2019-06-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Tror båda dom sakerna kommer förvärra det hela när det smäller men omöjligt att se in i framtiden så vi släpper det.

This time its different har dock inte varit ett särskilt bra argument historiskt
Det håller jag med om, jag är lite nyfiken på hur krascher för företag som OP kommer att påverka sentimentet.
Kommer fler bli skeptiska och dra öronen åt sig.
Jag tycker att objekt ute på landet går för fantasipriser. Har kollat sommarhus och sett att klassiska små sommarstugor med sjötomt eller åtminstone tillgång till strand går för 2 milj +. Dvs inte villor utan 50-60 kvm med friggebod och lite uthus.
Då talar vi om kommuner som tills före flyktingkrisen tappade innevånare eller stod still.

Men jag förstår prislappen i relation vad det kostar att låna.
2019-06-02, 10:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tänker man långsiktigt ska man nog inte bo i Sverige. Hade jag barn skulle jag varna dem och få dem att lämna Sverige redan efter gymnasiet.

Ja de finansiella riskerna minskar med tiden men det är inga små risker dessförinnan. Som sagt tror man det lider man av att ha dålig respekt för pengar. Det har verkligen trummats in i det svenska folkets själ att de minsann ska belåna sig stort allesamman för att köpa sina bostäder. Allt det här för att miljonprogrammet förvandlats till invandrarsunkiga ghetton.

Som sagt som singel kan jag verkligen tänka mig att hyra och att hyra smått. Går ju för fan inte att få tag på, inte ens om jag kan tänka mig att bo i något av Sveriges 250 ghetton (där folket pratar konstiga språk, klär sig i huckle eller Adidas-byxor, lever på bidrag och släntrar omkring med spretiga skägg).

Dålig respekt för pengar är att agera efter vad som kortsiktigt känns bäst, det leder i längden med säkerhet till dåliga resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Myten.

Sverige har alltid en massa inflation och folket har blivit svårt skuldsatt, inte skuldfria.

Det motsäger inget jag skrev. Med "en massa inflation" är det banken som får se lånet minska i värde av inflationen.
2019-06-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Det motsäger inget jag skrev. Med "en massa inflation" är det banken som får se lånet minska i värde av inflationen.

Påverkar detta banken positivt eller negativt enligt dig?
2019-06-02, 12:25
Medlem
Citat:
"Nominellt har du rätt, reellt har du fel", så skrev du och då antar jag att du syftar på att priserna har fallit när man kompenserar för inflation, men då glömmer du som sagt var att även lånen minskar i värde på samma sätt. Det du skriver nu motsäger inte det.
Än sen då? Inget av detta spelar ju någon roll innan du realiserat din vinst ,dvs sålt din lgh och gjort din fantastiska profit har du ju inte tjänat en jävla krona på dina lägenhetsafffärer. Om du inte tycker att ta nya lån med lägenheten som säkerhet är en bra affär. Jag antar att du sålt din lgh med god profit och numera bor i en husvagn på Solvalla camping. Grattis i så fall. Att man kunnat få lån så lättvindigt är ju helt galet egentligen .Det hade man aldrig fått om anledningen hade varit att spekulera på börsen men bostäder däremot, där fanns tydligen inga gränser alls. Det kunde ju bara öka i värde ha ha. Den tiden är lyckligtvis förbi.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-06-02 kl. 12:50.
2019-06-02, 12:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Än sen då? Inget av detta spelar ju någon roll innan du realiserat din vinst ,dvs sålt din lgh och gjort din fantastiska profit har du ju inte tjänat en jävla krona på dina lägenhetsafffärer. Om du inte tycker att ta nya lån med lägenheten som säkerhet är en bra affär. Jag antar att du sålt din lgh med god profit och numera bor i en husvagn på Solvalla camping. Grattis i så fall. Att man kunnat få lån så lättvindigt är ju helt galet egentligen .Det hade man aldrig fått om anledningen hade varit att spekulera på börsen men bostäder däremot, där fanns tydligen inga gränser alls. Det kunde ju bara öka i värde ha ha. Den tiden är lyckligtvis förbi.
Precis! Det är den där lilla lilla parentesen som måste till. Dvs att realisera vinsten.
2019-06-02, 14:12
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Precis! Det är den där lilla lilla parentesen som måste till. Dvs att realisera vinsten.

