2019-06-03, 00:46
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Finns det någon bild på misären?
Frirzl låste in och våldtog sin dotter, det är väl inte det som hänt här?
Det låter som att barnen inte gått på dagis eller i svensk skola och vistats mycket hemma med familjen, men det är inget fel.
Är barnen någotsånär friska så har inget brott begåtts.
Citat:
De har mycket begränsade erfarenheter av hur samhället fungerar utanför familjens boende. De är muskelsvaga och har dålig balans, vilket tyder på att de inte har kommit ut och rört på sig tillräckligt.*
https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...mundervisning/

Nog för att hemskolning vore trevligt men man måste fortfarande skicka ut ungarna utanför hemmet. Urbanisering och mångkultur har rubbat vad som är normalt, men bor man i en etnisk homogen by har man ingen som helst anledning att inte låta barnen ströva fritt.
Citera
2019-06-03, 00:59
Medlem
klitterss avatar
Som jag uppfattar domen (se sida 15-16) så har föräldrarna angett att barnen har neuropsykiatriska diagnoser och sedan använt dessa som "ursäkt" för isolering, hemundervisning och mammans allmänt överbeskyddande personlighet.

I domen står det vidare att de tre yngsta barnen efter omhändertagandet snabbt har uppvisat bättring, och att det är tveksamt om de överhuvudtaget har någon diagnos.

Oavsett vilket är det ju för jävligt.
Citera
Medlem
Jehovas vitten
Citera
Medlem
Är det inlett någon förundersökning gällande brott och isåfall vad?
Citera
2019-06-03, 01:04
Medlem
Jag tycker att det skriker Borderline om mamman. Att knyta barnen till sej och göra de beroende av henne för att de alltid ska finnas där och därmed inte "överge" henne.
Citera
2019-06-03, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klitters
Som jag uppfattar domen (se sida 15-16) så har föräldrarna angett att barnen har neuropsykiatriska diagnoser och sedan använt dessa som "ursäkt" för isolering, hemundervisning och mammans allmänt överbeskyddande personlighet.

I domen står det vidare att de tre yngsta barnen efter omhändertagandet snabbt har uppvisat bättring, och att det är tveksamt om de överhuvudtaget har någon diagnos.

Oavsett vilket är det ju för jävligt.

Men vad betyder detta? Har skolan godkänt distansundervisning? Har barnen utretts av sjukvården? Förfalskade intyg? Köpta intyg? Förstår ingenting av detta.
Citera
2019-06-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalletorsk
Jehovas vitten

Tror jag inte. Även om Jehovas lever i sin community, så går barnen oftast i vanlig skola och de är hela och rena. Att vara sjavig och smutsig är att vanhelga gud tycker de, så det går inte ihop med de smutsiga barnen och smutsiga sängarna med mera.
Citera
2019-06-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det var det jag var inne på innan också, något stämmer inte här. Han skriver någonstans att han är tacksam över att utbildningen går på distans så att han kan sitta hemma och plugga, att allt går bara man är uppkopplad. Och samtidigt kan ingen av ungarna klockan? Märkligt.

Säkert de manipulerande föräldrarna som "hjälpt" ungen med studierna på distans.
Citera
2019-06-03, 01:23
Medlem
Är du hög eller varför svarar du dig själv hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Har du fattat skillnaden mellan utredning (via kommunens socialtjänst) och en offentlig förundersökning?

Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Va? Ja? Fullkomligt klart vilket jag också förklarar.
Senast redigerad av Akcamallis 2019-06-03 kl. 01:27.
Citera
2019-06-03, 01:35
Medlem
klitterss avatar
Jag vet ju inte vad som har hänt i just det här fallet, men har själv rört mig några år på nätet i kretsar med hemmaföräldrar, hemskolare, unschoolare, vaccinskeptiker, folk som inte går på BVC osv.

Jag tror såhär: man kan få en idé om att man gärna vill ta hand om sina barn hemma istället för att lämna dem på förskola. Det kan nog ganska många föräldrar som har försökt skola in en gråtande ettåring relatera till. Och fint, små barn behöver inte nödvändigtvis förskola, och särskilt inte som förskolan ser ut idag på många ställen med personalbrist osv. Så går man som förälder på Facebook och blir bekräftad i att man gör rätt val... Barn behöver kärlek, närhet, omsorg... Men man glömmer stimulans. För nej, en bebis behöver kanske inte mer stimulans än vad som finns i hemmet. Men sen växer bebisen till ett barn, och föräldern fortsätter att hålla fast i att kärlek/närhet/trygghet är det viktigaste - och det är ju här det börjar bli farligt. För jo, självklart ska barn ha kärlek, massor av det. Men för att utvecklas som människor behöver vi ju mer än så.

Risken, som jag ser det, är när det börjar handla om förälderns behov snarare än barnets. Att svenska skolan är ändå så dålig så jag klarar mycket bättre att undervisa mina barn hemma. Att vi har det ändå så trevligt med varandra här hemma så vi behöver inga andra vänner. Att ha goda intentioner (?) som i att tänka att man vill ge sina barn en skolgång som den genom en onlineskola i Kalifornien, men när det kommer till kritan är det självklart för dyrt att ha barnen inskrivna och dessutom "kan jag själv göra det lika bra"... Men som alla som har barn vet kan det ju bli lite si och så med alla ambitioner man har. Personligen tror jag inte på att det har funnits mycket tid till undervisning. Föreställer mig att det är "av omsorg" som de har försökt prata någon halvknacklig engelska, om man vill göra sina barn till nånslags världsmedborgare. Men här har det ju gått helt åt helvete.
Citera
2019-06-03, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Får för mig att det är några yttersta flummiga föräldrar med Antroposof/Waldorf/gröna vågen/ bakgrund et.c.

Dåligt integrerade själva i samhället..

Med nån slags egen begreppsvärld.

Kanske föreligger nån typ av ”problematik” hos föräldrarna? Autism?

Sen är det möjligt att kvällstidningarnas rubriker är aningen överdrivna..

Antroposofer har egna skolor som Kristofferskoöan m fl - vad får dig att tro att de ger sina barn hemundervisning från USA?
Citera
2019-06-03, 02:42
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akcamallis
Är du hög eller varför svarar du dig själv hela tiden?

HAHAHA...bästa på länge. Jag vill ha samma röka som den har som svarar på sitt eget inlägg ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in