2019-06-04, 14:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cromo
När media beskriver symtom på NPF som tecken på vanvård skaver det rejält

https://munderbar.wordpress.com/2019...er-det-rejalt/

Jag citerar lite ur din länk:

Här tror jag vi som kan NPF måste säga ifrån. Det är inte okej att beskriva till exempel språkstörning, autism, ADHD/ADD eller ångestsyndrom, och sedan kalla det vanvård. Några av mina barn kan inte heller duscha själva, förstår inte tid och har svårt att prata med människor utanför familjen… Innebär det att jag vanvårdar mina barn? Eller innebär de att de faktiskt har de funktionsnedsättningar som habiliteringar och BUP utrett och funnit att de har?

Och jag protesterar lite här faktiskt. Som framkommit i media så har barnen utvecklats massor efter att de kommit ifrån föräldrarna. Och hade de haft "äkta" NPF så tror åtminstone inte jag att denna utveckling skett så fort.

Att uttala sig som det jag kursiverat ovan i jämförelse med dessa fem barn, är inte rätt. Man har ju gått efter barnens berättelser hur de haft det hemma under många år. Ett barn har berättat om svåra övergrepp - så svåra att det har svårt att minnas sin barndom. Misären i huset talar också om att hur det ser ut i familjen. Ett av barnen vill helst inte ens prata med sin mamma i telefon. Barnen har heller inte fått gå i skolan.

Nej, det där blogginlägget kan man stoppa i sophinken. Om man jämför med sina egna NPF-barn som får gå i skola i den mån det går, som får ha ett socialt liv, som har släkt att vända sig till - då är man lite ute och cyklar anser jag. Inte så lite heller.
Senast redigerad av Flashig78 2019-06-04 kl. 14:13.
Citera
2019-06-04, 14:19
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Skulle inte tro det. Hemmet beskrevs som en misär. Och sånt klarar inte folk med bacillskräck av att leva i. Detta handlar nog mer om ett samhällsförakt och nån gammaltestamentlig tanke att familjen är helig och endast familjen förstår bäst vad gagnar barnen. Och så har det gått överstyr. Kanske. Men vad vet jag.

Mamman verkar också vara en tvättäkta rättshaverist.
Citera
2019-06-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Fel citat citerat men låter inlägget stå kvar.

Man kan vara sjukskriven som arbetslös och när sjukpenningdagarna tar slut och FK fortfarande inte anser att man klarar något jobb deltar man i ett program med Arbetsförmedlingen i tre månader (spel för galleriet) och sen börjar sjukskrivningen om. Tror också det är vanligt att folk säger att de är ”sjukskrivna” även om de har sjukersättning, som är en slags ”sjukpension” fram till 65 års ålder då ålderspensionen går in. Sjukersättning är mycket svårt att få i dagens läge så många som av Fk anses väldigt sjuka har en sjukpenning rullandes år efter år, med de tre månadernas mellanspel på Af efter en viss tid.

Tack för informationen. Åt nyss lunch med sjukskrivande läkare som nämnde att det kommit nya regler från årskiftet eller så. Vad förväntas man göra tre månader på AF - lära sig skriva cv och personligt brev?
Citera
2019-06-04, 14:23
Medlem
Flera fall som uppmärksammats i Skåne.. är det ett slumpmässigt sammanträffade eller säger detta samband någonting?
Senast redigerad av Masaq 2019-06-04 kl. 15:13.
Citera
2019-06-04, 14:28
Medlem
Citat:
Jag citerar lite ur din länk:

Här tror jag vi som kan NPF måste säga ifrån. Det är inte okej att beskriva till exempel språkstörning, autism, ADHD/ADD eller ångestsyndrom, och sedan kalla det vanvård. Några av mina barn kan inte heller duscha själva, förstår inte tid och har svårt att prata med människor utanför familjen… Innebär det att jag vanvårdar mina barn? Eller innebär de att de faktiskt har de funktionsnedsättningar som habiliteringar och BUP utrett och funnit att de har?

