2019-06-05, 01:08
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det är väl oftast att buden höjs automatiskt? Ligger den ute för 1000 och du lägger 2000 så lägger den exempelvis 1250. Lägger någon 1500 så läggs budet automatiskt på 1750.

Bestäm ditt maxpris och sitt inne in i det sista. En budgivning brukar inte sluta prick en viss tid, utan håller oftast på efter sluttiden. Efter lagt bud skjuts sluttiden fram med ca 1 minut.

Frågan är dock ifall denna sida använder detta system. Det är lite oklart, såhär står det.

Citat:
All open auctions end at the time specified on the Experience Listing. At that time, the highest bidder whose bid has received credit card authorization wins the auction.
2019-06-05, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Frågan är dock ifall denna sida använder detta system. Det är lite oklart, såhär står det.

Någon som har förslag på maxbud?
Tror ni att någon kommer lägga över 12 000?
2019-06-05, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det finns ju några tänkbara scenarios:

1. du lägger ett högt tidigt bud. men detta ger ju bara folk en massa extra tid på sig att fundera, så är inte så säker på att det avskräcker någon.

2. du har högsta budet. det vanligaste är att folk väntar till sista minuten innan dom kommer med sitt bud, dom vill allra helst inte ge dig chansen att höja ytterligare. om dom är skickliga och har is i magen så höjer dom precis när det bara är sekunder kvar. t ex högsta bud 8 000. 5 sekunder kvar någon höjer till 9 000. du förlorar.

3. du har högsta budet. plus ytterligare ett hemligt bud som är ännu högre. nån väntar till sista sekunden och märker att ojdå, det där gick ju inte alls, jag måste höja minst 1000 kr till. då ökar ju chansen att dom inte vill eller hinner det. du vinner.

så den bästa strategi, kanske, är att 1. ha högsta budet. 2. om ingen bjudit när det återstår 1-2 minuter så höj det hemliga maxbudet så det krävs mer än ett bud för att vinna över dig. 3. hoppas att den som bjuder inte hinner/är beredd att gå över ditt maxbud. 4. vara beredd på att bjuda över personen OM han går över ditt maxbud (men här kan det röra sig om sekunder)

det som verkar lurigt med just denna auktion är att höjningen varje gång är så hög som nära 1000kr (ofta kan man ju i auktioner annars höja med kanske 50kr per gång) men detta kan också vara en fördel för en del kanske inte är beredda att göra såna stora höjningar.

och det tycks också vara så att du får betala för ditt hemliga maxbud även om auktionen blir billigare - dvs om ingen bjuder över dig på 8000kr och du har maxbud på 10 000kr måste du iaf betala 10 000.

edit: jag är inte säker på att siten kör med hemliga maxbud. dvs om du leder auktionen och vill lägga ett hemligt maxbud kanske det inte går, den kanske då automatiskt flyttar upp ditt nuvarande bud till ett högre synbart maxbud...

Tack för ett utförligt svar. Ska se om man kan lägga hemliga maxbud.
2019-06-05, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Enligt min mor, som bör vara något av en "proffsbudare" vid det här laget, med tanke på hur mycket hon sitter på tradera, så ska det bästa vara att vänta in i det sista med att panga på sitt/sina bud.

Låter bra, ska nog köra med denna strategi.
Sista frågan som återstår är bara hur mycket jag ska lägga som maxbud?

Jobbigt problem, för vet att om jag INTE vinner,
kommer jag bli så besviken i efterhand och tänka att jag var villig att lägga ut hela 20 000.

Men om jag lägger ut 20 000 och vinner, kommer jag i efterhand inte kunna sluta tänka på att jag kunde ha vunnit med 12 000
2019-06-05, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AniDiFranco
Låter bra, ska nog köra med denna strategi.
Sista frågan som återstår är bara hur mycket jag ska lägga som maxbud?

Jobbigt problem, för vet att om jag INTE vinner,
kommer jag bli så besviken i efterhand och tänka att jag var villig att lägga ut hela 20 000.

