2019-06-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Bor de inte någonstans först då?

Fantastiskt argument. För livssituationer ändras aldrig, man får aldrig tillskott till familjen eller bryter upp med sin respektive. Man får aldrig nytt jobb på en annan ort.

Men detta är kanske framtidens svenska samhälle. Svindyra Andrahandskontrakt, tränga sig som inneboende med främlingar, och småbarnsfamiljer i 2-rumslådor. De ”bor ju redan” trots allt.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2019-06-04 kl. 10:57.
2019-06-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Banken tar betalt för risken genom räntan, det är deras affärsidé.

Jo man tjänar varje månad på att ha lägre bokostnader och även en orealiserad vinst är en vinst, det är grundläggande för alla som studerat ekonomi. Att stoppa huvudet i sanden och säga att man inte gjort förlust eftersom man inte har sålt är inget vidare smart, och motsvarande gäller åt andra hållet när det är vinst.
Vad gör du för pengarna du tjänar varje månad? Sparar du ihop till en Ferrari? Eller till en fin båt? Eller är sanningen att du inte sparat ett skit men känner dig rik för att du har någonstans att bo? En orealiserad vinst är verkligen ingen vinst så länge du inte försäkrat dig mot den Om jag vore en Svenneidiot utan fantasi men ändå med en känsla för ekonomiska realiteter och hade ett par hundra tusen att röra mej med skulle jag ju inte satsa de på en handpenning på en bostad, det vore ju rent av korkat, jag hittar många mer intressanta projekt men det är vad många puckon gör, satsar allt på bostaden.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-06-04 kl. 11:53.
2019-06-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst ingen kommer att satsa på landsbygden men det är inte orealistiskt att landsbygden skulle kunna leva faktiskt. En sak staten borde kunna göra är att erkänna att den inte klarar att ge service till alla mindre orter. Då borde de också vara ärliga och sluta ta betalt för samma service.

Man borde alltså drastiskt sänka skatten i kommuner där staten inte klarar av att upprätthålla service. Exempelvis kunde man säga att finns det inget sjukhus inom 5 mil så slipper man betala landstingsskatt men har heller inte längre rätt till vård där. Då får man ordna det själv med privat försäkring.

Skulle landsbygden vara en plats där man slipper den gemensamt finansierade välfärden så skulle den säkerligen börja utvecklas. Det är staten som förstör landsbygden genom att kräva att alla är med och betalar för service som sedan enbart erbjuds till städerna.

Frizoner inom Sverige tror jag vore en utmärkt ide. Det vore bara att erkänna att en mindre kommun omöjligt kan garantera skolor, äldrevård, primärvård, etc, och då lät medborgarna behålla pengarna själva och också organisera det privat.

Tänk om man kunde få flytta till en kommun utan socialtjänst som kostar en massa? Eller där simhallen är privatfinaiserad istället för att vara betald med skattepengar? Tror många hade flockats dit...det kanske rent av blivit en större stad rätt snabbt...
Privata simhallar är alltså lösningen? Min erfarenhet av privata simhallar är i alla att jag föredrar kommunala. I alla fall här i Stockholm är det mycket mindre risk för att få inbrott i sitt skåp eller att din flickvän blir antastad i poolen på kommunala bad än privata. Det beror ju naturligtvis på att de privata måste tänka på nästa kvartalsrapport där lönen för två badvakter kan betyda plus eller minus eller till och med att få jobba kvar eller få sparken för den ansvarige. De vill ju ha någon som ser till aktieinnehavarens intressen snarare än till det allmännas. men vad ditt svar hade med mitt inlägg att göra förstår jag inte. Att vara bonnig behöver inte nödvändigtvis betyda att man bor i en bondhåla. Bonnighet är ett sinnestillstånd, Det finns i Stockholm med. Nåja, åtminstone i Norrtälje och Nynäshamn
Senast redigerad av Alpoxen 2019-06-04 kl. 13:59.
2019-06-04, 13:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad gör du för pengarna du tjänar varje månad? Sparar du ihop till en Ferrari? Eller till en fin båt? Eller är sanningen att du inte sparat ett skit men känner dig rik för att du har någonstans att bo? En orealiserad vinst är verkligen ingen vinst så länge du inte försäkrat dig mot den Om jag vore en Svenneidiot utan fantasi men ändå med en känsla för ekonomiska realiteter och hade ett par hundra tusen att röra mej med skulle jag ju inte satsa de på en handpenning på en bostad, det vore ju rent av korkat, jag hittar många mer intressanta projekt men det är vad många puckon gör, satsar allt på bostaden.

Jag har sett till att bli ekonomiskt oberoende så att jag kan lätta från Sverige när jag känner för det. Och det lär behövas med den här massinvandringspolitiken.

Men satsat allt på bostaden har jag inte gjort, det är bara en del av mina investeringar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-04 kl. 13:55.
2019-06-04, 13:54
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Skämtar du? Vi borde istället sluta leka hipstermekka i Storstäderna och satsa på det vi faktiskt är bra på. Järnmalm och skog. Låt Stockholm, GBG och Malmö självdö och gör stora satsningar ute i landet. Bygg ut järnvägar, motorvägar och hamnar och bygg ut skogsindustrin. Då kan vi iaf använda blattarna till någonting för manual labor klarar alla. Tror knappast att Spotify kommer hyra in somaliska kodknackare inom en snar framtid
Det Sverige är bra på är innovation, pharma, hi-tech och export av dessa produkter. Alla dessa sektorer finns vid storstadsområdena.

Järnmalm och skogsindustrin kommer snart vara helt automatiserade av robotar som styrs från storstäderna. Invandrarna kan jobba inom serviceyrkena som det finns mest av i storstadsområden.

