Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Det jobbas på ett sätt att utvinna energi från IR strålning. Du som är expert på evighetsmaskiner: vid vilken nivå på backradiation kan man uppnå evighetsmaskinen?
https://www.laserfocusworld.com/optics/article/16549819/miniature-power-generator-converts-infrared-to-electricity
"it means that a TPV device can capture useful power from thermal emitters glowing no more than a dull red or orange,"
Man måste ha en strålningskälla som är mycket varmare än sollcellens temperatur. IR täcker ett brett spektrum vilket du tycks omedveten om.
Citat:
Nu är du så där oexakt igen. Du menar inte medeltemperatur utan ytmedeltemperatur antar jag?

Om någon sätter en doppvärmare vid Skiktet där lapse rate påbörjas (låt oss kalla det för ”toppen av atmosfären TOA”) kommer ytmedeltemperaturennatt höjas. Samma om solinstrålningen ökar och majoriteten absorberas vid TOA: konvektionen transporterar ner höjninginhen av temperaturen vid TOA till ytan. Ergo: konvektionen har höjt medelyttemperaturen.
Jag menar ytmedeltemperatur, och nej, konvektionen har i ditt exempel inte transporterat ned någon värme till ytan. För att du skall ha konvektion måste du ha en värmekälla vid ytan (för jorden absorption av solenergi) Vad ditt exempel gör är bara att försvåra för denna värme att ta sig upp till TOA vilket i sig höjer yttemperaturen. Nettotransporten är hela tiden uppåt i atmosfären.
Citat:
Det är ett etablerat fysikaliskt faktum att adiabatisk temperatursäkning också är reversibel till adiabatisk temperaturhöjning. Kolla wiki om du har lite svårt med fysik ovan gymnasienivå.
Jag har förstått att du läst gymnasiefysik och är väldigt stolt över det. Det du konsekvent inte klarar av är att använda den på ett korrekt sätt. Därav för du gång efter annan resonemang som om de vore korrekta skulle leda till att man kunde bygga en evighetsmaskin. Eftersom du hela tiden droppar alla ämnen efter ett litet tag har jag dock ingen aning om du förstått något så därför slutar jag här.
Citera
2019-06-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det är nog så att de som lever i sin egen bubbla och inte behöver känna ansvar, kan njuta av lugn och frid.
Själv är jag intresserad av min omgivning och vår gemensamma värld och inte minst mina barn och barnbarn och deras välfärd. Vi har oerhörda problem i världen, inte bara klimatförändringarna, och vår ovilja att ta itu med dessa problem är det som skrämmer mig mest.
Jag vet ju att problemen går att lösa, om bara viljan finns.
Ett sånt jävlas nonsens svar, du får fakta kastat i ditt ansikte och genast börjar du svamla om känslor. är detta du?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H-jYEGHrc3s
Citera
2019-06-06, 10:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ett sånt jävlas nonsens svar, du får fakta kastat i ditt ansikte och genast börjar du svamla om känslor. är detta du?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H-jYEGHrc3s
Jag svarade detta på samma klipp igår:

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag tycker att det är fel att de med låga löner och långa bilresor till jobbet skall tvingas betala högre bensinpriser.
Citera
2019-06-06, 10:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Tamejfan så fort man drar sig ur tråden så är du tillbaka med dina äckliga härskartekniker!

Trodde du hade fått lite insikter av att jag utsatte dig för samma sak... ;-)

Gott folk! Den här pajasen Xenonen har indirekt erkänt att han inte har utbildning inom teknik- eller naturvetenskap på universitetsnivå.

Han kan inte heller definiera skillnaden mellan klimat och väder.

Hahaha!

/Johan
Det är bra att du tar avstånd från härskartekniker, då hoppas jag att du själv lägger ned dem också.

Förklara hur du ser på klimathotet, tack! Så att vi kan diskutera trådens ämne.
Citera
2019-06-06, 15:32
Avstängd
Citat:
Det är bra att du tar avstånd från härskartekniker, då hoppas jag att du själv lägger ned dem också.

Förklara hur du ser på klimathotet, tack! Så att vi kan diskutera trådens ämne.

Min ståndpunkt är följande: Det räcker med att titta å en långtidsgraf över temperatur- och koldioxidutvecklingen för att inse att det inte är enbart koldioxidhalten som styr temperaturutvecklingen.

Mindre förändringar i den globala temperaturen (inte uppenbara sådana som istiderna vittnar om) kan bara studeras från slutet på 70-talet då vi har satellitmätningar. Utvecklingen sedan dess avviker inte på ett alarmerande sätt från vad som hänt under tidigare epoker innan den industriella revolutionen.

Havshöjningen är i dagsläget på mm / år och ingenting annat. Allt annat är ovetenskapliga "förutsägelser" utan naturvetenskaplig evidens.

Detta ser jag som det vetenskapliga underlaget. Bortsett från det är jag naturligtvis positiv till hushållning av naturresurser, försiktighetsåtgärder och att förbättra miljöförhållanden. Till exempel minska smog i tredje världen. Detta är dock en väsentligt annorlunda fråga.