Och jag protesterar lite här faktiskt. Som framkommit i media så har barnen utvecklats massor efter att de kommit ifrån föräldrarna. Och hade de haft "äkta" NPF så tror åtminstone inte jag att denna utveckling skett så fort.

Att uttala sig som det jag kursiverat ovan i jämförelse med dessa fem barn, är inte rätt. Man har ju gått efter barnens berättelser hur de haft det hemma under många år. Ett barn har berättat om svåra övergrepp - så svåra att det har svårt att minnas sin barndom. Misären i huset talar också om att hur det ser ut i familjen. Ett av barnen vill helst inte ens prata med sin mamma i telefon. Barnen har heller inte fått gå i skolan.

Nej, det där blogginlägget kan man stoppa i sophinken. Om man jämför med sina egna NPF-barn som får gå i skola i den mån det går, som får ha ett socialt liv, som har släkt att vända sig till - då är man lite ute och cyklar anser jag. Inte så lite heller.
Möjligt att något av de äldre barnen har någon diagnos och att de andra härmat äldre syskonets beteende. Finns barn som växt upp i miljöer utan tillräcklig stimulans eller ordentlig kost som ansetts ha utvecklingsstörning som efter tid i annan miljö visat sig vara normalbegåvade så det är ju inte orimligt att dessa barns miljö gett dem beteende som ser ut som autism mm.
Citera
2019-06-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tack för informationen. Åt nyss lunch med sjukskrivande läkare som nämnde att det kommit nya regler från årskiftet eller så. Vad förväntas man göra tre månader på AF - lära sig skriva cv och personligt brev?

Inget så avancerat görs iom att tom Fk tycker man är sjuk. På sin höjd tror jag man ska försöka vara i nån verksamhet nån timme i veckan eller så gör arbetsförmedlingen en arbetsförmågebedömning som visar att man aldrig kommer att klara en sysselsättning. Fk gör sedan bedömningen att man visst kmr klara nåt och så fortsätter ekorrhjulet.
Citera
2019-06-04, 14:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Möjligt att något av de äldre barnen har någon diagnos och att de andra härmat äldre syskonets beteende. Finns barn som växt upp i miljöer utan tillräcklig stimulans eller ordentlig kost som ansetts ha utvecklingsstörning som efter tid i annan miljö visat sig vara normalbegåvade så det är ju inte orimligt att dessa barns miljö gett dem beteende som ser ut som autism mm.

Visst är det så. Och det är hemskt att föräldrar lyckas sabba sina barns framtid på det viset som det blivit i det här fallet. Man får inte skaffa bil utan körkort, men barn får man skaffa, trots att man inte har minsta förutsättning att bli en hyfsad förälder.
Litet PS: När det gäller äkta adhd så är det väldigt vanligt att dessa barn ligger på en IQ på 120-130. Dvs en bra bit ÖVER normalbegåvning. Det enda problemet är att de inte kan ta tillvara på denna överbegåvning pga sin funktionsstörning.
Citera
2019-06-04, 14:45
Medlem
Citat:
Skulle inte tro det. Hemmet beskrevs som en misär. Och sånt klarar inte folk med bacillskräck av att leva i. Detta handlar nog mer om ett samhällsförakt och nån gammaltestamentlig tanke att familjen är helig och endast familjen förstår bäst vad gagnar barnen. Och så har det gått överstyr. Kanske. Men vad vet jag.

Folk med bacillskräck och sånt kan ibland stå ut anmärkningsvärt bra med sin egen skit, det är andras de är rädda för. OCD och sånt är ju per definition inte rationellt.

