Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Jag tolkar den nuvarande skolsituationen som att efter att barnen omhändertogs så har de utvecklats så mycket att de kunnat tillgodogöra sig undervisning över de förväntningar som fanns från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
De talar om inlärningen EFTER omhändertagandet i det citat du drog ur den långa texten som jag citerade ur tidningen.
Jag drev mig själv till att klicka på länken och jag kan bara konstatera att jag inte delar er analys av citatet.
Det förvaltningschefen säger är att prognosen är mer positiv nu än den var tidigare (när barnen omhändertogs). Dvs prognosen är bättre än man hade kunnat tro utifrån socialtjänstens LVU-ansökan, som är den enda information som fanns tillgänglig på ett tidigt stadium. Som jag ser det är de enda möjligheterna till att prognosen är bättre nu än då att barnen är mer än normalbegåvade och alltså tar till sig undervisning snabbare än beräknat eller att barnens utbildningsläge var bättre vid omhändertagandet än socialtjänsten gav sken av. Båda alternativen antyder att barnens hemförhållanden varit bättre än förespeglat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Det är mycket som rimmar illa i den här historien. De är ute och fotograferar och jobbar. Men barnen får inte röra sig utanför huset. Inte ens i fastighetens trädgård. Jag begriper inte att dessa föräldrar inte står åtalade för grov försummelse av barn.
Du verkar fortfarande inte kunna acceptera faktumet att socialtjänstens utredning inte behöver stämma. Faktum är att socialtjänstens utredningar ofta är kraftigt förvrängda och ibland direkt lögnaktiga. Det är egentligen helt naturligt eftersom socialtjänsten har ett uppdrag att hitta felande föräldrar och därmed, givetvis, fokuserar ovanligt hårt på föräldrars fel och brister. I ett sådant här fall som här föreligger har de dessutom extra mycket incitament att förvränga eftersom de har omhändertagit barnen utan utredning (och dessutom med polishandräckning). De har genomfört en mycket ingripande åtgärd och deras utredning ska visa om det var korrekt eller inte. Både politiskt (gentemot omvärlden) och psykologiskt (gentemot sig själva) har de mycket starka incitament att komma fram till att föräldrarna är helt olämpliga. Något annat hade varit detsamma som att säga att de krossat en familj helt i onödan.
Just påståendet att barnen inte får röra sig utanför huset är ett typexempel på en hårt vinklad utredning som mycket medvetet försöker svartmåla föräldrarna. Det är klarlagt att familjen har rest en hel del (kanske inte så mycket som de själva hävdat inför skolan men ändå en hel del). Barnen har tidigare haft pass vilket kan tolkas som långväga resande och familjen har haft en stor bil. Föräldrarna har också rest runt och "arbetat" (jag är tveksam till om modellfotograferande ska räknas som arbete, men i brist på bättre ord så) i olika delar av landet, inklusive helt nyligen, och med tanke på att de anklagas för att kontrollera sina barn så är det inte troligt att de lämnat barnen vind för våg hemma. Kort sagt kan vi sluta oss till, med mycket hög säkerhet, att barnen faktiskt har tillbringat en hel del tid utanför huset. Om vi i Flashback-pöbeln kan räkna ut en sådan sak enbart med hjälp av offentliga uppgifter och ett minimum av sunt förnuft kan det tyckas märkligt att socialtjänsten uttrycker sig som den gör. Men socialsekreterarna är inga opartiska och rättvisa domare. De är i allra högsta grad en part i målet och de har en egen agenda att driva. Så länge man inte inser det kommer man aldrig att kunna förstå ett sådant här fall.