2019-06-03, 17:36
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man läser din text, det är inte något särskilt fel i den, så får man tanken att hela samhället, alla institutioner, är gjorda av och för män. Kvinnor hade som sin lott att göra mindre intellektuellt arbete. Ja, det håller jag med om. Nu har kvinnor rätten att göra allt som män får. Ge ett exempel på något i vårt samhälle som kvinnor med sin av män nyligen tilldelade makt konstruerat, uppfunnit, skapat, som inte fanns redan på 1800-talet när allt var gjort av män.

När du funderar ut det svaret så tror jag du kommer att inse varför den här tråden kommit fram till ganska klent resultat. Jag påstår att man inte någonstans i samhället kan se att kvinnor får studera fritt, att ingenting blivit bättre, utom naturligtvis att kvinnor får bli läkare osv. Men de blev inte bättre läkare.

Det finns en hel drös med kvinnor som under 1900-talet fram till idag konstruerat, uppfunnit och skapat. Jag har för länge sedan skickat länkar med digra listor på bl a kvinnliga forskare, upptäckare och uppfinnare. Dagens kvinnor tar för sig mer, studerar på universitet i större utsträckning och får välavlönade jobb. Förra årets nobelpristagare i fysik och kemi var båda kvinnor om du inte redan känner till det.

En lista (dock ofullständig) på mest kända uppfinningar och upptäckter gjorda av kvinnor under huvudsakligen 1900-talet och senare:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_inventions_and_discoveries_by_women

Vet du att köksroboten Robomatic uppfanns av en kvinna? Pranoti Nagarkar heter hon och har åtta patent. Världens första sociala robot för hemmet, Jibo, utvecklades av Cynthia Breazeal, en MIT professor. Du kan inte föreställa dig i din värsta mardröm att kvinnor kan vara kapabla till att skapa robotar, inte sant? En för köksbruk och en för sällskap - två ”kvinnliga områden” hushållsarbete och socialt umgänge. Kvinnor kan tydligen komma på innovationer som kan användas inom hem och hushåll. De tänker ut hur gränssnitt kan göras mer användarvänligt, utan att lägga till en massa onödiga och överdrivet komplicerade funktioner som ingen ändå kommer att använda.

Fler framstående kvinnor inom robotics: 2015, 2016, 2017 och 2018.

Två kvinnliga forskare som är värda ett nobelpris i kemi heter Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna för upptäckten av mekanismerna bakom Crispr/Cas9-systemet.

Svenska uppfinnare av kvinnligt kön:

Så ingenting har blivit bättre av att kvinnor fått studera? Really? Är kvinnliga arkitekter, apotekare, kemister, biologer, advokater, veterinärer, tandläkare, psykologer, domare (i rätten) och politiker sämre än män?

Om du gnuggar dina svagsynta korpgluggar riktigt ordentligt, så får du se att den här tråden kommit fram till mycket goda resultat. Det är bara att läsa alla mina inlägg, fullspäckade med fakta från en enig forskningsvärld.

Slutsats: män och kvinnor tillhör två olika kön och skiljer sig åt i fråga om hormonsammansättning, anatomisk uppbyggnad, muskelstyrka, en del beteenden, vissa aspekter av sexualitet, reproduktionsorgan och så vidare. Men båda könen är generellt lika kapabla till intellektuellt krävande aktiviteter, tänkande ”utanför boxen”, kreativitet och drivkraft.

I de fall det finns en könsskillnad i intelligensfördelning så är den för liten för att förklara hela könsgapet i bl a STEM och tech-industrin. Det är inte alla extremt högintelligenta som graviterar endast mot matematik, vetenskap eller andra mansdominerande fält. Många briljanta människor är intresserade av psykologi, medicin, konst, litteratur, språk eller statsvetenskap för att nämna några exempel. Olof Palme hade en IQ på 156, ändå tog han en juristexamen och inte en professur i fysik. De flesta av världens ”genier” är okända och verksamma inom vanliga jobb som t ex lärare, bagare, städare, journalister, revisorer eller dörrvakter. En del kända sångare och skådespelare av båda könen är ”genier”. Andra är hunsade hemmafruar, utslagna alkoholister eller livstilskriminella (t ex Svartenbrandt).
Citera
2019-06-03, 17:49
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Konstigt, du är jag är egentligen 100% överens.

Förväntar mig nu en attack på din text från jenny merapi lupac m.fl. För du tycker ju verkligen inte som dem, att "män och kvinnor är likadana och kan lika mycket och samma saker. Bara det att kvinnor är förtryckta".

