Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Uppenbarligen är ni i filosofiforumet lite för fina för den här frågan. På något annat sätt kan jag inte tolka era svar. Dels avfärdar motfrågan genom att säga att färgen grönt är grön, dels genom meningslös introspektion.
Självklart finns det många med åsikter om vilka som ska få deras organ vid ett eventuellt dödsfall. Sannolikt är motståndet mindre för att få organ om det skulle komma ifråga, men frågan är fortfarande hur folk tänker.
Så sluta tramsa eller ge fan i att svara om det är så jobbigt.
Okej .. här är ett mer genomtänkt svar och kanske vi kan rädda tråden från papperskorgen:
De flesta av de mer resonabla deltagarna i Filosofi-forumet är starka försvarare av yttrandefrihet. Jag är det, jag är t.o.m. så extrem att jag tror på absolut yttrandefrihet, och Flashback är i mångt och mycket ett vackert forum för anarkistisk yttrandefrihet.
Här är ett försök till beskrivning av vad Filosofi är och vad som följaktligen passar i just detta tämligen lilla underforum på Flashback:
(FB) Vad är filosofi och vad är inte filosofi? (läs och fråga gärna här innan du postar)
Det är inte ditt fel att din trådstart hamnade i Filosofi, det är en moderator som helt enkelt inte vet bättre. Och det är som sagt inte ditt fel. Det vi opponerar oss mot är att Filosofi forumet blir en slutgiltig förvaringsplats för funderingar som inte hör hemma här.
Här är min invändning mot din trådstart om du skrivit den för publicering direkt i Filosofi:
Många hävdar att "ras" inte är ett legitimt begrepp och att i den mån man vill tala om skillnader mellan människor från olika delar av världen ska tala om "populationer" istället.
Den genetiska skillnaden mellan olika populationer är tämligen liten, men mätbar, och alla organ från vilken population som helst är användbar i vilken annan population som helst under vissa förutsättningar. Vissa blodgrupper verkar vara något mer vanliga i vissa populationer än andra exempelvis och det är inkompetens (troligen ett brott) att ge någon en inkompatibel blodtransfusion (du kan nämligen dö).
Det är också möjligt att organet avvisas av den mottagande kroppen trots att blodgrupp matchar, varför man helst vill ta organ från den närmaste familjen,
en tvilling föredras om sådan finns (se njurar exempelvis) men det är ingen garant för att organet accepteras. (jag kan näst intill ingenting om ämnet så jag kan ha fel). Här en intressant artikel om tester som görs för organdonation:
https://www.kidney.org/atoz/content/...for-Transplant
Det finns dock andra direkt mätbara skillnader mellan populationer; Ashkenazim Judar har en mkt väl dokumenterad skillnad i IQ jämfört med andra populationer, med minst ett sigma (sd=15) högre i genomsnitt. Det är inte så konstigt då heller att cirka 40% av alla Nobelpris i fysik gått till den gruppen. Detta trots att de utgör hälften av en procent av världens befolkning.
Handen på det transplanterade hjärtat: skulle du inte önska att det var ett Jude-hjärta?
Att klara alla tester för transplantation betyder att du får en reservdel som fungerar från någon som är kompatibel med dig. Du kommer inte att förvandlas till en "Neger" eller "Jude" .. du kommer inte att förvandlas till ditt syskon eller tvilling heller. Du är du. Du är summan av dina erfarenheter i en skinnpåse fylld med ben, kött, fett, senor och diverse organ.
Det är ditt huvud, din hjärna, som gör skillnad. Men du tänker på saken som vore det en fråga om fysisk renhet. Så verkar det för mig i vilket fall .. och det är förvirrat. Jag skulle acceptera ett organ från vem som helst kompatibel med mig oavsett etnisk bakgrund. Jag är fortfarande jag.
Det är huvudet som räknas .. använd det.