Landsbygden håller på att dö och har gjort så i mer än 30 år. Det finns inga tecken på att det kommer vända.
2019-06-04, 13:57
Medlem
Citat:
Jag har sett till att bli ekonomiskt oberoende så att jag kan lätta från Sverige när jag känner för det. Och det lär behövas med den här massinvandringspolitiken.
Vad bra! Sålde du din bostadsrätt och flyttade in i ett tält? Det är klart att det kan bli lite pengar över då som du kan leva gott på ett par år. Hur mycket vinst gjorde du? Har du betalat tillbaka ditt banklån? Sorry kid, du lurar ingen här.
2019-06-04, 14:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad bra! Sålde du din bostadsrätt och flyttade in i ett tält? Det är klart att det kan bli lite pengar över då som du kan leva gott på. Hur mycket vinst gjorde du? Har du betalat tillbaka ditt/dina lån? Sorry kid, du lurar ingen här.

Nej jag har inte lämnat Sverige än men kommer förmodligen göra det för det här landet går inte åt rätt håll. Ni får klara er själva bäst ni kan om ni inte varit lika smarta som mig och gjort det ekonomiskt oberoende.
2019-06-04, 14:13
Medlem
Citat:
Nej jag har inte lämnat Sverige än men kommer förmodligen göra det för det här landet går intehur v åt rätt håll. Ni får klara er själva bäst ni kan om ni inte varit lika smarta som mig och gjort det ekonomiskt oberoende.
Jag har bott utomlands ett antal år och du anar inte hur bra vi har det här faktiskt. I alla fall som vanlig arbetar/medelklass. Men om man som du tillhör den globala eliten spelar det ju ingen roll. Då kan man ju leva som Elton John i Ulan Bator. Eller som Svenne i madagascar eller var nu dina affärspartners håller till San Francisco kommer du inte ha råd med.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-06-04 kl. 14:16.
2019-06-04, 14:16
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Skämtar du? Vi borde istället sluta leka hipstermekka i Storstäderna och satsa på det vi faktiskt är bra på. Järnmalm och skog. Låt Stockholm, GBG och Malmö självdö och gör stora satsningar ute i landet. Bygg ut järnvägar, motorvägar och hamnar och bygg ut skogsindustrin. Då kan vi iaf använda blattarna till någonting för manual labor klarar alla. Tror knappast att Spotify kommer hyra in somaliska kodknackare inom en snar framtid

Det känns som idioti att bygga mitt ut i ingenstans och förstöra mer natur, bättre att bygga och förstöra t.ex. en Stockholmsförort, där finns ofta inga naturvärden att prata om. Men stora orörda områden i inlandet kan man låta få vara orörda och kanske till och med riva byar och liknande.

Det är dessutom otroligt svårt att bryta mönstret i och med automatiseringen och ytterligare industrialisering.
Det behövs helt enkelt inte så många människor att köra gruvlastbilarna som blir allt större och bär allt mer last, skogsmaskinerna blir dessutom än mer effektiva och snart kör lastbilarna sig själva.
Då man man avfolka Norrland nästan helt och låta skogen och naturen få mer plats.

Offrar hellre en mer mark i Järfälla med tråkiga 6 vånings skolådor som folk uppenbarligen betalar ett par miljoner för än att förstöra landsbygden ytterligare.
2019-06-04, 14:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har bott utomlands ett antal år och du anar inte hur bra vi har det här faktiskt. I alla fall som vanlig arbetar/medelklass. Men om man som du tillhör den globala eliten spelar det ju ingen roll. Då kan man ju leva som Elton John i Ulan Bator.

Då önskar jag dig lycka till men jag vill inte vara beroende av att bo i Sverige, det är alldeles för extremt här för min smak och det blir inte bättre.
2019-06-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det känns som idioti att bygga mitt ut i ingenstans och förstöra mer natur, bättre att bygga och förstöra t.ex. en Stockholmsförort, där finns ofta inga naturvärden att prata om. Men stora orörda områden i inlandet kan man låta få vara orörda och kanske till och med riva byar och liknande.

Det är dessutom otroligt svårt att bryta mönstret i och med automatiseringen och ytterligare industrialisering.
Det behövs helt enkelt inte så många människor att köra gruvlastbilarna som blir allt större och bär allt mer last, skogsmaskinerna blir dessutom än mer effektiva och snart kör lastbilarna sig själva.
Då man man avfolka Norrland nästan helt och låta skogen och naturen få mer plats.

Offrar hellre en mer mark i Järfälla med tråkiga 6 vånings skolådor som folk uppenbarligen betalar ett par miljoner för än att förstöra landsbygden ytterligare.
Håller med. Ett par till höghus i Rågsved gör varken till eller från men förstör inte landsbygdens unika dragningskraft med fiske, fjällvandringar, jakt etc. Vore ju ren galenskap att förstöra det. Om ungdomar eller andra vantrivs där på grund av kulturell torka får de helt enkelt flytta. Låter hårt kanske men inte märkligare än att Svenskar flyttar till London eller New York för att slippa den svenska efterblivenheten, inget konstigt.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-06-04 kl. 14:38.
2019-06-04, 16:32
Medlem
Citat:
Nej jag har inte lämnat Sverige än men kommer förmodligen göra det för det här landet går inte åt rätt håll. Ni får klara er själva bäst ni kan om ni inte varit lika smarta som mig och gjort det ekonomiskt oberoende.

Men om man planerar att utvandra från Sverige (vilket inte är någon dum idé i sig) är det då inte rätt dumt att låsa upp en massa kapital i en bostad här? "Vi bor i en livstid" skrev du i något tidigare inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in