Jag har aldrig uppfattat att Jenny tycker så. Inte heller Lupac i den grad du beskriver. Merapi och jag är i princip aldrig överens.
Citera
2019-06-04, 00:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I de fall det finns en könsskillnad i intelligensfördelning så är den för liten för att förklara hela könsgapet i bl a STEM och tech-industrin. Det är inte alla extremt högintelligenta som graviterar endast mot matematik, vetenskap eller andra mansdominerande fält. Många briljanta människor är intresserade av psykologi, medicin, konst, litteratur, språk eller statsvetenskap för att nämna några exempel. Olof Palme hade en IQ på 156, ändå tog han en juristexamen och inte en professur i fysik. De flesta av världens ”genier” är okända och verksamma inom vanliga jobb som t ex lärare, bagare, städare, journalister, revisorer eller dörrvakter. En del kända sångare och skådespelare av båda könen är ”genier”. Andra är hunsade hemmafruar, utslagna alkoholister eller livstilskriminella (t ex Svartenbrandt).
Vi talar som alltid förbi varann. Visst vet jag att förre Mensa-ordföranden var bagare. Han var naturligtvis extremt intelligent, men hade ingen drivkraft att använda den till annat än att baka bullar. Är han ändå ett geni i klass med Einstein? Självklart inte. Det finns inga dolda och gömda genier. Ett geni gör en insats för mänskligheten som ofta långt efter hans död fortfarande inte är överspelad. Mozart var ett geni, inte hans syster. Einstein var ett geni, inte hans fru. Mensa-bagaren är inte ett geni och kommer aldrig att vara ett geni, men han har hög mätbar IQ.

Noterar efter en kort googling att 66% av medlemmarna i Mensa är män. Den gamla vanliga proportionen 10-30% kvinnor dyker alltså upp än en gång. Jag är övertygad om att det är en naturlag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-04 kl. 00:05.
Citera
2019-06-04, 00:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Alla dessa är numera väl kända för mig, bara att läsa på wikin och se att deras insatser var minimala, feminister har skrivit artiklarna och ändå är de totalt tomma på insatser. Finns ingen som rankar någon av dem på topp 1000 uppfinnare och upptäckare. Att mozart hade en genialisk syster som inte gjort något så man vet inget om henne är symptomatiskt.

Du använder inte ens cherrypicking. Ett plockat körsbär innebär att man hittar någon som verkligen tillförde något. Men dina namn är alla tomma ballonger.

Man borde hitta på ett eget ord för lupacs variant av picking av personer utan cherry-värde. En slags låtsas-cherrypicking som förutsätter att läsaren inte orkar kolla upp något.
I över ett år tjatade han om Melitta som uppfann kaffefiltret i papper också.
Vad hade världen varit utan det?
Inte utan kaffe i alla fall.
Citera
2019-06-04, 01:25
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Vi talar som alltid förbi varann. Visst vet jag att förre Mensa-ordföranden var bagare. Han var naturligtvis extremt intelligent, men hade ingen drivkraft att använda den till annat än att baka bullar. Är han ändå ett geni i klass med Einstein? Självklart inte. Det finns inga dolda och gömda genier. Ett geni gör en insats för mänskligheten som ofta långt efter hans död fortfarande inte är överspelad. Mozart var ett geni, inte hans syster. Einstein var ett geni, inte hans fru. Mensa-bagaren är inte ett geni och kommer aldrig att vara ett geni, men han har hög mätbar IQ.

Noterar efter en kort googling att 66% av medlemmarna i Mensa är män. Den gamla vanliga proportionen 10-30% kvinnor dyker alltså upp än en gång. Jag är övertygad om att det är en naturlag.

Det var en ovanlig definition av "geni". Jag som intelligent tycker inte om uttrycket "använda sin intelligens" eftersom jag gör det hela tiden, lika naturligt som jag andas. Vad jag sedan väljer att göra med mitt liv är min ensak, och det styrs av mina intressen och min filosofi.
Citera
2019-06-04, 08:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det var en ovanlig definition av "geni". Jag som intelligent tycker inte om uttrycket "använda sin intelligens" eftersom jag gör det hela tiden, lika naturligt som jag andas. Vad jag sedan väljer att göra med mitt liv är min ensak, och det styrs av mina intressen och min filosofi.
Lite oklart vad du menar. Menar du att du går runt och tänker "jag är ett geni", och sedan blir lite trumpen av mitt inlägg, därför att du inte har fått Nobelpriset? Det beror i så fall på att vi har olika värderingar av ordet Geni. "Du är ett geni" kan jag säga till mina barn om de kommer på något. Men jag menar det inte ordagrant. När de får Nobelpriset blir de riktiga genier. Utom för lupac, som hittar genier som inte finns bara de är kvinnor.
Citera
2019-06-04, 08:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
I över ett år tjatade han om Melitta som uppfann kaffefiltret i papper också.
Vad hade världen varit utan det?
Inte utan kaffe i alla fall.
Det är å andra sidan något fridfullt ironiskt över att den största kvinnliga uppfinningen är förutsättningen för ett kafferep.
Citera
2019-06-04, 08:56
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Lite oklart vad du menar. Menar du att du går runt och tänker "jag är ett geni", och sedan blir lite trumpen av mitt inlägg, därför att du inte har fått Nobelpriset? Det beror i så fall på att vi har olika värderingar av ordet Geni. "Du är ett geni" kan jag säga till mina barn om de kommer på något. Men jag menar det inte ordagrant. När de får Nobelpriset blir de riktiga genier. Utom för lupac, som hittar genier som inte finns bara de är kvinnor.

