2019-06-04, 22:10
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordandLady
Oklart vad för typ av hus det var, men när jag söker på hennes namn så visar den en adress (Storgatan 16 om jag inte minns fel) med exakt samma hus som bilderna visar med misstänkt mordbrand.

Nej, du får googla om igen och på rätt adress.
De har bott på Österlenvägen 887 sedan 2011.
Googla bara på adressen får du se en mer logisk bostad.
Man har knappt insyn pga enormt tätt buskage.Österlenvägen går precis utanför tomten.
Drar man sig undan, bor man inte mitt i byn i ett fler familjshus.
Senast redigerad av cece123 2019-06-04 kl. 22:24.
Citera
2019-06-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Ja! Tack, jag kom inte på vad boken hette.

Vindsträdgården ja, en hel serie böcker. Jag läste dem när jag var 10-11 år. Absurt att låta barn läsa de böckerna. Rysliga tänker jag nu. Jag minns att jag tyckte de var lite obehagliga men läste dem ändå, tips från min kompis mamma bibliotikarien... många bra boktips kom därifrån men detta var väl tveksamt... det är ingen bok jag hade satt i mina barns händer.
Citera
2019-06-04, 22:13
Medlem
Hittade det här när jag bildgooglade PB:
http://dayviews.com/dragoonfly/489226584/

en kommentar som ledde vidare till detta:
http://www.ystadsallehanda.se/skivar...isterade-inte/

Och så en text där det står att bl.a PB lurade unga tjejer att skriva på kontrakt där de betalar för skräpfoton osv! Verkar vara en riktigt vidrig apa på alla möjliga sätt!
Citera
2019-06-04, 22:16
Medlem
boogeyes avatar
Man får ju för fan gåshud, att detta har hänt 2019!!! Var finns empatin. faders och moderdkänslorna, är detta verligen PÅ RIKTIGT!!!!??? Jag ryser..
Citera
2019-06-04, 22:24
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Tja... nu gör ju BVC obligatoriska hembesök, särskilt om du själv inte dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller helt med dig. Men MVC och BVC, vad gäller för dem? När jag fick barn gjordes det alltid ett hembesök några dagar efter hemkomsten från BB, av en barnmorska. Sedan måste man med jämna mellanrum komma med barnet till BVC för olika kontroller. Jag vet inte hur det är nu men mitt yngsta barn är i samma ålder som den här familjens äldsta barn så jag kan inte se hur han skulle ha sluppit undan BVC.
Det är inte obligatoriskt med BVC-besök. Man kan även tacka nej till hembesök. På vår BVC var de väldigt tydliga med att BVC-besöken var frivilliga.
Citera
2019-06-04, 22:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boogeye
Man får ju för fan gåshud, att detta har hänt 2019!!! Var finns empatin. faders och moderdkänslorna, är detta verligen PÅ RIKTIGT!!!!??? Jag ryser..
Ja du. Man kan ju undra. Men jag tror lite grand att detta handlar om egen övertygelse att de gjorde rätt, men att de också var både lata och jävligt slarviga - det sista tänker jag på den misär de levde i. Det är ju inte ovanligt med misär i de hem soc kallas till. Om de visste att de försummade barnen, så är det ju brottsligt. Och hur bevisar man uppsåt? Soc anmälde detta till polisen för vållande av kroppsskada, åklagaren lade ner både den fu:n och följande överklagan. Svårt det där.
Citera
2019-06-04, 22:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är inte obligatoriskt med BVC-besök. Man kan även tacka nej till hembesök. På vår BVC var de väldigt tydliga med att BVC-besöken var frivilliga.
Om man uteblir- väcker inte det frågor och viss oro hos bvc att det kan vara oegentligheter i familjen?
Senast redigerad av Flashig78 2019-06-04 kl. 22:29.
Citera
2019-06-04, 22:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om man uteblir- väcker inte det frågor och viss oro hos bvc att det kan vara oegentligheter i familjen?
Jag vet inte. De kanske måste ha mer på fötterna?
Enligt 1177 Vårdguiden är BVC-besöken kostnadsfria och frivilliga, då vore det märkligt om BVC skulle kunna göra orosanmälan enbart grundat på uteblivna besök.
Citera
2019-06-04, 22:46
Medlem
Flashig78s avatar
Jag kanske är sen på det detta, men en artikel från ikväll:

https://www.expressen.se/kvallsposte...andertagandet/

När vi kontrollerat skolgången har vi förstått att det är mycket bättre än vi kunnat förvänta oss, säger han.

