Citat:
Då tycker jag att ni ska lyfta ämnet med er arbetsgivare. Det verkar som att ni kan behöva utbildas gällande anmälningsplikten. Att familjer uteblir från besök på bvc upprepade gånger är absolut tillräckliga skäl för orosanmälan. Detta gäller både för sjukvård och tandvård.
Att göra någon egen sållning och endast anmäla "kända med sociala problem" är knappast lagstiftarens intention. Och hur vet ni vad det är för slags familj om ni inte ens kommer i kontakt med dem? Att anmäla oro vid uteblivna besök kan vara avgörande för att socialtjänsten skall få kännedom om familjer där det förekommer brister i omsorgen.
Att göra någon egen sållning och endast anmäla "kända med sociala problem" är knappast lagstiftarens intention. Och hur vet ni vad det är för slags familj om ni inte ens kommer i kontakt med dem? Att anmäla oro vid uteblivna besök kan vara avgörande för att socialtjänsten skall få kännedom om familjer där det förekommer brister i omsorgen.
BVC är frivillig verksamhet....
man behöver inte besöka om man inte vill.... vi har tidigare varit dektektiver och försökt få alla till oss men tyvärr finns inte den tiden då skulle vi behöva ännu mer personal bara för det. Ta upp med politikerna istället för arbetsgivaren.
På en dag med 10 besök skulle jag säga att i snitt uteblir 4. Vi arbetar i invandrartätt område, vet andra BVC som inte alls har dessa problem.
Vi skickar kallelse kanske kommer dem då kanske inte. Ibland får dem inte ens posten då det bor 200 Muhammed i samma område. Speciellt somaliska mammor gör som de vill, ibland dyker de upp ibland inte efter några kallelser.
Har vi träffat familjen tidigare ( ofta har vi det då de ofta har flera barn så oftast har vi träffat nåt barn vid nåt besök) gör vi ingen anmälan om vi inte har underlag.
Som sagt skulle jag anmäla alla skulle jag inte kunna sköta mitt ”vanliga” jobb med besök m.m.