Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Du säger till dina barn att de är genier, fast de enligt dig inte är det.
Den andra frågan är inte svårt att begripa. Du påstår att egenskapen genialitet måste uttryckas genom en bragd för att existera. Således måste du även anse att män inte är mer genialiska än kvinnor, givet att vi får ett samhälle som hämmar alla dess uttryck. Men faktum är att genialitet är en egenskap hos en person och existerar oberoende av erkännande. Och eventuella skillnader mellan exempelvis könen existerar oberoende av hur väl ett samhälle lyckas kanalisera och tillvarata dem. Du fick ett bra exempel med egenskapen längd. Män är överlag längre än kvinnor och en lång person är lång även om ingen sett det.
Att kalla ett barn "du är ett geni" och veta att barnet inte är ett geni är inte att ljuga. Jag kan även säga "du ritar som Rembrandt" utan att det är att ljuga. Och jag kan lova att Rembrandt är bättre än mina barn. Du har verkligen inga barn, bara mjäll.
Problemet med din definition av "geni" är att i så fall kan vem som helst kalla sig Geni. Det vattnar därmed ur begreppet Geni dess värde. Visst kan du ha din definition. Men den är meningslös. Det är som att säga att Usain Bolt INTE är snabbast i världen. För i Afrika kan det finnas någon som sprungit snabbare men vi känner bara inte till honom. Offerkofta i så fall. Usain Bolt var snabbast när det gällde, inte i TV-soffan.
"Världens längsta man" är världens längsta man. Punkt. Det kan finnas någon som är längre i Afrika. Och när han ger sig till känna blir han världens längsta man. Men inte innan. För man säger inte "världens längsta man FÖRUTOM de som är längre men som vi ännu inte hittat".