Citat:
"it means that a TPV device can capture useful power from thermal emitters glowing no more than a dull red or orange,"Det jobbas på ett sätt att utvinna energi från IR strålning. Du som är expert på evighetsmaskiner: vid vilken nivå på backradiation kan man uppnå evighetsmaskinen?
https://www.laserfocusworld.com/optics/article/16549819/miniature-power-generator-converts-infrared-to-electricity
https://www.laserfocusworld.com/optics/article/16549819/miniature-power-generator-converts-infrared-to-electricity
Man måste ha en strålningskälla som är mycket varmare än sollcellens temperatur. IR täcker ett brett spektrum vilket du tycks omedveten om.
Citat:
Jag menar ytmedeltemperatur, och nej, konvektionen har i ditt exempel inte transporterat ned någon värme till ytan. För att du skall ha konvektion måste du ha en värmekälla vid ytan (för jorden absorption av solenergi) Vad ditt exempel gör är bara att försvåra för denna värme att ta sig upp till TOA vilket i sig höjer yttemperaturen. Nettotransporten är hela tiden uppåt i atmosfären.
Nu är du så där oexakt igen. Du menar inte medeltemperatur utan ytmedeltemperatur antar jag?
Om någon sätter en doppvärmare vid Skiktet där lapse rate påbörjas (låt oss kalla det för ”toppen av atmosfären TOA”) kommer ytmedeltemperaturennatt höjas. Samma om solinstrålningen ökar och majoriteten absorberas vid TOA: konvektionen transporterar ner höjninginhen av temperaturen vid TOA till ytan. Ergo: konvektionen har höjt medelyttemperaturen.
Om någon sätter en doppvärmare vid Skiktet där lapse rate påbörjas (låt oss kalla det för ”toppen av atmosfären TOA”) kommer ytmedeltemperaturennatt höjas. Samma om solinstrålningen ökar och majoriteten absorberas vid TOA: konvektionen transporterar ner höjninginhen av temperaturen vid TOA till ytan. Ergo: konvektionen har höjt medelyttemperaturen.
Citat:
Jag har förstått att du läst gymnasiefysik och är väldigt stolt över det. Det du konsekvent inte klarar av är att använda den på ett korrekt sätt. Därav för du gång efter annan resonemang som om de vore korrekta skulle leda till att man kunde bygga en evighetsmaskin. Eftersom du hela tiden droppar alla ämnen efter ett litet tag har jag dock ingen aning om du förstått något så därför slutar jag här.
Det är ett etablerat fysikaliskt faktum att adiabatisk temperatursäkning också är reversibel till adiabatisk temperaturhöjning. Kolla wiki om du har lite svårt med fysik ovan gymnasienivå.