Citat:
Ursprungligen postat av
nsbm
Men låt säga att dina organ doneras till en mördare, sexbrottsling, Donald Trump eller liknande.
Jag hade deffinitivt velat ha något att säga till om, jag är skriven på donatorlista, men funderar på att omvärdera det nu.
Förstår tanken. Fast som så ofta undrar jag hur stort problemet är
egentligen. Finns det verkligen ett problem i behov av en lösning?
If it ain't broke, don't fix it. Hur vet man om det finns ett problem? Ta fram fakta förstås. Riktig statistik. Jag vet inte själv, men det är ju iaf värt att kolla upp, innan man gör något som kanske ffa får konsekvenser för människor som man nog ändå skulle anse faller inom "rätt" kategori.
Andra aspekter:
Om folk slutar att t ex ge blod för att en del "fel" människor kan få det, kommer även många "rätt" sorts människor drabbas. T ex små blonda barn för att ta ett exempel som TS kanske bryr sig om.
Man skulle kunna tänka sig att införa ett system där alla donatorer sätter upp villkor som mottagarna måste uppfylla. Men förutom etiken, är nog inte ett sånt system gratis att ta fram och att driva. Miljonerna kommer rulla. Hur värt är detta?
Även "dåliga" människor kan ha många bra människor runt omkring sig, som t ex syskon, föräldrar, partner och barn, som också drabbas om den personen där. Har barn själv, och tyvärr gör de ju inte alltid som man lärt dem.

Folk gör misstag i livet, det gjorde även jag, och iaf om de är unga har de ju alla chanser att komma igen och göra något bra senare i livet.
What goes around comes around. Karma.
Pay it forward. Kan komma en dag när det är man själv eller någon man älskar som behöver hjälp.