• 1
  • 2
2019-06-04, 23:34
Bannlyst
Vet inte om jag har lagt tråden rätt.
Mod får gärna flytta annars.

Deltar i en budgivning för meet and greet med min favoritartist. Har nu lagt högsta budet - 8000 kronor.

Slutar om nästan exakt 2 dygn.

Det högsta budet låg på 7000 kronor innan.

Nu är det ju så att jag verkligen MÅSTE vinna. Så behöver tips på hur jag kan tänka rent strategiskt.

Tänk om någon höjer precis sista minuten till typ 12 000?!

Hur ska jag göra? Tänkte på att höja till 10 000 typ 5 minuter innan, (för att ge andra uppfattning om att det är mitt sista bud), men sen höja sista minuten till 12 000 så ingen annan hinner efter det. Kan det fungera? Andra tips? Hur ska jag tänka?

Vill inte heller lägga ut 12 000 ifall jag kan få det för 10 ...
2019-06-04, 23:37
Bannlyst
Eller ska jag bara höja till 12 000 redan nu, för att markera min vilja?
2019-06-04, 23:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AniDiFranco
Vet inte om jag har lagt tråden rätt.
Mod får gärna flytta annars.

Deltar i en budgivning för meet and greet med min favoritartist. Har nu lagt högsta budet - 8000 kronor.

Slutar om nästan exakt 2 dygn.

Det högsta budet låg på 7000 kronor innan.

Nu är det ju så att jag verkligen MÅSTE vinna. Så behöver tips på hur jag kan tänka rent strategiskt.

Tänk om någon höjer precis sista minuten till typ 12 000?!

Hur ska jag göra? Tänkte på att höja till 10 000 typ 5 minuter innan, (för att ge andra uppfattning om att det är mitt sista bud), men sen höja sista minuten till 12 000 så ingen annan hinner efter det. Kan det fungera? Andra tips? Hur ska jag tänka?

Vill inte heller lägga ut 12 000 ifall jag kan få det för 10 ...

Vilken sida sker budgivning på? Det brukar alltid finns autobud så att man inte ska bli 'lurad' i sista sekund.
2019-06-04, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilken sida sker budgivning på? Det brukar alltid finns autobud så att man inte ska bli 'lurad' i sista sekund.

IfOnly
2019-06-04, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Tack för svar. Hur hittar man autobuden? Vet du om det finns på den hemsidan?
2019-06-04, 23:49
Bannlyst
finns det inget bättre sätt? typ ta in på samma hotell och sätt dig i baren efter en spelning?

"However, in order to be sensitive to their pre-show obligations, their time may be limited to 15-90 seconds with each group."

15-90 sekunder med artisten - för hela gruppen (dvs för flera personer som vunnit 'meet and greet')

du hinner ju knappt slänga ur dig "nice to meet you" så är det "next"

oavsett hur du gör med budgivningen så bestäm dig för en max-summa det får kosta i god tid, så du inte i ren desperation bjuder väldigt mycket mer än du egentligen vill/har råd med i slutsekunderna...
2019-06-04, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
finns det inget bättre sätt? typ ta in på samma hotell och sätt dig i baren efter en spelning?

"However, in order to be sensitive to their pre-show obligations, their time may be limited to 15-90 seconds with each group."

15-90 sekunder med artisten - för hela gruppen (dvs för flera personer som vunnit 'meet and greet')

du hinner ju knappt slänga ur dig "nice to meet you" så är det "next"

oavsett hur du gör med budgivningen så bestäm dig för en max-summa det får kosta i god tid, så du inte i ren desperation bjuder väldigt mycket mer än du egentligen vill/har råd med i slutsekunderna...

Tack för rådet. Man får 2 biljetter, så hoppas de syftar till det, när de skriver ”gruppen”. (Vet ej vad jag ska göra med den andra, hon är inte så känd så vet ingen annan som skulle vilja följa med och om jag går dit ensam fokuserar ju hon på mig )

Ska välja ut orden noga innan, så jag får ut det jag vill säga. Får ju även chansen att lämna över ett brev personligen, vilket känns speciellt. Det hinner jag ju.

Det är så sjukt viktigt för mig. Artisten brukar inte göra detta, vilket bara motiverar ännu mer. Man lever ju ändå bara 1 gång
2019-06-04, 23:58
Bannlyst
Citat:
Tack för rådet. Man får 2 biljetter, så hoppas de syftar till det, när de skriver ”gruppen”. (Vet ej vad jag ska göra med den andra, hon är inte så känd så vet ingen annan som skulle vilja följa med och om jag går dit ensam fokuserar ju hon på mig )

Ska välja ut orden noga innan, så jag får ut det jag vill säga. Får ju även chansen att lämna över ett brev personligen, vilket känns speciellt. Det hinner jag ju.