Men visst, det kan vara nåt annat också. Jag är ingen psykolog. Men jag gissar på en psykiatrisk diagnos snarare än religion.
Citera
2019-06-04, 14:49
Medlem
stilichos avatar
Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...a-barnen-sedan

Det där är uppgifter från socialtjänstens journalanteckningar. Det är hård sekretess på sådana uppgifter. I princip kan journalisterna bara ha fått journalanteckningarna från föräldrarna eller socialsekreterarna. Jag har svårt att se vad föräldrarna har att vinna på att lämna ut journalanteckningar till media, om de är normalbegåvade borde de förstå att media inte sysslar med upprättelse, men det kan givetvis inte uteslutas. Om någon socialsekreterare har läckt information så är det inte bara skäl för omedelbar uppsägning utan även polisanmälan, men jag antar att det inte heller kan uteslutas.

Citat:
Att ha telefonkontakt i fem minuter varannan vecka, under så här lång tid är ett oerhört stort ingrepp. Och bara där ser man allvaret i hur skadliga föräldrarna anses vara. Så situationen är onekligen väldigt mycket värre än vad vi, som inte har insyn, får veta.

Jag har läst en hel del LVU-domar och olika former av kontaktbegränsning är mycket vanligt. Det räcker i princip att socialsekreterarna tycker att föräldrarna är otrevliga eller obehagliga för att det ska bli aktuellt. Om de tycker att föräldrarna är obehagliga så måste givetvis även barnen tycka det, typisk socialtjänstlogik. Vanligtvis river domstolarna upp delar av kontaktbegränsning, som i det här fallet, men för det mesta är det bara delar som rivs upp och kontakten är fortsatt begränsad på olika sätt. Domstolarna verkar resonera som så att om socialtjänsten tyckte att det behövdes kontaktbegränsning så måste det finnas skäl för det, typisk domstolslogik.
Citera
2019-06-04, 14:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Folk med bacillskräck och sånt kan ibland stå ut anmärkningsvärt bra med sin egen skit, det är andras de är rädda för. OCD och sånt är ju per definition inte rationellt.

Men visst, det kan vara nåt annat också. Jag är ingen psykolog. Men jag gissar på en psykiatrisk diagnos snarare än religion.
Det fetade: religion kan det delvis vara. Föräldrarna har tagit en del universitetskurser i teologi. Om man kan härleda det bakåt så kanske det var där det började?

https://www.expressen.se/kvallsposte...anska-idyllen/
Föräldrarna har genom åren studerat teologi, levt på bidrag och varit sjukskrivna, besökt den lokala kyrkan
Citera
2019-06-04, 14:53
Medlem
Citat:
Det fetade: religion kan det delvis vara. Föräldrarna har tagit en del universitetskurser i teologi. Om man kan härleda det bakåt så kanske det var där det började?

https://www.expressen.se/kvallsposte...anska-idyllen/
Föräldrarna har genom åren studerat teologi, levt på bidrag och varit sjukskrivna, besökt den lokala kyrkan

Snarare tvärtom tror jag, man har en neuros eller tvångstankar, sen klär det man det i ett religiöst garnityr för att det är ett sätt att hantera sina psykiatriska problem. Det blir mer acceptabelt för sig själv och kanske också för andra på det sättet.

Men, vi spekulerar båda två och tycker uppenbarligen olika. Vi får kanske se vem som har rätt framöver.
Citera
2019-06-04, 14:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Jag har läst en hel del LVU-domar och olika former av kontaktbegränsning är mycket vanligt. Det räcker i princip att socialsekreterarna tycker att föräldrarna är otrevliga eller obehagliga för att det ska bli aktuellt. Om de tycker att föräldrarna är obehagliga så måste givetvis även barnen tycka det, typisk socialtjänstlogik. Vanligtvis river domstolarna upp delar av kontaktbegränsning, som i det här fallet, men för det mesta är det bara delar som rivs upp och kontakten är fortsatt begränsad på olika sätt. Domstolarna verkar resonera som så att om socialtjänsten tyckte att det behövdes kontaktbegränsning så måste det finnas skäl för det, typisk domstolslogik.

Jag misstror dig verkligen inte. Men under så här lång tid? Trekvarts år med bara 5 min samtal varannan vecka? Är det vanligt? Jag vet att det är vanligt under en tidsbegränsad period, men så här länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in