2019-06-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Smälter isarna, så stiger haven. Allt tyder på att de smälter.
Detta med "allt tyder" kan du själv visa att det och inte bara "Greta"-snack om du förstår vad jag menar?
Citera
2019-06-07, 20:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksandbanan
Det är väl endast en teori? Tar snö och is mer volym än vatten i flytande form? Varför skulle de smälta?
När flytande is smälter händer ingenting med vattennivån, vilket har varit känt i drygt tvåtusen år sedan Arkimedes upptäckte sin princip och skrek Heureka.

Men du. De kilometertjocka isarna på Grönland och Sydpolen ligger på land. Det inte särskilt svåra fysikproblemet är alltså vad som händer med vattennivån om man häller i mer vatten. Om du inte är säker kan du prova själv hemma med ett halvfullt glas vatten. Vad händer med vattennivån om du häller i lite till?

Och ja, detta förstår nog Greta. Är ju liksom inte raketvetenskap.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-06-07 kl. 20:23.
Citera
2019-06-19, 19:27
Medlem
Jag är väl lite udda men jag tycker det känns fel att inte åtminstone vara till nytta för att motverka
sådana hemska slut.

Har hört då och då riktigt galna argument som "varför ska jag bry mig? Jag lever inte då"
Varje person som säger det rycker jag till och förklarar att ifall varje person före dig trott på det viset så skulle nog denna planeten haft människoskelett istället för levande människor, för varför ska dem bry sig att skaffa barn eller ens vela åstadkomma något som kan förbättras genom generationer och gynna framtiden mer än dåtiden.

Jag vill se människoarten lyckas fly från den oundvikliga utrotningen varenda organism på planeten Jorden förr eller senare kommer uppleva. Vi är så unika djur med en historia som började i princip igår, jämfört med exempelvis solsystemets begynnelse. Jesus sägs ha fötts för ca 2019 år sedan men deras vardag var inte speciellt annorlunda jämförelsevis med 2019 år f.k.

(mina åsikter/hypoteser)
Återfödelse av något slag är mycket rimligt. Vår planet gav möjligheten för allt liv och med tanke på att vi är kolbaserade och nedbrytare tar tillbaka det planeten en gång gav så kan även planeten vara kopplad till allt liv. Däremot, rätt blandning av rätt ingredienser kan ha skapat skumma reaktioner i vatten som under lång tid ändrats beroende var och hur miljön varit där de befunnit sig tillräckligt länge för att märka förändringar som splittrat den enade livsformen till olika livsformer. Utvecklade livsformer som dem bland oss idag kan ha börjat med samma förutsättningar först och därefter tagit steg i ojämn takt som växterna och exempelvis däggdjur. Växterna kan ha upplevt händelser som format deras funktion och när de väl förekom på land blev allt täckt av växter som kunde sprida sin avkomma med säker produktion av deras näring/energi och en restprodukt. Liv som är mer likt dig och mig fick inte den turen att tidigt kunna både ha möjlighet att utnyttja nya eller mer av tillgängliga energikällor som ljus fullt med dödlig strålning som fick dem att sätta fart på syreproduktionen och uppnå ozonlager efter ett tag, (tre syreatomer). Men vi fick utnyttja vår förbrukningsvara syre på land mer än i vatten (O2 vs H2O) kanske blev föda svårare att hitta genom tiderna och då blev antingen det som inte varit föda blivit föda eller upptäckt ny föda, landsatt föda. Där fick vår livsform en anledning till att hålla sig närmre stränder där växter fått vara ifred länge och blivit oerhört många.

Jag använder mig av kreativitet och någorlunda logiskt inom naturligt urval osv.
Senast redigerad av wydnot11 2019-06-19 kl. 19:53.
Citera
2019-06-20, 11:26
Medlem
Universum är dödsdömt

Den här frågan verkar sönderfalla i två olika scenario:

1. Jordklotets undergång

Detta är oundvikligt. Planeten jorden kommer inte att vara för avigt. Om något mindre än en miljard år kommer temperaturen att stiga så pass mycket att allt liv blir omöjligt. Det här beror på att solens radie okar och efter ytterligare några miljarder år har solens radie blivit så stor att den överlappar jordens bana runt solen och planeten blir en del av den röda jätte som solen då har utvecklats till.

