Citat:
Ursprungligen postat av
nizoza
När jag tänker på allt lidande så känner jag att det bästa som skulle kunna hända vore att världen går under (oavsett det är nu eller sen).
Någons barn kommer bli torterat, någons barnbarn kommer bli innebränd, någons barnbarnsbarn kommer bli utsatt för mordvåldtäkt osvosv. Nä, bort med skiten.
Likväl föds medvetandet in i världen på nytt varje morgon. Som en produkt av att vara någon annans barnbarnsbarn. Genom tänkandet har medvetandet identifierat att detta har skett i en obruten kedja i ett antal miljarder år. Ändå ser just vi oss som väldigt unika.
Som jag ser det så kan man ju använda denna sinnesapparatur och tankeförmåga som medvetandet har till att visa lite kärlek till de andra varelserna man möter. De är ju samma funktionalitet som jag även de, ett medvetande som har blivit medvetet spontant och som använder sig av sinnesapparatur och tankeförmåga.
Givetvis spelar det roll för mig medan jag ännu är vid medvetande, vad som sker med andra medvetanden när jag själv inte längre är medveten, precis som att jag inte vill att någon far illa när jag själv befinner mig i djupsömn; även om jag inte är medveten då, så är jag det nu och kan reflektera över att deras öden är mig väldigt angelägna, då de ju är precis som jag och av samma väsen och kärna.