2019-06-05, 04:37
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymyggan
Då tycker jag att ni ska lyfta ämnet med er arbetsgivare. Det verkar som att ni kan behöva utbildas gällande anmälningsplikten. Att familjer uteblir från besök på bvc upprepade gånger är absolut tillräckliga skäl för orosanmälan. Detta gäller både för sjukvård och tandvård.

Att göra någon egen sållning och endast anmäla "kända med sociala problem" är knappast lagstiftarens intention. Och hur vet ni vad det är för slags familj om ni inte ens kommer i kontakt med dem? Att anmäla oro vid uteblivna besök kan vara avgörande för att socialtjänsten skall få kännedom om familjer där det förekommer brister i omsorgen.

BVC är frivillig verksamhet....
man behöver inte besöka om man inte vill.... vi har tidigare varit dektektiver och försökt få alla till oss men tyvärr finns inte den tiden då skulle vi behöva ännu mer personal bara för det. Ta upp med politikerna istället för arbetsgivaren.
På en dag med 10 besök skulle jag säga att i snitt uteblir 4. Vi arbetar i invandrartätt område, vet andra BVC som inte alls har dessa problem.
Vi skickar kallelse kanske kommer dem då kanske inte. Ibland får dem inte ens posten då det bor 200 Muhammed i samma område. Speciellt somaliska mammor gör som de vill, ibland dyker de upp ibland inte efter några kallelser.

Har vi träffat familjen tidigare ( ofta har vi det då de ofta har flera barn så oftast har vi träffat nåt barn vid nåt besök) gör vi ingen anmälan om vi inte har underlag.
Som sagt skulle jag anmäla alla skulle jag inte kunna sköta mitt ”vanliga” jobb med besök m.m.
Citera
2019-06-05, 06:41
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Vet vi forfarande inte vad familjen heter?
Citera
2019-06-05, 07:17
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Vet vi forfarande inte vad familjen heter?

https://www.hitta.se/brendestam+löderup/personer/2
Citera
2019-06-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
BVC, folktandvården, sjukvården, skolan, grannar, släktingar, barn i trakten och deras föräldrar. Vad är det för fel på folk?! Eller var de så skickliga på att fixa fasaden? Det tog 103 dagar innan någon från soc åkte ut till familjen efter skolans larm. Återinför tjänstemannaansvaret. Hur skulle det kunna se ut? Det här fungerar ju inte!

Så det kan bli. Granne tycks tidigare ha polisanmält familjen också, på en känsla att allt inte stod rätt till. När f d maken anmälde mig brukade socialsekreterare/socialjouren/polisen ringa på dörren omedelbart, både i huvudstaden och i en stad något större än Ystad. Lite generat förklarade de att om det så varit kungen som blivit anmäld var de skyldiga att åka ut.
Citera
2019-06-05, 07:41
Medlem
En fråga om formaliteterna här:

Är barnen

1. hemskolade av synnerliga skäl (som man tydligen behöver för att hemskolas) så som boende i Sverige, eller

2. Har man från myndigheternas håll bedömt att barnen inte är bosatta i Sverige och att de därmed inte omfattas av svensk skolplikt?

Jag lutar åt det senare eftersom man uppgett att barnen endast talar engelska, att de reser, mm?

jag kan tänka mig att detta har betydelse när man senare bedömer myndigheternas agerande i saken, huruvida man varit tillräckliga i sina kontroller osv. En hemskolning kan man väl ändå följa upp (deltar de på nationella prov t ex ?), men bor man inte ens i Sverige så kan det väl kvitta.
Citera
2019-06-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Granne tycks tidigare ha polisanmält familjen också, på en känsla att allt inte stod rätt till. När f d maken anmälde mig brukade socialsekreterare/socialjouren/polisen ringa på dörren omedelbart, både i huvudstaden och i en stad något större än Ystad. Lite generat förklarade de att om det så varit kungen som blivit anmäld var de skyldiga att åka ut.

Men visste myndigheterna alls att barnen fanns i huset? Lögnen om att de bodde utomlands verkar ju ha slagit ordentlig rot hos myndigheterna. Har man ansvar för barn som (som de uppfattar det) endast befinner sig tillfälligt i Sverige?

Man undrar ju också hur barnens hälsa generellt hanterats, barn är ju så klart inte alltid friska. Har man undvikit att söka läkare för en del sjukdomar är det ju oerhört grov vanvård.
Citera
2019-06-05, 07:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelkrasch
Är du under 18 år och inte kommit till tandläkaren på 3 besök, så görs en orosanmälan till Soc. Det är de skyldiga till!

https://www.vardgivarguiden.se/globa...vardsbesok.pdf

Är detta nationella regler eller gäller de för Stockholms region? Hur vården utformas skiljer en hel del mellan olika landsting (eller regioner som det ska heta numera), de har en hel del självstyre.

Direktiven är daterade 2018-10-18 så de lär inte gällt dessa barn i vart fall?

Hursomhelst, utmärkt att de kommit till och jag hoppas de gäller i hela landet. En så enkel sak kan fånga upp många misskötta barn, bara Soc tar dem på allvar och verkligen kollar upp.
Citera
2019-06-05, 08:00
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Visst, det är märkligt. Myndigheterna har väl låtit sig luras av föräldrarnas påstående att barnen befunnit sig utomlands,

Familjen har slutit till om sig. Slutit till om sina misslyckanden och sina ofärdiga försök till ett riktigt liv. Lite tappra försök med modellagentur och intressen för det kristna med enstaka kurser. Men det är en familj som aldrig fått nåt gjort egentligen. Som aldrig tagit ansvar och kommittat sig utan levt i en potentiell värld där allt är möjligt men ingenting hänt och tagit gestalt. Man har levt i livets vestibul men inte i rummen i livet.

Samtidigt har man en självbild som smarta och världsvana (men lite specialla, I am special) och ska flyta ovanpå men har sjunkit in i passivitet där man blivit beroende av bidrag för att kunna leva. Till slut har det bara handlat om att skjuta misslyckandet framför sig -att stänga till om sig. Och slippa konfronteras med sina usla val och sin passivitet. Och sina lögner. Mammans verbala förmåga har skyddat familjen och socialbyrån har varit medberoende med sin passivitet. Vi lever ju i den bästa av världar här i Sverige. Och ska tolka allt till det bästa. Det finns livslögner överallt.
Senast redigerad av stevenstills 2019-06-05 kl. 08:08.
Citera
2019-06-05, 08:01
Medlem
Usch, läste domen precis. Förstår inte hur de kommit undan med att ha isolerat sina barn på det här sättet
Citera
2019-06-05, 08:06
Medlem
Blackmonks avatar
Någon som kommer åt artikeln om modellen som varit i huset?
Citera
2019-06-05, 08:06
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
https://www.hitta.se/brendestam+löderup/personer/2

Tack! Finns bilder på dem?
Citera
2019-06-05, 08:39
Medlem
tyco_hundens avatar
Barn tillhör sina föräldrar, vem bryr sig om barnens inkompetens, det är ju föräldrarnas ansvar.
Om vi inte hade sådana idiotiska lagar om skoltvång och annan kommunism skulle de kanske isolerat sig mindre.

Livet är så mycket större och mer subjektivt än vad majoriteten på FB någonsin kommer inse.

Det enda chockerande här är att barnen blivit omhändertagna från sina anknytnings personer!
Men de var kanske undernärda... Bara att det enda jag hört er snacka om som anledning är helt subjektiva saker som inte alla värderar.

Ser fram emot att lämna detta auktoritära land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in