Hela universum kommer att dö ut till sist, i ett av tre möjliga scenarior
    1. Big freeze
      Entropin i universum har slagit i taket och endast en tunn soppa återstår. Temperaturen ligger obetydligt över absoluta nollpunkten i hela universum.
    2. Big crunch
      Universums utvidgning stannar av och universum börjar kollapsa. All materia trycks ihop, antagligen i ett enormt svart hål.
    3. Big rip
      Universums expansion fortsätter i all oändlighet och alla materia slits till sist även den itu.
  2. Mänsklighetens utdöende

Det här kan bero på ett flertal händelser.

Främst kanske man tänker på vad som händer när atmosfären blir förorenad med aska eller andra partiklar; En stor komet kan slå ner på jorden (som i fallet med dinosaurierna), någon av supervulkanerna får ett utbrott. Kärnvapenkrig har också potentialen att slå ut alla ekosystem och planeten blir öde.

Man kan även tänka sig att en hypernova uppstår och sänder gammastrålar mot solsystemet vilket har potentialen att döda allt liv (eller i alla fall allt högre liv på land) på planeten.

Dessa händelser skulle kunna uppkomma när som helst, utan förvarning. Det kan hända i kväll det kan hända om hundratals eller tusentals år. I fallet med himlakroppen som faller mot jorden är det inte frågan om det kommer att hända utan när det kommer att ske.

Jag tycker att det är ganska skrämmande när jag inser att mänskligheten är dödsdömd men inget jag låter påverka min vardag.
Senast redigerad av NurseRatched 2019-06-20 kl. 11:40. Anledning: Skrivfel . . .
Citera
2019-06-20, 11:29
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den här frågan verkar sönderfalla i två olika scenario:

1. Jordklotets undergång

Detta är oundvikligt. Planeten jorden kommer inte att vara för avigt. Om något mindre än en miljard år kommer temperaturen att stiga så pass mycket att allt liv blir omöjligt. Det här beror på att solens radie okar och efter ytterligare några miljarder år har solens radie blivit så stor att den överlappar jordens bana runt solen och planeten blir en del av den röda jätte som solen då har utvecklats till.

Hela universum kommer att dö ut till sist, i ett av tre möjliga scenarior
    1. Big freeze
      Entropin i universum har slagit i taket och endast en tunn soppa. temperaturen ligger obetydligt över absoluta nollpunkten i hela universum.
    2. Big crunch
      Universums utvidgning stannar av och universum börjar kollapsa. All materia trycks ihop, antagligen i ett enormt svart hål.
    3. Big rip
      Universums expansion fortsätter i all oändlighet och alla materia slits till sist även den itu.
  2. Mänsklighetens utdöende

Det här kan bero på ett flertal händelser.

Främst kanske man tänker på vad som händer när atmosfären blir förorenad med aska eller andra partiklar; En stor komet kan slå ner på jorden (som i fallet med dinosaurierna), någon av supervulkanerna får ett utbrott. Kärnvapenkrig har också potentialen att slå ut alla ekosystem och planeten blir öde.

Man kan även tänka sig att en hypernova uppstår och sänder gammastrålar mot solsystemet vilket har potentialen att döda allt liv (eller i alla fall allt högre liv på land) på planeten.

Dessa händelser skulle kunna uppkomma när som helst, utan förvarning. Det kan hända i kväll det kan hända om hundratals eller tusentals år. I fallet med himlakroppen som faller mot jorden är det inte frågan om det kommer att hända utan när det kommer att ske.

