2019-06-07, 15:02
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
Kastar mig från balkongen och gissar att Sverige fått sin första ordentliga drönarattack. Både jag och andra här i tråden är av uppfattningen att det smällt en bit upp i luften. Lätt fixat med drönare att välja vilket våningsplan man vill ska få störst skador.

Vilka andra i tråden anser det?
Hur som haver är det fel.

Explosionen har skett på marknivå, det syns tydligt på bilder och det har lagts ut bilder i tråden på trolig detonationsplats, som stämmer med skadebilden.
Sannolikt har laddningen utlösts i eller nära i anslutning till det numera utraderade cykelskjulet, vars tak hamnat utanför körskolan på den korsande gatan.
Citera
2019-06-07, 15:03
Avslutad
Med all säkerhet undersöks nu övervakningskameror.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/over-tusen-kameror-ser-dig-4831113.aspx

Var finns närmsta kända övervakningskamera till platsen där olyckan hänt?
Citera
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Jag börjar mer tro på drönarspåret, bekräftat att man i Götet använder drönare skickligt för att bevaka polisens rörelser i sina områden.

Heavy-payload drönare kan visst ha med sig vikter upp till 30kg!

En från Gbg känd hotat kriminell man är ev inhyst i en bostad där...

Låter ganska sannolikt och förklarar att man inte hittar exakt detonationsplats...

10kg dynamit som bräserar i luften skulle säkert ge det resultat man ser i området...
Linköping lär ju dock ha bland Sveriges bäst bevakade luftrum då staden har Helikopterflottiljen på ena sidan och Saab-området på andra sidan. Inte vem som helst som försöker sig på drönarattacker med de förutsättningarna.

Säger inte emot din teori men jag tror snarare på hemmabyggd bomb gone wrong.
Citera
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suez
Ryktas att Bandidos ligger bakom sprängningen

Vad skulle dem ha för motiv till sprängningen? Ligger de i luven med Linköpings stora fastighetsägare månne? Har de "omotiverat" blivit vräkta från någon lokal, och därför busar till det med en sprängning?
Citera
2019-06-07, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suez
Ryktas i media att Bandidos ligger bakom sprängningen
”Kretsar kring Bandidos misstänks ha koppling...”.

https://omni.se/uppgift-bandidos-kretsar-kopplas-till-sprangning/a/2GoAER
Citera
2019-06-07, 15:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Verkar mest var fönster och balkonger som skadats. Explosionen var helt enkelt inte kraftig nog för att demolera ett cykel förråd. Untill next time då.

Rätt kraftig för att smälla ett öppet cykelförråd. Dvs sprängämnen fungerar bättre om det hade varit ett helt slutet rum. En handgranat hade inte gjort någon märkvärd skada i cykelförrrådet om den låg mitt i förrådet
Citera
2019-06-07, 15:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Sant, men att säga som man sade tidigare i förmiddags att 0 personer var skadade känns lite väl.
Trots att vittnet de intervjuad sa att han såg minst 2 blodiga personer.
Lindriga skador, sure, men det ska inte döljas.

Såg nu att åtminstone Aftonbladet hade ändrat beskrivningen till
Citat:
Region Östergötland uppger att 19 personer skadats lindrigt. Två vårdas ännu på sjukhus.
så man har börjat ändra hur man beskriver det hela.

Kan inte svara för när de ändrade det men det är ändrat åtminstone
Citera
2019-06-07, 15:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litehemlig
Man byter fönster just nu 300m från den aktuella adressen.
Inga smågrejer direkt...

Det är tydligen så många fönster att i stort sett alla glasmästare i mälardalen/stockholm/jönköping anlitats av hyresvärdarna/försäkringsbolagen för att byta fönster.. Många har ringts in eftersom de flesta egentligen var lediga idag pga klämdag. Man har även fått skicka glas från lager i Varberg så jag gissar att det går åt en hel del..
Citera
2019-06-07, 15:06
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Om det skulle vara en feldetonation borde byggaren varit i tusen bitar om hans varit inom en kortare radie.

Inte nödvändigtvis. Han kan ju mycket väl ha byggt klart och ställt bomben på balkongen för tillfälligt förvar innan den apteras med tändanordning. Någonting går snett, kanske värmen, får den att detonera - kanske fått reklam-sms på mobilen som varit apterad att utlösa eller liknande.
Jag menar alltså att den inte detonerar VID tillverkning utan efteråt.
Citera
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Förvisso, men vad säger det om mängden sprängämne? Jag tänker mer på rimligheten i att forsla dit 50 kg dynamit. Det tar väl rätt stor plats. Men som sagt, jag killgissar bara.
Har tänkt i liknande banor, borde ta en del plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
Kastar mig från balkongen och gissar att Sverige fått sin första ordentliga drönarattack. Både jag och andra här i tråden är av uppfattningen att det smällt en bit upp i luften. Lätt fixat med drönare att välja vilket våningsplan man vill ska få störst skador.
En drönare som klara större vikt är såpass stor att den både hörs och syns, någon borde ha sett den.

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Bingo!
Den lägenheten borde vara den vars balkong är allra mest tilltygad på bilderna.
Det är också den balkong som ligger allra närmast cykelförrådet.
Cykelförrådet vars tak blåste iväg över till andra sidan Hamngatan.
Ja, om det är en medveten och riktad handling borde svaret på varför finnas där skadorna är som störst.

OnT: Ser ut som om explositionen inträffat antingen i cykelförrådet eller mellan detta och huset på marknivå baserat på att cykelförrådets tak for iväg över gatan samt skadorna på fasaden.
Vore intressant att veta hur stor volym av sprängmedel som krävs för att få denna kraftiga verkan, räcker det med en ryggsäcks volym?.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jämförs med meteoritnedslag... alltid något

Enorm explosion i Linköping – jämförs med meteoritnedslag
Citera
2019-06-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har jag väldigt svårt att tro. Bandidos, HA osv brukar sällan ställa till det för folk som inte har nägot med dem att göra.

Bandidos ledare Mehdi Seyyed är väldigt glad i bomber. Googla honom så får du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in