Men om jag lägger ut 20 000 och vinner, kommer jag i efterhand inte kunna sluta tänka på att jag kunde ha vunnit med 12 000
Jag vet inte hur sajten du budar på ser ut, men på tradera och alla andra auktionssajter så fungerar väl ändå maxbud på det sättet att slutpriset är det näst högsta budet (den person förutom vinnaren har budat högst) plus minsta prisinkrementet?
2019-06-05, 01:45
Medlem
Inte för att vara negativ, men många har slängt alla sina idolkort och skivor sedan de träffat sin favoritartist i verkliga livet. Kom ihåg att dessa människor är ständigt uppmärksammade och de har oftast väldigt svårt att "se" vanliga människor.

Lite varnande exempel här:

https://www.quora.com/Have-you-ever-...e-a-total-jerk
2019-06-05, 01:46
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte hur sajten du budar på ser ut, men på tradera och alla andra auktionssajter så fungerar väl ändå maxbud på det sättet att slutpriset är det näst högsta budet (den person förutom vinnaren har budat högst) plus minsta prisinkrementet?

Tror inte det funkar så på den här sidan
2019-06-05, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Kestis
Inte för att vara negativ, men många har slängt alla sina idolkort och skivor sedan de träffat sin favoritartist i verkliga livet. Kom ihåg att dessa människor är ständigt uppmärksammade och de har oftast väldigt svårt att "se" vanliga människor.

Tack, men tror verkligen inte det om henne.
Hon är speciell ...
Vet att hon aldrig skulle göra som i första inlägget i länken.
Senast redigerad av AniDiFranco 2019-06-05 kl. 01:50.
2019-06-05, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AniDiFranco
Tror inte det funkar så på den här sidan
Läs hur budgivningen fungerar, är det inte så får du väl lägga dig några tusenlappar över högsta budet.

Ett tips kan vara att ha två fönster öppna, ett som du har sidan du lägger bud på så du snabbt kan ändra ditt maxbud och en som du uppdaterar som en galning under sista minuten för att se hur priset utvecklas. Sen lägger du dig en bit över när tiden börjar rinna ut, ifall någon gör samma sak fast kanske istället lägger ett mycket mindre inkrement.

Måste vara hej-världens-artist om du är villig att lägga 20 tusen + USA-resa för en meet & greet. Men men.
2019-06-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Kestis

Det är nog om man träffar dom i deras privatliv.
Här budar ju folk på det och artisten ställer ju upp. Hade varit hur konstigt som helst om de hade agerat ut på något sätt.
2019-06-05, 01:57
Bannlyst
Citat:
Läs hur budgivningen fungerar, är det inte så får du väl lägga dig några tusenlappar över högsta budet.

Ett tips kan vara att ha två fönster öppna, ett som du har sidan du lägger bud på så du snabbt kan ändra ditt maxbud och en som du uppdaterar som en galning under sista minuten för att se hur priset utvecklas. Sen lägger du dig en bit över när tiden börjar rinna ut, ifall någon gör samma sak fast kanske istället lägger ett mycket mindre inkrement.

Måste vara hej-världens-artist om du är villig att lägga 20 tusen + USA-resa för en meet & greet. Men men.

Såå bra tips, hade inte alls tänkt på att man kan ha två flikar öppna! Så man är förberedd. Tack

Och ja, hon är väldigt viktig för mig, hehe
2019-06-05, 02:00
Medlem
Jag vill ändå mana till lite själv-reflektion.
Det egna jaget kan spela en spratt som man kan känna sig värnlös inför.

Att bjuda på en auktion att få träffa sin idol under någon slags forcerad tidsrymd och tro sig uppleva lycka av det som händer under mötet eller förhoppning om fördjupad bekantskap ?....give me a break. Det måste finnas mer hedersamma saker som kan finansieras med de pengarna. Hjälpa en finansiellt nödställd, investera pengarna i en fond på bra tillväxt, eller på något sätt bringa glädje i andra människors liv som får även dig att känna att du gjort något bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in