I vilka fall måste man realisera vinsten?
Gäller samma om man t.ex. köpt berkshire hathaway aktier som stigit i värde motsvarande en miljon? Har man inte gjort någon vinst bara för att man inte sålt ännu? Man kanske tror på marknaden alternativt inte fått tummen ur att sälja ännu.

Känns som ett konstigt resonemang, man kan ju alltid sälja och flytta till en hyresrätt och realisera sin vinst och betala sin skatt på denna. Precis som man kan sälja sina aktier och realisera sin vinst.
2019-06-02, 15:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Påverkar detta banken positivt eller negativt enligt dig?

Banken tar betalt för risken genom räntan, det är deras affärsidé.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Jo man tjänar varje månad på att ha lägre bokostnader och även en orealiserad vinst är en vinst, det är grundläggande för alla som studerat ekonomi. Att stoppa huvudet i sanden och säga att man inte gjort förlust eftersom man inte har sålt är inget vidare smart, och motsvarande gäller åt andra hållet när det är vinst.
2019-06-02, 15:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
I vilka fall måste man realisera vinsten?
Gäller samma om man t.ex. köpt berkshire hathaway aktier som stigit i värde motsvarande en miljon? Har man inte gjort någon vinst bara för att man inte sålt ännu? Man kanske tror på marknaden alternativt inte fått tummen ur att sälja ännu.

Känns som ett konstigt resonemang, man kan ju alltid sälja och flytta till en hyresrätt och realisera sin vinst och betala sin skatt på denna. Precis som man kan sälja sina aktier och realisera sin vinst.
Du står fortfarande en risk så länge du inte hämtat hem vinsten. I backspegeln så skulle du ha sålt tidigt 2017. Sedan dess har det backat, väntar du 3 år så är risken stor att din vinst krympt ihop ytterligare.
Men jämför du Berkshire Hathaway med en svensk bostad så tror jag inte en diskussion är direkt givande.
2019-06-02, 16:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du står fortfarande en risk så länge du inte hämtat hem vinsten. I backspegeln så skulle du ha sålt tidigt 2017. Sedan dess har det backat, väntar du 3 år så är risken stor att din vinst krympt ihop ytterligare.
Men jämför du Berkshire Hathaway med en svensk bostad så tror jag inte en diskussion är direkt givande.

Det är klart det är en risk så länge man har en investering men det motsäger inte att en orealiserad vinst är en vinst.
2019-06-02, 16:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är klart det är en risk så länge man har en investering men det motsäger inte att en orealiserad vinst är en vinst.
Dock har du inte plockat hem den vilket är poängen med inlägget jag svarade på.
2019-06-02, 16:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dock har du inte plockat hem den vilket är poängen med inlägget jag svarade på.

Det är därför det är en orealiserad vinst.
2019-06-02, 19:38
Medlem
Citat:
Banken tar betalt för risken genom räntan, det är deras affärsidé.

Detta var alltså ett svar på min fråga...? Ehum ok.. jag var otydlig.

Jag ska omformulera.

Ta i beaktande att jag förstår bankens "affärsidé". Du behöver ej förklara detta närmare.

Omformuleringen av frågan lyder;

skulle bankväsendet fortsätta kunna ta betalt för sina"tjänster"(alltså kreditgivning) och skulle detta vara lönsamt (på samma nivå som idag) om inflationen (1987års definition) skulle minska drastiskt? Är (statligt reglerad/påverkad) inflation negativt eller positivt för banken i lönsamhets aspekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in