I en dom från i april i år konstaterar Förvaltningsrätten att barnen levt ett begränsat och isolerat liv. De har lett till att deras hälsa och utveckling allvarligt skadats, skriver rätten.
Fortfarande frågar sig många hur detta kunde ske.
– Det är svårt att förstå. Men det finns andra fall från utlandet där människor isolerar sig från samhället. Det handlar ofta om människor som fått en extrem hållning till livet. Det kan gälla allt från religiösa skäl till vegansk extremism, säger kriminologprofessor Jerzy Sarnecki.
Citera
2019-06-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, det kanske är annorlunda och slappare nu, särskilt med tanke på det ökade trycket på BVC och att det inte finns tillräckligt med personal. Men det äldsta barnet i den här familjen föddes ändå på den tiden då det inte funkade bra att avboka alla besök från och till BVC. Om man hade gjort det så skulle orosanmälan till soc lämnats av BVC och hembesök från soc hade varit nära förestående. Jag skulle vilja att att det var obligatoriskt även nu. Med tanke på att barn faktiskt inte är sina föräldrars egendom utan människor med sina egna rättigheter till liv och hälsa.
Citera
2019-06-04, 22:52
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalanders
Kan det vara denna tråd du tänker på https://www.flashback.org/t2863024

Angående hemskolning från "hemskolningsklubbens" hemsida
http://rohus.nu/om_hemundervisning.html

Citat:
Fungerar verkligen hemundervisning?
Ja, det gör det. Vill man spetsa till det hela kan man säga att det faktiskt finns mer belägg för att hemundervisning fungerar än att skola fungerar. Studie efter studie visar att hemundervisade barn når utmärkta resultat akademiskt. En studie i Kanada visade till och med att en lågutbildad mor statistiskt sett lyckas bättre med hemundervisning än vad skolan gör med samma barn.
Hemundervisning fungerar nästan ännu bättre socialt. Återigen visar en rad studier att hemundervisade barn har färre beteendeproblem, bättre ledaregenskaper och mer sannolikt går till högre utbildning, röstar i val och deltar i samhällslivet som vuxen
Citera
2019-06-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det kanske är annorlunda och slappare nu, särskilt med tanke på det ökade trycket på BVC och att det inte finns tillräckligt med personal. Men det äldsta barnet i den här familjen föddes ändå på den tiden då det inte funkade bra att avboka alla besök från och till BVC. Om man hade gjort det så skulle orosanmälan till soc lämnats av BVC och hembesök från soc hade varit nära förestående. Jag skulle vilja att att det var obligatoriskt även nu. Med tanke på att barn faktiskt inte är sina föräldrars egendom utan människor med sina egna rättigheter till liv och hälsa.

Det är inte annorlunda eller slappare nu. Det funkade utmärkt att avböja kontakt med både MVC och BVC även på den tiden då båda är frivilliga instanser. Dock så har de flesta alltid trott att det är något man "ska" gå på eftersom man blir kallad. Jag fick själv barn på den tiden och visst ringde BVC några dagar efter hemkomst från BB och ville boka en tid för hembesök. Då visste jag inte att man alltid gjorde så, så jag frågade varför. Fick till svar att de erbjuder den servicen eftersom det kan vara mycket när man är nyförlöst så man slipper gå till dem. Jag avböjde och sa att det var inget problem, att jag mår bra och att BVC dessutom bara låg tvärs över gatan. Hon blev lite ställd då och stammade fram att de alltid gör så, men jag stod på mig. Naturligtvis är det inte för servicens skull utan för att kontrollera.

Hur som helst, jag kunde sagt från början att jag inte ville ha kontakt med dem och att jag hör av mig om och när jag behöver dem t ex för vaccinationerna och i övrigt inte vill bli kallad för vägning och andra kontroller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in