängd" som använts här - utan vi pratar i storleksordningen 10+ kg sprängämnen.
Senast redigerad av frange 2019-06-07 kl. 15:52.
Citera
2019-06-07, 15:50
Medlem
__Alez__s avatar
Hörde precis en intervju på radion med han som äger tatueringsstudion.
Citera
2019-06-07, 15:51
Avslutad
Vi kan nog med säkerhet utesluta trafikskolan, den ligger på andra sidan Hamngatan. Detonationen skedde dessutom in på en sidogata så fasaden på det sprängda huset skymmer trafikskolan helt. Ägarna bor heller inte i området.

Målet måste finnas i något av de direkt påverkade husen, förutsatt att det inte är en olycka.
Citera
2019-06-07, 15:51
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Indeed. Det vore tidernas största misstag eftersom de då bevisat en gång för alla att det är mer av ett Militärt hot emot Sveriges Folk snarare än ett kriminellt, varpå ansvaret för att plocka ned samtliga avdelningar i Sverige torde läggas på militären snarare än polisen.

I don't think they'd be that stupid. Jag kommer att ha svårt att tro på MC-gängteorin förrän vi får se tydliga bevis på det.
.

Det kan ju vara så att snubben som sprängde inte visste vad han höll på med och trodde det bara skulla förstöra den utpekade personens lägenhet och balkong.

Men jag håller med, det känns väldigt icke karakteristisk av en MC Klubb, även om de höll på att leka med bomber förr i tiden. Däremot tror jag den utpekade personen i tråden och artiklarna är målet.
Citera
2019-06-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litehemlig
Bandidos?
Känns väl inte helt som Modus Operandi för MC-gäng, eller?
Någon som sitter på mer erfarenhet eller kunskaper om MC-gäng och deras sätt att panga?

Dessutom; Kan någon hitta något om "en verksamhet" på adressen?
Vad för verksamhet finns där som kan kopplas till MC-gäng?
För drygt 10 år sedan pangade de ju på med granatgevär eller om det var pansarskott.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Duh-5inLIJ1o&ved=2ahUKEwjO8LzMwdfiAhXsk4sKHSljBwEQtwIw EnoECAIQAQ&usg=AOvVaw0V4YeYxE9tRdJj78Qa9TVK&cshid= 1559915391194
Citera
2019-06-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag håller med här. Känns snarare som att någon hornalist har suttit och läst här i tråden där folk spekulerar vilt i allt mellan HA/Bandidos, drönarattacker, meteoritnedslag och King Kong - och konstaterat att kriminella MC-gäng skulle vara det som säljer flest klick...
Har väl varit lite stök mellan X-team och Bergagänget en tid? Det är inte helt otänkbart.
Citera
2019-06-07, 15:53
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Hörde precis en intervju på radion med han som äger tatueringsstudion.

Vad heter studion?
Citera
2019-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar-Korv
För drygt 10 år sedan pangade de ju på med granatgevär eller om det var pansarskott.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Duh-5inLIJ1o&ved=2ahUKEwjO8LzMwdfiAhXsk4sKHSljBwEQtwIw EnoECAIQAQ&usg=AOvVaw0V4YeYxE9tRdJj78Qa9TVK&cshid= 1559915391194

Jo, den känner jag till, men visst var det mer direkt riktat mot avsett mål?
Detta känns lite mer perifiert och att andra än tilltänkt mål drabbas lika mycket, eller mer.
Citera
2019-06-07, 15:54
Medlem
Jon.Holmss avatar
Polisen håller ny presskonferens kl. 16:00.
Citera
2019-06-07, 15:54
Medlem
__Alez__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad heter studion?

Aajt tattoo. Trodde jag hade koll på alla studios i Linköping men denna har jag aldrig hört talats om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in