Det är så sjukt viktigt för mig. Artisten brukar inte göra detta, vilket bara motiverar ännu mer. Man lever ju ändå bara 1 gång

"Please note that there will likely be other guests present that may have purchased or won the opportunity to meet the luminary as well; as such you may be asked to line up in order to meet them."

jag tolkar det som att det inte bara blir du + 1 utan andra personer också.
dvs det blir inget privat exklusivt möte med bara dig och en vän utan kanske andra också som i sin tur ska prata, ställa frågor osv.

och sen måste du åka till usa också mellan juni och augusti? låter jobbigt.
2019-06-05, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
"Please note that there will likely be other guests present that may have purchased or won the opportunity to meet the luminary as well; as such you may be asked to line up in order to meet them."

jag tolkar det som att det inte bara blir du + 1 utan andra personer också.
dvs det blir inget privat exklusivt möte med bara dig och en vän utan kanske andra också som i sin tur ska prata, ställa frågor osv.

och sen måste du åka till usa också mellan juni och augusti? låter jobbigt.

Men värt. Vet att det kanske finns andra, men skulle inte tro det. För följer henne i allt och vet att hon inte gör detta ofta alls. Sen tänkte jag också välja det sista datumet. Det är ju inte jättestor risk för att ”alla” (om det ens finns fler), väljer samma datum.

Har du ngt förslag på hur jag ska tänka när jag lägger mitt sista bud??
2019-06-05, 00:33
Bannlyst
Citat:
Men värt. Vet att det kanske finns andra, men skulle inte tro det. För följer henne i allt och vet att hon inte gör detta ofta alls. Sen tänkte jag också välja det sista datumet. Det är ju inte jättestor risk för att ”alla” (om det ens finns fler), väljer samma datum.

Har du ngt förslag på hur jag ska tänka när jag lägger mitt sista bud??

det finns ju några tänkbara scenarios:

1. du lägger ett högt tidigt bud. men detta ger ju bara folk en massa extra tid på sig att fundera, så är inte så säker på att det avskräcker någon.

2. du har högsta budet. det vanligaste är att folk väntar till sista minuten innan dom kommer med sitt bud, dom vill allra helst inte ge dig chansen att höja ytterligare. om dom är skickliga och har is i magen så höjer dom precis när det bara är sekunder kvar. t ex högsta bud 8 000. 5 sekunder kvar någon höjer till 9 000. du förlorar.

3. du har högsta budet. plus ytterligare ett hemligt bud som är ännu högre. nån väntar till sista sekunden och märker att ojdå, det där gick ju inte alls, jag måste höja minst 1000 kr till. då ökar ju chansen att dom inte vill eller hinner det. du vinner.

så den bästa strategi, kanske, är att 1. ha högsta budet. 2. om ingen bjudit när det återstår 1-2 minuter så höj det hemliga maxbudet så det krävs mer än ett bud för att vinna över dig. 3. hoppas att den som bjuder inte hinner/är beredd att gå över ditt maxbud. 4. vara beredd på att bjuda över personen OM han går över ditt maxbud (men här kan det röra sig om sekunder)

det som verkar lurigt med just denna auktion är att höjningen varje gång är så hög som nära 1000kr (ofta kan man ju i auktioner annars höja med kanske 50kr per gång) men detta kan också vara en fördel för en del kanske inte är beredda att göra såna stora höjningar.

och det tycks också vara så att du får betala för ditt hemliga maxbud även om auktionen blir billigare - dvs om ingen bjuder över dig på 8000kr och du har maxbud på 10 000kr måste du iaf betala 10 000.

edit: jag är inte säker på att siten kör med hemliga maxbud. dvs om du leder auktionen och vill lägga ett hemligt maxbud kanske det inte går, den kanske då automatiskt flyttar upp ditt nuvarande bud till ett högre synbart maxbud...
Senast redigerad av creepingdeath 2019-06-05 kl. 00:38.
2019-06-05, 00:46
Medlem
Enligt min mor, som bör vara något av en "proffsbudare" vid det här laget, med tanke på hur mycket hon sitter på tradera, så ska det bästa vara att vänta in i det sista med att panga på sitt/sina bud.
2019-06-05, 01:01
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det är väl oftast att buden höjs automatiskt? Ligger den ute för 1000 och du lägger 2000 så lägger den exempelvis 1250. Lägger någon 1500 så läggs budet automatiskt på 1750.

Bestäm ditt maxpris och sitt inne in i det sista. En budgivning brukar inte sluta prick en viss tid, utan håller oftast på efter sluttiden. Efter lagt bud skjuts sluttiden fram med ca 1 minut.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in