Citat:
Ursprungligen postat av
Superlistig
För en ideal gas är adiabaten den samma. Börjar du med interna frihetsgrader blir det annorlunda.
Menar du inte monoatomära gaser som helium och argon? I så fall stämmer det, men det stämmer inte generellt för ideala gaser. I vilket fall som helst spelar det ingen roll om termodynamikens andra huvudsats "bara" bryts för gaser med interna frihetsgrader. Sådana fundamentala naturlagar förväntas gälla alltid och överallt.
Citat:
Att det blir gradienter mellan olika material är inget konstigt, tillexempel PN-övergångar.
Jo, men där kan man visa att övergångarna i en sluten slinga alltid tar ut varandra. Du kan inte ta någon fiffig kombination av material och få en permanent ström.
Citat:
Jag vet att det är kontroversiellt och jag är inte helt övertygad om att jag har rätt i min teori, men när jag räknar från grunden med statistisk fysik och utgår från egenvektorer/värden till Hamiltonianen får jag detta resultat.
Det är faran med att försöka återuppfinna hjulet. Loschmidt kom till samma resultat som du, men han insåg att han då fick offra termodynamikens andra.
Citat:
Nu saknar det faktiskt helt relevans, då konvektion alltid uppstår i en atmosfär runt en klotformad himlakropp som är ojämnt belyst. Lapse rate formeras alltid i alla praktiska fall.
Må så vara, men notera då att den uppstår som ett sätt att kyla dagsidan. Konvektion kyler, den värmer inte som du tycks tro. Planetens medeltemperatur blir lägre än vad den skulle varit utan atmosfär.
Citat:
Huruvida min teori är korrekt eller inte spelar bara roll för en himlakropp med atmosfär I absolut mörker.
Nej, den visar nog tyvärr på ett mer fundamentalt missförstånd från din sida.