2019-06-06, 21:50
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Lite oklart vad du menar. Menar du att du går runt och tänker "jag är ett geni", och sedan blir lite trumpen av mitt inlägg, därför att du inte har fått Nobelpriset? Det beror i så fall på att vi har olika värderingar av ordet Geni. "Du är ett geni" kan jag säga till mina barn om de kommer på något. Men jag menar det inte ordagrant. När de får Nobelpriset blir de riktiga genier. Utom för lupac, som hittar genier som inte finns bara de är kvinnor.

Ljuger du för dina barn?

Vad händer om samhället totalt hämmar alla genier från att "uttrycka sig". Har manlig överrepresentation i begåvning då försvunnit?

Du tänker inte ingenting, men du tänker inte så mycket som du tror.
Citera
2019-06-07, 12:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ljuger du för dina barn?

Vad händer om samhället totalt hämmar alla genier från att "uttrycka sig". Har manlig överrepresentation i begåvning då försvunnit?

Du tänker inte ingenting, men du tänker inte så mycket som du tror.
Jag ljuger normalt inte för mina barn, vår familj är genomärlig. Men det går inte att förstå dina andra frågor. Du kanske måste gnugga geniknölarna och formulera om dem.

Jag är f.ö. matematiker och var bäst i Danderyd i Svenska Dagbladets matematiktävlingar. Jag ligger nog och tangerar Mensa, även om jag inte är intresserad av att skryta genom att gå med.
Citera
2019-06-07, 13:16
Avslutad
Citat:
Jag ljuger normalt inte för mina barn, vår familj är genomärlig. Men det går inte att förstå dina andra frågor. Du kanske måste gnugga geniknölarna och formulera om dem.

Jag är f.ö. matematiker och var bäst i Danderyd i Svenska Dagbladets matematiktävlingar. Jag ligger nog och tangerar Mensa, även om jag inte är intresserad av att skryta genom att gå med.

Kudos.
Citera
2019-06-07, 13:17
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Du säger till dina barn att de är genier, fast de enligt dig inte är det.

Den andra frågan är inte svårt att begripa. Du påstår att egenskapen genialitet måste uttryckas genom en bragd för att existera. Således måste du även anse att män inte är mer genialiska än kvinnor, givet att vi får ett samhälle som hämmar alla dess uttryck. Men faktum är att genialitet är en egenskap hos en person och existerar oberoende av erkännande. Och eventuella skillnader mellan exempelvis könen existerar oberoende av hur väl ett samhälle lyckas kanalisera och tillvarata dem. Du fick ett bra exempel med egenskapen längd. Män är överlag längre än kvinnor och en lång person är lång även om ingen sett det.
Citera
2019-06-07, 13:28
Avslutad
Citat:

Citat:

Den andra frågan är inte svårt att begripa. Du påstår att egenskapen genialitet måste uttryckas genom en bragd för att existera. Således måste du även anse att män inte är mer genialiska än kvinnor, givet att vi får ett samhälle som hämmar alla dess uttryck. Men faktum är att genialitet är en egenskap hos en person och existerar oberoende av erkännande. Och eventuella skillnader mellan exempelvis könen existerar oberoende av hur väl ett samhälle lyckas kanalisera och tillvarata dem. Du fick ett bra exempel med egenskapen längd. Män är överlag längre än kvinnor och en lång person är lång även om ingen sett det.

Hur kan du tolka in allt det där?????

Holy-moly Jesus Kristus och alla hans apostlar..

.
Citera
2019-06-07, 13:29
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Hur kan du tolka in allt det där?????

Holy-moly Jesus Kristus och alla hans apostlar..

.

100% enkel logik enligt svenska språket, inget "tolkat" alls. Berätta gärna hur du tänker.
Citera
2019-06-07, 13:30
Avslutad
Citat:
100% enkel logik enligt svenska språket, inget "tolkat" alls. Berätta gärna hur du tänker.