Nej, geni är inget ord jag använder för att beskriva mig själv. Jag menar dels att geni inte är en utmärkelse eller bekräftelse, utan ett attribut. Man blir inte ett geni, man är ett. Dels anmärker jag på att intelligenta åläggs med något slags krav på att leva andras liv istället för sina egna, och att "fel" livsval kallas att inte "använda sin intelligens" när det är något man som intelligent gör hela tiden.
Citera
2019-06-04, 09:11
Medlem
Att kvinnor och män i genomsnitt är ungefär lika intelligenta är det nog inget snack om. Det som egentligen skiljer män från kvinnor är att män har större genetisk variation. Kvinnor är mer lika. Det gör att man oftast hittar flest män bland bottenskrapet och på toppen. Män har fler aktiva gener än kvinnor och Y-kromosomen är mer instabil på grund av att endast män har den kromosomen.

Men en sak är jag ganska säker på att kvinnor är bättre än män på och det är rockringar. Kvinnans kroppsform är helt överlägsen när det gäller just denna fysiska aktivitet.
Citera
2019-06-04, 09:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att kvinnor och män i genomsnitt är ungefär lika intelligenta är det nog inget snack om. Det som egentligen skiljer män från kvinnor är att män har större genetisk variation. Kvinnor är mer lika. Det gör att man oftast hittar flest män bland bottenskrapet och på toppen. Män har fler aktiva gener än kvinnor och Y-kromosomen är mer instabil på grund av att endast män har den kromosomen.

Men en sak är jag ganska säker på att kvinnor är bättre än män på och det är rockringar. Kvinnans kroppsform är helt överlägsen när det gäller just denna fysiska aktivitet.
Kallas för bottenfiske, när man letar upp något vad-som-helst. Men jag kan lägga till dans där, den som försökt röra sin manliga stela midja i en salsa, som jag, inser att vi män som grupp i genomsnitt är mer orörliga än kvinnor. Dans är som gjort för kvinnor att visa upp sig. Av alla icke-dansanta baktakts-stampare jag sett är nog 90% män.

Min 5-åring klarade direkt 100 snurr på rockring när hon fick den. Jag klarar 3 efter träning. 5-åringar är bättre än män.
Citera
2019-06-04, 09:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, geni är inget ord jag använder för att beskriva mig själv. Jag menar dels att geni inte är en utmärkelse eller bekräftelse, utan ett attribut. Man blir inte ett geni, man är ett. Dels anmärker jag på att intelligenta åläggs med något slags krav på att leva andras liv istället för sina egna, och att "fel" livsval kallas att inte "använda sin intelligens" när det är något man som intelligent gör hela tiden.
Jag håller inte med. Bagaren är inget geni, men han är säkert nöjd och glad, en glad bagare är inte att förakta. Men för mig måste man göra något med sin genialitet, utöver sådant som man tycker är kul. Bill Gates är ett geni. Det fanns antagligen 100 programmerare med högre intelligens som skrev en bättre Basic än han gjorde på Harvard. Men det var han som gjorde något med sin Basic.

Man måste kunna bevisa sin genialitet. Det bästa beviset är en upptäckt, en uppfinning, ett företag. Att sitta i TV-soffan och tycka man har samma geni som Gates är inte ett bevis. Det är tyckande. Och kommer man sedan med argument som "han hade tur", "rätt man på rätt plats", "kvinnor förtrycktes" så är det offerkofta som är utan värde.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-04 kl. 09:57.
Citera
2019-06-04, 17:13
Medlem
Voelsens avatar
Frågeställningen i trådstarten är ju enkel.
Varför har det inte kommit fram nåt svar ännu?

Lyssnade för ovanlighetens skull på radio idag. Mellan all hemsk musik berättades det om en ny undersökning där det visade sig att kvinnor är bättre på "att komma i tid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in