Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag misstror dig verkligen inte. Men under så här lång tid? Trekvarts år med bara 5 min samtal varannan vecka? Är det vanligt? Jag vet att det är vanligt under en tidsbegränsad period, men så här länge?
För att vara helt ärlig så kan jag inte svara med någon säkerhet på den frågan. Min information kommer primärt från LVU-förhandlingar och där är det mycket vanligt att socialtjänstens kontaktförbud kommer upp till behandling. Lagen är förhållandevis klar på den här punkten (socialtjänstlagen är annars ett skämt med luddiga och otydliga paragrafer som ibland motsäger varandra), att socialtjänsten ska verka för en god relation mellan omhändertagna barn och deras föräldrar, så domstolen river nästan alltid upp socialtjänstens kontaktförbud och ersätter det med någon form av reglerad kontakt, ungefär som i det här fallet. Mitt problem med att besvara din fråga beror på att LVU-förhandlingarna sker rätt snart efter omhändertagandet, 1-6 månader efteråt om inte föräldrarna på något vis lyckas processa vidare. Vad som händer efter de första sex månaderna har jag ingen bra koll på. Det är möjligt att socialtjänsten efter hand lättar på kontaktbegränsningarna, men min gissning är att de inte gör det. Tycker de att det finns skäl för kontaktbegränsning i förstaläget (vilket de har goda skäl att tycka, en stor del av deras jobb går faktiskt ut på att få barnen att tycka illa om sina föräldrar, eller på socialtjänstspråk, att acceptera sitt vårdbehov, och där är det uppenbart att all kontakt med föräldrarna är av ondo) så ser jag inte varför de skulle ändra sin uppfattning på den punkten.
En annan sak jag aldrig riktigt har förstått är hur de lyckas implementera den här typen av kontaktförbud på ovilliga fosterbarn. Som sextonåringen i det här aktuella fallet. Hon har blivit omhändertagen för att hon ska få leva ett normalt liv. Ett normalt liv för en sextonåring innebär rimligen att hon har en mobiltelefon och en hel del tid för sig själv. Vad hindrar henne från att bara ringa till föräldrarna när hon känner för det? Nu vet jag av egen erfarenhet att socialtjänsten är rätt bra på att hota och skrämma folk och även sanktionera rätt hårda metoder när de tycker att det gynnar deras intressen (typ förbjuda en sextonåring att ha en egen telefon eller ett eget socialt liv) men det måste ändå vara svårt att upprätthålla många gånger.