Jag har svårt att se att vi kan mötas i ett intellektualt samtal.
Citera
2019-06-07, 13:33
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag har svårt att se att vi kan mötas i ett intellektualt samtal.

Säga vad man vill om sakfrågan men nog hittar man gott om uppblåsta manliga egon i detta delforum.
Citera
2019-06-07, 13:36
Medlem
Smerchs avatar
Att den bästa inom ett enskilt område alltid lär vara en man så länge det finns tillräckligt med män som försöker är egentligen rätt ointressant, män har ett större driv att bli bäst och är beredda att satsa mer för att komma dit.

Inga belägg för det, men har hört att kvinnor generellt har bättre utvecklat färgseende. Jag skulle också påstå att de är bättre på att notera stämningslägen, upptäcka små mikrouttryck i ansikte och kroppsspråk osv. De är definitivt bättre på att förställa sig i vardagen och t.ex spela oskyldig och ovetande på ett sätt som gör att man nästan börjar tveka trots att man vet att de vet och är skyldiga.

Att de skulle ha bättre simultanförmåga eller generell språkförmåga går inte ihop med mina erfarenheter, men en sak till är att kvinnor har lättare att ta till sig en ny dialekt efter flytt, man hör oftare män som har kvar sin barndomsdialekt.
Citera
2019-06-07, 13:36
Avslutad
Citat:

Säga vad man vill om sakfrågan men nog hittar man gott om uppblåsta manliga egon i detta delforum.

Skoja på du. Du är egentligen bara avundsjuk. 'Penisavund' räcker liksom inte hela vägen..

'Brainsplaining'?
Citera
2019-06-07, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Att den bästa inom ett enskilt område alltid lär vara en man så länge det finns tillräckligt med män som försöker är egentligen rätt ointressant, män har ett större driv att bli bäst och är beredda att satsa mer för att komma dit.

Inga belägg för det, men har hört att kvinnor generellt har bättre utvecklat färgseende. Jag skulle också påstå att de är bättre på att notera stämningslägen, upptäcka små mikrouttryck i ansikte och kroppsspråk osv. De är definitivt bättre på att förställa sig i vardagen och t.ex spela oskyldig och ovetande på ett sätt som gör att man nästan börjar tveka trots att man vet att de vet och är skyldiga.

Att de skulle ha bättre simultanförmåga eller generell språkförmåga går inte ihop med mina erfarenheter, men en sak till är att kvinnor har lättare att ta till sig en ny dialekt efter flytt, man hör oftare män som har kvar sin barndomsdialekt.

Intressant iaktagellse.

Jag är pilot i botten och har gjort ett gäng med tester. Generellt sett så är kvinnor bättre på simultankapacitet. Kudos till alla grymma kvinnor. Dock, när du kastar in triggers som lidande barn i ett fotomoment rasar de flesta kvinnors komposition.

Det GÅR INTE att bygga bort med social ingenjörsanda. I allafall inte i större skala.
Citera
2019-06-07, 13:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Att kalla ett barn "du är ett geni" och veta att barnet inte är ett geni är inte att ljuga. Jag kan även säga "du ritar som Rembrandt" utan att det är att ljuga. Och jag kan lova att Rembrandt är bättre än mina barn. Du har verkligen inga barn, bara mjäll.

Problemet med din definition av "geni" är att i så fall kan vem som helst kalla sig Geni. Det vattnar därmed ur begreppet Geni dess värde. Visst kan du ha din definition. Men den är meningslös. Det är som att säga att Usain Bolt INTE är snabbast i världen. För i Afrika kan det finnas någon som sprungit snabbare men vi känner bara inte till honom. Offerkofta i så fall. Usain Bolt var snabbast när det gällde, inte i TV-soffan.

"Världens längsta man" är världens längsta man. Punkt. Det kan finnas någon som är längre i Afrika. Och när han ger sig till känna blir han världens längsta man. Men inte innan. För man säger inte "världens längsta man FÖRUTOM de som är längre men som vi ännu inte hittat".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-07 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in