• 1
  • 2
2019-06-05, 18:02
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok, det FINNS en fråga här som skulle kunna vara intressant att diskutera. Men TS har ju sabbat detta redan från början genom sin puckade koppling till just "ras", och det redan i rubriken. Starta ny tråd om du vill ta upp något intressantare än bara TS unkna rasism.

Tänk om trådstarten iaf bara hade haft "ras" som ett möjligt exempel? Och om Topic istället hade varit om man verkligen vill donera till alla, och om man själv vill kunna få organ donerade från vem som helst (givet självklara kontroller om HIV etc)?

DÅ hade vi ju kunnat ha en intressant diskussion om tänkbara kriterier och om man öht ska ha såna etc. Men NU handlar Topic om "ras". Trist.

Nja, ska man vara korrekt så det lika godtyckligt att tillskriva "mord" ett negativt värde som det är att tillskriva "ras x" ett negativt värde.

Givetvis anser de flesta att "mord" har ett negativit värde medan betydligt färre anser att "ras x" har ett negativt värde. Ditt problem är snarare att du inte vill underhålla det moraliska dilemma som tankeexperimentet ger upphov till enbart därför att du inte vill ta del av TS perspektiv och tankevärld.

Det moraliska dilemmat är dock detsamma hade det handlat om att ge människor som begått "mord" organ som hade det handlat om att ge människor som tillhör "ras x" organ.
Citera
2019-06-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jo, nu hamnade tråden av någon anledning i filosofin, och då får man stå ut med din kvasifilosofiska utläggning.

Jag nöjer mig med att säga att om du hamnat i pannrummet får du stå ut med värmen.

Citat:
Eller snarare biologisk, då du drar iväg med vad det finns för möjliga och inte möjliga biologiska skillnader.

Det är ungefärligen vad vi gör i detta forum.

Citat:
Återigen. Folk ser ras som ett begrepp som är värt att ta hänsyn till, och jag är övertygad om att folks åsikter om vad folk tillhör har större betydelse, än dit biologiska dravel.

Ja men då hör din fråga inte hemma i Filosofi forumet heller .. och du borde vara den första att insistera att den flyttas någon annanstans.

Om du inte klarar av kritik är detta inte korrekt forum för dina funderingar. Ingen här accepterar dina funderingar med mindre än att du tar ansvar för vad du säger och försöker bevisa dem med argumentation.

Gör ett försök för fan.
Citera
2019-06-05, 19:18
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Nu kommer jag inte orgera mina organ. Eftersom jag anser att det är mina. Och vill ha kvar dem i kroppen.
Men om jag hade gjort det kunde det varit till vem som helst. Tycker inte att vita automatiskt är mer värda än andra. Är det varierar från person till person vem som skulle vara mest värdig, och beror inte på hudfärg. Men om man kan rädda någons liv är det snällt att ge sina organ. Jag skulle kunna tänka mig att ge bort organ om det hjälper någon. Även utvecklingsstörda kan vara snälla och förtjäna att hjälpas om det går.
Citera
2019-06-06, 10:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
För att få tråden att fokusera på något som liknar filosofi, så byts rubriken
från:
"Hur har du valt om organdonation och ras?"
till:
"Skall man få välja vem man donerar organ till eller får organ från?"

/Mod
Citera
2019-06-06, 10:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
För den som är intresserad av att fundera över etiken kring organdonationer, som förstås omfattar betydligt mer än vem man ger eller får organ från, kan ju t ex studera följande länkar:

Citat:
Organ transplantation raises difficult ethical questions about people’s claims to determine what happens to their bodies before and after death. What are these claims? What would it be to respect them? How should they fit with the claims of organ donors’ families or the needs of people whose own organs have failed? And then how should organs be allocated? Who should get priority and why? As with other topics in applied ethics, satisfactory answers require knowing the relevant facts, in this case about organ transplantation.
https://plato.stanford.edu/entries/organ-donation/

Citat:
Organ donation is founded on the pillars of altruism. When the moral value of an individual’s actions are focused mainly on the beneficial impact to other individuals, without regard to the consequences on the individual herself, the individual’s actions are regarded as “Altruistic”. Auguste Comte[1] coined the word “Altruism” (French, altruisme, from autrui: “other people”, and also derived from Latin alter: “other”). He was the French founder of positivism and described his views in Catéchisme Positiviste[2], where living for others was “Altruism”. Altruism can be classified into two types-obligatory and supererogatory. Obligatory altruism is defined as a moral duty to help others. Supererogatory altruism is defined as morally good, but it is not morally required-going “above and beyond” one’s duty. The act that maximizes good consequences for all of society is known as utilitarianism[3].

Altruistic behavior and happiness are reciprocal in nature. In fact, neuroscientists have found neural bases for altruism[4]. With functional magnetic resonance imaging, it has been shown that the subgenual cortex/septal region, which is intimately related to social bonding and attachment, gets activated when volunteers made altruistic charitable donations[4].