Jag tycker att det är ganska skrämmande när jag inser att mänskligheten är dödsdömd men inget jag låter påverka min vardag.

Just nu tror astrofysikerna att Big Rip är det mest sannolika. Jag tycker att det är passande på något vis - universums liv är som allas liv en stor besvikelse och slutar med fullständig upplösning.
Citera
2019-06-20, 11:32
Medlem
ghostedbymes avatar
helt ok , jag lever nu och det är det som gäller i detta

när jag är död så kan jag inte bry mej mindre om jorden finns kvar och hur länge
Citera
2019-06-20, 11:35
Medlem
Absolut. Let it burn. Då har jag ändå två barn. Att minst en inte skulle efterleva mig känns osannolikt.
Citera
2019-06-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Just nu tror astrofysikerna att Big Rip är det mest sannolika. Jag tycker att det är passande på något vis - universums liv är som allas liv en stor besvikelse och slutar med fullständig upplösning.

Ja, precis. Jag glömde skriva det att detta är det mest troliga, enligt vetenskapen just nu.
Citera
2019-06-21, 08:14
Medlem
Doomies avatar
Kort svar: Ja det är okej.
Förklaring kanske behövs...

Långt svar:
Eftersom jag tror på att gud kanske hade lite tråkigt o ville uppleva sin enorma kapacitet så skapade han oss som lite av ett experiment. För att uppleva sig själv från ett begränsat perspektiv. Via oss, via naturen, insekterna, atomerna. Gud är du när du varvat och bemästra ett spel, till slut blir det tråkigt; så du kör med handikapp och begränsningar för att höja upplevelsen. T.ex kör du på "Insanity" svårighet.

Till nästa fråga: Hur tror ni annars gud skapade tid o rymd? Jo, från sig själv eftersom endast han är oändlig och därmed kan SKAPA något ändligt. Går jorden under så har den ändå fyllt sitt syfte. Själva resan dit är syftet.
Senast redigerad av Doomie 2019-06-21 kl. 08:16.
Citera
2019-06-24, 13:19
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerSkinka
Jorden blir bara varmare och varmare, snart kan människan inte längre leva här. Kan även plötsligt komma en meteorit som suddar bort oss, som vi aldrig ens varit här.

Undergången är påväg. Mänsklighetens.

Efter du dör om säg sådär 20-30-40 år, i nuvarande läge, bryr du dig om världen finns kvar efter det? Om du fått veta att världen går under kort efter du dött, hade du varit okej med det och inte brytt dig ett dugg? Vill du att mänskligheten ska leva vidare utan dig?

Nu är du avstängd, men ämnet är öppet för diskussion.

I ärlighetens namn, så bryr jag mig fan i vad som händer med mänskligheten när jag är död.
Citera
2019-06-27, 00:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerSkinka
Jorden blir bara varmare och varmare, snart kan människan inte längre leva här. Kan även plötsligt komma en meteorit som suddar bort oss, som vi aldrig ens varit här.

Undergången är påväg. Mänsklighetens.

Efter du dör om säg sådär 20-30-40 år, i nuvarande läge, bryr du dig om världen finns kvar efter det? Om du fått veta att världen går under kort efter du dött, hade du varit okej med det och inte brytt dig ett dugg? Vill du att mänskligheten ska leva vidare utan dig?
Jag tänker så här jorden sköter sig själv. Vi kan varken förstöra eller återuppbygga.
Vi inbillar oss att vi är mäktigare än vad vi är.
Nej jag tror inte att jag behöver bry mig när jag är död.
Jag kan ändå inget göra. Varken nu eller då.
Citera
2019-07-02, 07:57
Medlem
arcsins avatar
Eftersom livet uteslutande består av de egna upplevelserna, går universum under för den som dör. Så för den döde spelar det ingen roll vad som händer efter han eller hon dött. Att man skriver testamenten och donerar pengar till välgörenhet eller vad man nu gör innan man dör handlar bara om att finna ro precis innan dödsögonblicket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in