Orsaken till den rådande hysterin beror på att ett antal globala institutioner vill inrätta globalt beslutsfattande. För att folk ska acceptera detta - som utgör en antites till demokrati - måste de skrämmas till detta. Med hjälp av i princip samma domedagsprofetior som präster alltid skrämt en okunnig menighet. De stora massorna i vårt samhälle är både obildade och självgoda och har varken tid eller deintellektuella färdigheter som krävs för att tillgodogöra sig kvalificerad kunskap. Istället blir de tillsagd vad de ska tycka genom framvisandet av "förebilder" i medierna - varpå de mer eller mindre ordagrant upprepar "förebildernas" ord.

Jacob Nordangård har i sin nyss utkomna bok Rockefeller - en klimatsmart historia på ett utmärkt sätt visat på historien bakom klimathotet och hur mycket av både forskningen och propagandan finansierats av stora stiftelser i USA - vars pengar ytterst emanerar från Wall Street och stora oljebolag.

Han belägger sina påståenden oklanderligt genom hänvisningar till dokument, personer i styrelser, företagsledare och deras offentliga uttalanden och offentligt deklarerade strävanden.

/Johan
Citera
2019-06-06, 15:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Min ståndpunkt är följande: Det räcker med att titta å en långtidsgraf över temperatur- och koldioxidutvecklingen för att inse att det inte är enbart koldioxidhalten som styr temperaturutvecklingen.
Då får du allt visa en sådan graf, en som är aktuell. Vi behöver ju inte diskutera hela jordens historia och alla faktorer som påverkat klimatet tidigare, det har vi stött och blött tillräckligt.
Senast redigerad av humanlife 2019-06-06 kl. 15:51.
Citera
2019-06-06, 15:59
Avstängd
Citat:
Då får du allt visa en sådan graf, en som är aktuell. Vi behöver ju inte diskutera hela jordens historia och alla faktorer som påverkat klimatet tidigare, det har vi stött och blött tillräckligt.

Vi avklarade det där förra veckan - men här är det:

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/ipcc_far_wg_I_full_report.pdf

s. 202. Det är IPCC:s eget material.

Den där kurvan kan du även titta på i närmsta geovetenskapliga grundlitteratur. Ja vi snackar universitetsnivå nu... :-)

/Johan
Citera
2019-06-06, 16:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

s. 202. Det är IPCC:s eget material.

Den där kurvan kan du även titta på i närmsta geovetenskapliga grundlitteratur. Ja vi snackar universitetsnivå nu... :-)

/Johan
Dessa kurvor visar ju inte dagens läge.
Senast redigerad av humanlife 2019-06-06 kl. 16:21.
Citera
2019-06-06, 16:25
Medlem
Citat:

s. 202. Det är IPCC:s eget material
Kurvan är också helt inaktuell och baseras enbart på en proxy från mellersta England, vilket jag förklarat för dig tidigare.
Citera
2019-06-06, 17:34
Avstängd
Citat:
Dessa kurvor visar ju inte dagens läge.

Nä du får komplettera med en kurva som visar dagens läge då. Borde väl inte vara så svårt? Kom ihåg att det ska vara rätt skala bara... ;-)

Givetvis är den historiska situationen av stort intresse för att kunna bedöma nutidens situation? Varför då? Jo för att det krävs referenser. Hur vet man att 0,1 grads höjning per årtionde är mycket? Ja det enda sättet att avgöra det är att jämföra med vad som hänt tidigare i historien.

Och hur ska man veta om IPCC:s 6-gradersmål modulerat med en rimlig datormodell? Ja man måste givetvis veta hur uppvärmningen sett ut fram till idag.

Detta är att förhålla sig vetenskapligt. Om man vill förhålla sig auktoritärt eller religiöst behöver man inte anstränga sig utan accepterar de påståenden som presenteras för en.

/Johan
Citera
2019-06-06, 17:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nä du får komplettera med en kurva som visar dagens läge då. Borde väl inte vara så svårt? Kom ihåg att det ska vara rätt skala bara... ;-)

Givetvis är den historiska situationen av stort intresse för att kunna bedöma nutidens situation? Varför då? Jo för att det krävs referenser. Hur vet man att 0,1 grads höjning per årtionde är mycket? Ja det enda sättet att avgöra det är att jämföra med vad som hänt tidigare i historien.

Och hur ska man veta om IPCC:s 6-gradersmål modulerat med en rimlig datormodell? Ja man måste givetvis veta hur uppvärmningen sett ut fram till idag.

Detta är att förhålla sig vetenskapligt. Om man vill förhålla sig auktoritärt eller religiöst behöver man inte anstränga sig utan accepterar de påståenden som presenteras för en.

/Johan
Så den kurva som du avsåg existerar alltså inte? Fast du drog så viktiga slutsatser av den.
Citera
2019-06-06, 18:39
Medlem
Citat:
Jag brukar hänvisa till PAGES2K
https://www.nature.com/articles/ngeo2566
Citat:
0,2 grader per årtionde, om jag får be.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in