The opposite of altruism is egoism[5]. Egoism is the sense of self-importance. Psychological egoists claim that each person has his/her own welfare on their priority agenda. Some form of self-interest, such as intrinsic satisfaction, ultimately motivates all acts of sharing, helping or sacrificing. Other motivating criteria are expectation of reciprocation, and/or the desire to gain respect or reputation, or by the notion of a reward in life after death.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4478599/
Med andra ord
- kan man använda rent egoistiska skäl när man utför en altruistisk gärning som organdonation?
- är det viktigare att behålla sin kropp rent från <valfri gruppbeteckning> organ än att behålla sitt liv?

Altruism vs egoism, alltså.
Citera
2019-06-06, 14:04
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Syftet med att skapa tråden var att jag är intresserad av hur folk ser på frågan med organdonation och ras. Intressant aspekt angående blodgivning som kom upp. Men från ett rent teoretiskt perspektiv om vem som ska få organ, får ni filosofera vidare utan mig.
Citera
2019-06-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det är väl det som är kärnfrågan.

Är det mer värt att undvika att rädda en kriminell skottskadad utlänning än det är att rädda exempelvis ett barn eller någon som var med i en svår olycka.

I mitt fall är svaret enkelt. Dvs det är mer värt för mig att chansen att ett barn räddas än "risken" att en icke önskvärd person får mitt blod eller organ.
Alternstivet är ju att säga nej till både donation och lämna blod och då finns inte ens en minimal chans att det går till någon som faktiskt behöver det.
Varför inte ta det ett steg längre? Jag vill inte donera mitt blod till alla kvinnor mellan 18-70 år. Ingen som har tatueringar eller en taxerad inkomst under 350 000 kr.

Jag donerar mitt blod till alla som är i behov av det. Ingen är perfekt, inte ens folket på flashback. Organen har jag ingen nytta av när jag är död. Bättre om jag kan ge ett nytt liv till någon annan.
Senast redigerad av Halshuggning 2019-06-07 kl. 08:37.
Citera
2019-06-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det riktigt läskiga vore om man fick ett en äcklig rasists organ i sin egen kropp.

---

Asså, nej. Efterbliven trådstart. Man kan ju t ex också anse att det är bättre om alla i den förhatliga gruppen X donerar alla sina organ så snart som möjligt till alla oss andra. T ex ett f d nazisthjärta kan ju då även göra något gott. Ett hjärta är bara en blodpump.
Men låt säga att dina organ doneras till en mördare, sexbrottsling, Donald Trump eller liknande.

Jag hade deffinitivt velat ha något att säga till om, jag är skriven på donatorlista, men funderar på att omvärdera det nu.
Citera
2019-06-07, 09:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Men låt säga att dina organ doneras till en mördare, sexbrottsling, Donald Trump eller liknande.

Jag hade deffinitivt velat ha något att säga till om, jag är skriven på donatorlista, men funderar på att omvärdera det nu.
Förstår tanken. Fast som så ofta undrar jag hur stort problemet är egentligen. Finns det verkligen ett problem i behov av en lösning? If it ain't broke, don't fix it. Hur vet man om det finns ett problem? Ta fram fakta förstås. Riktig statistik. Jag vet inte själv, men det är ju iaf värt att kolla upp, innan man gör något som kanske ffa får konsekvenser för människor som man nog ändå skulle anse faller inom "rätt" kategori.

Andra aspekter:

Om folk slutar att t ex ge blod för att en del "fel" människor kan få det, kommer även många "rätt" sorts människor drabbas. T ex små blonda barn för att ta ett exempel som TS kanske bryr sig om.

Man skulle kunna tänka sig att införa ett system där alla donatorer sätter upp villkor som mottagarna måste uppfylla. Men förutom etiken, är nog inte ett sånt system gratis att ta fram och att driva. Miljonerna kommer rulla. Hur värt är detta?

Även "dåliga" människor kan ha många bra människor runt omkring sig, som t ex syskon, föräldrar, partner och barn, som också drabbas om den personen där. Har barn själv, och tyvärr gör de ju inte alltid som man lärt dem. Folk gör misstag i livet, det gjorde även jag, och iaf om de är unga har de ju alla chanser att komma igen och göra något bra senare i livet. What goes around comes around. Karma. Pay it forward. Kan komma en dag när det är man själv eller någon man älskar som behöver hjälp.
Citera
2019-11-03, 19:57
Medlem
Mullrets avatar
Skulle gärna sätta villkoret att mina organ i första hand skall gå till de närmaste ifall de står på kö.

Sedan borde det vara enkelt att registrera sig som donator med bankid.
Citera
2019-11-10, 13:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Organdonation är något fint. Men det måste ske på donatorns insitativ och inget annat.

Det som senaste tiden har föreslagits är att staten bestämmer att alla är givare.

Det betyder att staten nu föreslår att din kropp är statlig egendom.

Dock har man sockrat det med att man som medborgare kan säga nej. Notera att det är i ett inledande skede, o kan komma att ändras i framtiden.

Vad är nästa steg? Att om du har rätt DNA kan tvingas dela med dig en njure eller hornhinna till någon som behöver den bättre? Tex statsminister Stefan Löfven?

Säg nej till ett statligt övertagande av våra kroppar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in